Vad är det för spindel?

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
I morse när jag kom till jobbet så såg jag denna spindel på parkeringen. Hade lite brådis så jag tog bara en snabb bild med mobilen och till råga på allt så ville nån parkera just där just då.

Den var lätt 6 cm får tåspets till tåspets och jag har aldrig sett nåt liknande i sverige förut. Täckningen var ganska så kraftigt gul/svart och jag kom snabbt att tänka på en geting när jag såg den.

Har kollat runt lite på webben men har inte hittat nåt liknande så jag provar med er. Kommer ihåg att nån hittade en svarta änkan förut och den var det snabbt nån som kunde identifiera. Nån som vet?

Bifogat

• DSC00052.JPG
    DSC00052.JPG
    172.5 KB · Visningar: 507
Ja vet inte men ja hittade en likadan i våran lägenhet i norge för några veckor sen!!! ja tog me han till jobbet och hadde han i en gammal kaffe burk kalla han för vidar åkte hem på torsdag och när ja kom tillbaka på måndag va han död...

images.jpg

Källarspindel kanske? De kan bli upp emot 5-7cm totalt..

Säger också Vargspindel, de verkar trivas hemma hos mig :va
Särskilt frekventa framåt hösten, allt från 8-80mm...

Ser ut som en vanlig husspindel, Tegenaria Atrica. Hannarna brukar bli rätt stora och ibland misstas för en "bananspindel".

Den där var ganska nära, fast den hade mer avlång kropp och det såg verkligen ut som gula ränder.

Ja i vilket fall så är spindlar onda kräk och bör dö... Jag skiter i hur nyttiga de är, de måste dräpas hela bunten:smasha . Alla spindlar som jag träffat på har varit totalt opålitligt blodtörstiga. En gång, efter några öl, bestämde jag mig för att titta närmare på en halvstor jävel som kröp uppför balkongväggen. Jag petade lite med fingret bakom den.. aset vände sig om snabbt som fan, ställde sig på bakbenen och försökte hugga mig i handen:näsblod :näsblod . Jag blev nykter på 0,02sekunder och tog till en panikartad reträtt. Då hoppar kräket från ca 1m höjd på väggen, 2m upp i taket!! Då sprang jag för livet... Detta hände på Bali, jag tvingade till mig en "radar"-burk i hotellreceptionen. Tyvärr gick det inte att vistas där efter en tömd magnumflaska insektsgift... fick supa istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT