Vad är det för "pluppar" i visiret på Shoei-hjälm?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Köpte en ny hjälm i dag, passade på att skaffa ett tonat visir också.
I det tonade visiret sitter det två vita "plastpluppar" iskruvade på sidorna, vad ska de vara bra för?
Det satt inga sånna på det klara visiret och det följde med en påse med två extra pluppar till det tonade.

Någon som kan reda ut detta "mysterium"? :)

Ozzian skrev:
I det tonade visiret sitter det två vita "plastpluppar" iskruvade på sidorna, vad ska de vara bra för?
Det satt inga sånna på det klara visiret och det följde med en påse med två extra pluppar till det tonade.

Tror det är för att kunna fästa en "innervisir" som motverkar imma. Jag fick med det visiret på min syncrotec II.

Ozzian skrev:

Kan det vara för "tear-offs"? Plastskärmar som roadracing förare använder - man kan ta bort dom när visiret blir för smutsigt.

Fick du inte med själva "innerskivan" till visiret?? Borde följa med tycker man.

Pin-lock funkar skitbra! :tummenupp Hade det i min förra Nolan-hjälm. Använde den hjälmen i fem år med pin-lock, men har nu bytt till Shoei, men jag ska snart ta och inhandla ett till den också!

Rosell skrev:
Japp, det var inget mera med än visiret, de monterade "plupparna" samt en påse med två till.
Lite sjukt att man väljer färgen vit på ett tonat visir? (inte så snyggt... Tycker jag) :)

Däremot nämns inget om pinlock i instruktionerna, konstigt, men jag har hittat mera om det på nätet, nu när jag vet att det heter pinlock så var det buslätt :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN