Vad är det här för connector på GSX-R?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hoppas nån har koll och kan reda ut följande elproblem :Bugar

Jag försöker hitta någon bra kabel att ta tändningskopplad ström ifrån till ett relä på GSX-R 1000 K9. Jag ska koppla in en transponder är tanken.

Jag hittar en väldigt tillgänglig connector med bl a en orange/grön kabel som har spänning när tändningen är igång. Så nu funderar jag på att på något sätt använda den, kanske t o m utan att skala kabeln och istället koppla via connectorn om det går.

Men innan jag gör nåt så vill jag ju veta vad det är för connector. Har kollat den på flera GSX-R 1000 och hittar den på alla och den är aldrig kopplad till nåt.

Jag är inte så hemma på elscheman men jag hittar den här lilla connectorn på scheman för alla gixxrar. Men det står ju inte vad den är till för :huvet

Här är foton på connectorn från två Gixxrar

Så här ser det ut på en K9
ConnectorK9.jpg

Så här ser det ut på en K4
ConnectorK4.jpg

Kablarna som är anslutna är följande:
Orange/Grön
Vit/Röd
Grå
Svart/Vit

Finns det bättre sätt? Tar också gärna emot andra tips på kablar att ta ström till reläet från. Jag har inga ömma tår i frågan :hej

Det är inte en felsöknings/dealer mode-kontakt då?

Det är inte till för eftermontera larm?

Tror ni det är ok att ta den eller ska man ta nån annan kabel. Själv skulle jag gärna ta t ex nummerskyltbelysning. Det är en banhoj så det känns ju helt safe. Men jag lyckas inte lokalisera den i härvan som tidigare ägare på exemplariskt vis packeterat.

Tror ni det är ok att ta den eller ska man ta nån annan kabel. Själv skulle jag gärna ta t ex nummerskyltbelysning. Det är en banhoj så det känns ju helt safe. Men jag lyckas inte lokalisera den i härvan som tidigare ägare på exemplariskt vis packeterat.

Nja det skulle jag inte gjort. Tillhör den något i sprut/tändning och du lägger på last på en +12V sladd kan det mycket väl ge konstiga följdfel. Matning direkt från batteriet är melodin, skall det bara vara tänt när motorn är igång ordna ett relä.

Nja det skulle jag inte gjort. Tillhör den något i sprut/tändning och du lägger på last på en +12V sladd kan det mycket väl ge konstiga följdfel. Matning direkt från batteriet är melodin, skall det bara vara tänt när motorn är igång ordna ett relä.

Men det är ju ett relä jag ska koppla in! :hej
Det är styrströmmen för reläet som behövs någonstans ifrån. Reläet ska inte addera särskilt mycket last.

perfekt. styrström kan du ta från både bak o framlampa till relä.

perfekt. styrström kan du ta från både bak o framlampa till relä.

Bakljus hade varit bra, men hittar inte den kabeln. Tror jag får ta fram kniven och grottforska i så fall. Tänkte att den här orange/gröna var så "tillgänglig" :rodnar

Är det den som har en "gummiplupp" som skydd och sex eller åtta kontaktstift är det den som ansluts till diagnosverktyget vid service, två av kontakterna byglas när man läser felkod. Se bilder på denna sida.

Jag har tagit signalström till min Bazzaz-enhet därifrån, det fungerar bra. Lycka till:)

Massor med eftermarknadsutrustning (till exempel Dynojet Auto Tune) tar sin ström från kabeln till bakljuset (nej, inte bromsljuset om du vill ha konstant funktion...).

Skall du koppla ett relä på något du inte vet vad det är så se åtminstone till att det är ett transientskyddat.

Är det den som har en "gummiplupp" som skydd och sex eller åtta kontaktstift är det den som ansluts till diagnosverktyget vid service, två av kontakterna byglas när man läser felkod. Se bilder på denna sida.

Jag har tagit signalström till min Bazzaz-enhet därifrån, det fungerar bra. Lycka till:)

Ja det ser ut som att det är den. Och den sitter original på det ställe som nämns i din länkade text. Däremot verkar just den orange kabeln vara orange/vit istället för orange/grön. De andra kablarna verkar stämma.
Det är den orange/gröna jag är intresserad av för där är det spänning när tändningen är på. Är det den kabeln du använde också? Kopplade du in dig i stiftet på nåt smart sätt eller skalade du/kapade kabeln?

Ja det ser ut som att det är den. Och den sitter original på det ställe som nämns i din länkade text. Däremot verkar just den orange kabeln vara orange/vit istället för orange/grön. De andra kablarna verkar stämma.
Det är den orange/gröna jag är intresserad av för där är det spänning när tändningen är på. Är det den kabeln du använde också? Kopplade du in dig i stiftet på nåt smart sätt eller skalade du/kapade kabeln?
Nu är det ett par år sedan jag kopplade i min Bazzaz, av princip brukar jag inte klippa i originalhärvan så jag använde ett av de förhatliga skarvdon som säljs för att stjäla spänning då det följde med Bazzazen:rodnar Nu har det fungerat utmärkt sedan dess då jag var extremt noggrann att klämma ihop kontaktdonet men bäst är att löda in Dig på kabeln och försegla med krympslang eller vulcband täckt av eltejp. Lycka till :)

Nu är det gjort! Transpondern är installerad. Kolla gärna resultatet. Är allt ok tänkte jag uppdatera FAQn.

Jag använde:
Direct powered transponder Mylaps TranX260 (NGH Trading 3995.-)
Integrerad säkringshållare på kabel max 30A (Biltema 15.-)
Flatstiftssäkring 20A ur 10-pack (Biltema 20.-)
Kabelskor ur sortimentlåda (Biltema 60.-)
Enkelrelä slutande 30A (Biltema 35.-)
Gul kabel 1,5mm ur 10m-rulle(Biltema 30.-)
Svart kabel 2,5mm ur 10m-rulle (Biltema 40.-)
Buntband ur sortimentburk (Biltema 50.-)
Eltejp (Biltema 10.-)

Verktyg:
Kabelskotång (Biltema 169.-)
Kabelskalare
Spänningsprovare (Jula 19.-)
Kryssmejsel
Avbitartång

Jag ett kopplingsschema
Transponder-Kopplingsschema.jpg

Den stora frågan var varifrån jag skulle ta styrströmen till reläet. Jag fastnade snart för en orange/grön kabel som ledde till en connector. Med spänningsprovaren kunde jag se att den alltid hade konstant spänning när tändningen var på. Det visade sig med hjälp av roffe_s här på forumet att connectorn är för att kunna se felkoder. Vad jag gjorde var att jag satte in en kabel i connectorn från andra hållet och i det "hål" som den orange/gröna gick in i. Jag hoppas jag fått den att sitta tillräckligt så den inte lossnar!

Detta är det relä jag använde (Biltema art. 42302)
Transponder-Relä.jpg

Jag placerade transpondern på vänster gaffelben och drog kabeln via originalkablaget på vänster sida till under tanken och sedan upp och runt luftboxen och fram till batteriet på höger sida.

Allting kopplades ihop enligt schemat
Transponder-Installation.jpg

Jag kände mig väldigt nöjd när mitt första elarbete var klart och lampan lyste!
Transponder-Transpondern.jpg

Jag tar gärna emot synpunkter och/eller tips på hur jag eventuellt kan förbättra kopplingen eller gjort annorlunda.

:hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...