Vad är det här för ett hål?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ja, som flera av er redan vet har min hoj varit nerplockad ett tag nu.
Nu har jag dock ÄNTLIGEN lyckats få igång den, men såfort motorn går börjar den droppa kylarvatten ur ett hål som sitter på undersidan av det högra motorblocket, bakom vattenpumpskåpan. Se bilder nedan.
När jag tog bort den, och även plockade bort impellern, så satt där en packbox som såg ut att vara i fin form. Jag misstänker dock att den inte är helt tät, och att det är därför det droppar ur hålet (som borde vara något slags dräneringshål) Är detta korrekt, eller kommer vattnet i hålet någon annan stans ifrån?
Är det någon som vet hur man får ut impelleraxeln? I manualen står det enbart "remove ...." och så är där en bild på ett par fingrar som ser ut att dra i axeln. När jag provade detta så fick jag dock icke ut den, så jag misstänker att jag gör fel. Om jag nu får ut axeln (vilket jag lär behöva för att kunna byta packboxen) gömmer det då sig olja där bakom som kommer vilja rinna ut när jag öppnar upp?

//spiken

Bifogat

• hål_1.JPG
    hål_1.JPG
    237.3 KB · Visningar: 101
  • hål_2.JPG
    hål_2.JPG
    173 KB · Visningar: 115
P-boxen är kass, då kommer det vatten därifrån

Jupp det bör komma olja därifrån, så lägg cykeln på sidan

P-boxen är kass, då kommer det vatten därifrån

Jupp det bör komma olja därifrån, så lägg cykeln på sidan

Oh, skönt att se att folk är på hugget ikväll :D

Du vet möjligtvis inte hur axeln sitter fast också? Det kan vara bra att veta om jag ska fortsätta slita eller ej.

Tack för bekräftelsen och tipset :tummenupp

Last edited:
Spännande lördagkväll :tungan

Sorry vet inte hur axeln sitter, har inte skruvat så mkt på dom där

Spännande lördagkväll :tungan

Sorry vet inte hur axeln sitter, har inte skruvat så mkt på dom där

Haha, party som fan :fyllisar

Efter att ha trippelcheckat i manualen såg jag nu att den där fingerrörelsen förutsatte att man hade delat motorn innan :3freak Men jag fick ett bra tips av kompis om att köra ner träskruv i den gamla boxen, och sen slita ut den. Då borde den nya boxen var ganska lätt att få dit :)

Haha, party som fan :fyllisar

Efter att ha trippelcheckat i manualen såg jag nu att den där fingerrörelsen förutsatte att man hade delat motorn innan :3freak Men jag fick ett bra tips av kompis om att köra ner träskruv i den gamla boxen, och sen slita ut den. Då borde den nya boxen var ganska lätt att få dit :)

Träskruvar är alla gamla packboxars värsta fiende. PÅ dem bara :tummenupp

Det är ett skvallerhål! Detta hål visar om tätningarna i vattenpumpen är kass. Kommer det vatten, ja då är den yttre p-boxen dålig, kommer det olja, ja då är den inre p-boxen dålig. Hålet sitter alltså mitt imellan två p-boxar.

Kolla även ytan på axeln, är den dålig kommer inte p-boxen hålla länge, byt axeln också isåfall!

Det är ett skvallerhål! Detta hål visar om tätningarna i vattenpumpen är kass. Kommer det vatten, ja då är den yttre p-boxen dålig, kommer det olja, ja då är den inre p-boxen dålig. Hålet sitter alltså mitt imellan två p-boxar.

Kolla även ytan på axeln, är den dålig kommer inte p-boxen hålla länge, byt axeln också isåfall!

Aha, är det så det funkar.
Vad skulle man göra utan alla duktiga människor på internet :tummenupp

Vad betyder "dålig" i sammanhanget? Jag har nämligen svårt att tänka mig att den delen packboxen sitter runt kan slitas märkvärt, men det är kanske något speciellt man ska hålla utkik efter?

Vad betyder "dålig" i sammanhanget? Jag har nämligen svårt att tänka mig att den delen packboxen sitter runt kan slitas märkvärt, men det är kanske något speciellt man ska hålla utkik efter?

Jo faktiskt, så jag säger spårig och sliten, mitt imellan p-boxarna kan den rosta, om rosten sprider sig in under tätningsytorna så är det snart kört.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back