Vad är det för material i bakramen på min Triumph Daytona T595 -97

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Ja, vad är det för material? Jag kollade på ett caferacerbygge och det såg ut som om han hade svetsat ihop den nya bakramen i stål med originalbakramen. Jag trodde det var alu och att det inte gick att svetsa ihop stål och alu. Det kanske inte är aluminium i bakramen på min hoj.
Dum fråga kanske men jag vet inget om sånt här..

Ta en magnet och testa. Om den fastnar är det stål. Annars troligtvis aluminium.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Sätt vinkelkapen i bakramen direkt, sprutar det gnistor är det stål, sprutar det inga gnistor är det aluminium!

Då är det aluminium. Varken magnetiskt eller några gnistor. Vad tror ni - hur har han tänkt få ihop det vid bakkanten på tanken?

Bifogat

• Speed Triple 30.jpg
    Speed Triple 30.jpg
    132 KB · Visningar: 119
Bygg bakdelen i alu ? Vad menar du med bakkanten på tanken ? Pratade vi inte om bakram ?

Om du tittar på bilden ligger (kanske syns lite dåligt) hans nya bakram av stålrör uppepå en kort bit av originalet, och den skarven är vid bakkanten på tanken. Där måste han altså få ihop delarna på nåt sätt..

Det ser ut som man kan borra hål rakt igenom gamla och nya rören och dra ihop det med skruv och mutter utran problem

Jag tycker det ser ut som att det mycket väl kan vara Aluminiumrör i nya bakramen, då är det väl bara att svetsa ihop med stumpen från den gamla bakramen som sitter kvar under tanken.

Lyxvarianten är väl att fortsätta bygga vidare på den nya bakramen och bulta fast den i ramen där den gamla bakramen sitter fast i huvudramen.
Finns många sätt att lösa det och inget är i sig fel. Det är bara att välja metoden som man tycker passar.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup