Vad är det för skillnad mellan Honda CB 750 K modellerna?

Mycket stor skillnad,,
K-k6 är den gamla enkelkamsmotorn som kom 1969 med 8 ventiler,
Kz- är den "nya" motorn som kom 78 och den har b,la dubbla kamaxlar samt 16 ventiler,,,ser ut som CB 900-1100 motorerna,,nästan,,;-)
Frostie.
 
turbobiker44 skrev:
2267518 Mycket stor skillnad,,
K-k6 är den gamla enkelkamsmotorn som kom 1969 med 8 ventiler,
Kz- är den "nya" motorn som kom 78 och den har b,la dubbla kamaxlar samt 16 ventiler,,,ser ut som CB 900-1100 motorerna,,nästan,,;-)
Frostie.

Stämmer det du skriver... men med ett tillägg.

Det som skiljer Motorn med dubbla kammar hos K och F är "trimmningsgraden".
K är lite snällare, medans F ska vara lite mera sportig. Annars är det samma motor. Har själv plockat grejjer från en K för att fixa till min F.
 
Ugglan skrev:
2290437 Stämmer det du skriver... men med ett tillägg.

Det som skiljer Motorn med dubbla kammar hos K och F är "trimmningsgraden".
K är lite snällare, medans F ska vara lite mera sportig. Annars är det samma motor. Har själv plockat grejjer från en K för att fixa till min F.

Njae jag är tveksam. De har samma uteffekt (77 eller 78 hästar anges och får anses som mätfel, d.v.s samma effekt) och rent generellt kan sägas att Honda i mycket få fall genom historien haft samma motorer i en modellserie med olika trimningsgrad.

I detta fallet är K en naken mer traditionell gatmaskin medan F ansågs som LITE sportigare med lägre styre osv, i folkmun kallad Bo´l dór (fast det egentligen BARA var 900:an som hette det) Men de var byggda på samma sätt, så därför fick de heta samma sak.

Just dubbelkammaren är ett rätt så vitt fält för mig men jag har en bok jag kan kolla i :tummenupp
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2290476 Njae jag är tveksam. De har samma uteffekt (77 eller 78 hästar anges och får anses som mätfel, d.v.s samma effekt) och rent generellt kan sägas att Honda i mycket få fall genom historien haft samma motorer i en modellserie med olika trimningsgrad.

I detta fallet är K en naken mer traditionell gatmaskin medan F ansågs som LITE sportigare med lägre styre osv, i folkmun kallad Bo´l dór (fast det egentligen BARA var 900:an som hette det) Men de var byggda på samma sätt, så därför fick de heta samma sak.

Just dubbelkammaren är ett rätt så vitt fält för mig men jag har en bok jag kan kolla i :tummenupp

Kan vara att du har rätt. Jag blev lite osäker nu!
Har fått för mig att K-modellen har lägre hästar.

Måste läsa på lite, känner jag!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top