Vad är det för hel på HAN?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Vad är det för hel på honom?

:huvet Efter att jag honat min cylinder för att tabort dom små repor som blivit så ringer jag ***** ********* och ber att han ska skicka grejerna...

Nä du måste mäta upp cylinder i 1/1000
Men varför kan du inte skicka en orginal kolv?

Det är olika borrning på cylindrarna det kan vara en skillnad på 1/100
Ja men den är bara honad, kan du inte skicka en orginal kolv?

Nej du måste mäta upp den och kolla så att den är rak, man kan inte göra nåt halvtaskigt.

Nej men jag kör ju inte direkt racing, skicka det som sitter standard.... ( förstår inte vad som var halvtaskigt)
Nej det går inte, du har honat och då tar man bort material

VAD ÄR DET FÖR FEL VARFÖR KAN HAN INTE SKICKA EN ORGINAL KOLV??? :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Edit: Varför skulle den inte vara rak om en verkstad honat den?? :3freak

Last edited:
AndersJohansson skrev:
: Varför skulle den inte vara rak om en verkstad honat den?? :3freak
Det är inte alltid det är så

R1 Uffe skrev:
Det är inte alltid det är så

Nej det är sant. Men efter en lättare nypning där skador UNDER spolkanalerna uppkommit så valade jag att hona den istället för att skicka den till Han.

Nu så vägrar han att skicka en orginal kolv till mig. Förstår inte varför :confused:

Han pratade om att det fanns flera olika kolvar och så sa jag att det stog en beteckning på cylinder.
-Men den gällde innan du honade den.

Ja men om jag har honat den och är en normal person så kan jag ju bara sätta dit en kolv som har samma mått som den gammla.
Har ju gjort det flera gånger förut och jag vet andra med 125 som gjort det så varför inte nu? :7peta

Trodde helt ärligt att det här skulle vara en tråd som hackade på folk som inte kunde använda rätt kasus. Men tji fick jag, blev en ironisk vändning på det hela.

"Honom"? Fasen, jag var också övertygat om att det hette "honat"!

:hihi

Jag trodde du menade han i starwars först :va
Varför inte köpa en kolv på annat ställe för då, då slipper du ju allt tjaffs.

AndersJohansson skrev:
Nej det är sant. Men efter en lättare nypning där skador UNDER spolkanalerna uppkommit så valade jag att hona den istället för att skicka den till Han.

Nu så vägrar han att skicka en orginal kolv till mig. Förstår inte varför :confused:

Han pratade om att det fanns flera olika kolvar och så sa jag att det stog en beteckning på cylinder.
-Men den gällde innan du honade den.

Ja men om jag har honat den och är en normal person så kan jag ju bara sätta dit en kolv som har samma mått som den gammla.
Har ju gjort det flera gånger förut och jag vet andra med 125 som gjort det så varför inte nu? :7peta

varje kolvtillverkare har ett specielt spel som ska vara mellan cyllen och kolven. Du måste mäta upp för att veta vilket mått det ska vara på kolven.

Nåt du inte förstod?

Edit!!!!!!!!!! hållunda :tomten

Last edited:
Därför att begreppet orginal kolv inte finns

Kolvar är A,B,C,D etc klassade vilket man skall ange när man beställer dem. Klassningen anger kolvdiametern och ju högre bokstav desto större kolv. Vet du vilken kolv som satt i från början kan du antingen behålla denna storlek och riskera något för stort kolvspel eller byta upp dig en klassning och då istället riskera kolvnyp pga för litet spel.

Det enda sättet att veta vad som är bäst är att mäta upp cylinderdiametern med ett precisionsinstrument och därmed avgöra vilken kolv som är lämplig.

Anser du dig inte ha tid/råd med detta rekomenderar jag att du väljer den klassning du haft innan eller möjligen går upp en klassning om cylindern honades mycket.

DJM skrev:
Nåt du inte förstod?

Nej :)

Borsiin JR skrev:
Därför att begreppet orginal kolv inte finns

Kolvar är A,B,C,D etc klassade vilket man skall ange när man beställer dem. Klassningen anger kolvdiametern och ju högre bokstav desto större kolv. Vet du vilken kolv som satt i från början kan du antingen behålla denna storlek och riskera något för stort kolvspel eller byta upp dig en klassning och då istället riskera kolvnyp pga för litet spel.

Det enda sättet att veta vad som är bäst är att mäta upp cylinderdiametern med ett precisionsinstrument och därmed avgöra vilken kolv som är lämplig.

Anser du dig inte ha tid/råd med detta rekomenderar jag att du väljer den klassning du haft innan eller möjligen går upp en klassning om cylindern honades mycket.

För stort kolvspel innebär "sämre" effekt? Kortare livstid? ( mindre risk för värmenypningar?)
Killen som honade den sa att jag kunnde köra med samma storlek och att det inte behövdes någon ö.d.
Dom andra jag pratat med har också sagt så.
Får väl lämna in eller kolla om jag kan mäta på jobbet då istället.

AndersJohansson skrev:
:huvet Efter att jag honat min cylinder för att tabort dom små repor som blivit så ringer jag ***** ********* och ber att han ska skicka grejerna...

Nä du måste mäta upp cylinder i 1/1000
Men varför kan du inte skicka en orginal kolv?

Det är olika borrning på cylindrarna det kan vara en skillnad på 1/100
Ja men den är bara honad, kan du inte skicka en orginal kolv?

Nej du måste mäta upp den och kolla så att den är rak, man kan inte göra nåt halvtaskigt.

Nej men jag kör ju inte direkt racing, skicka det som sitter standard.... ( förstår inte vad som var halvtaskigt)
Nej det går inte, du har honat och då tar man bort material

VAD ÄR DET FÖR FEL VARFÖR KAN HAN INTE SKICKA EN ORGINAL KOLV??? :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Edit: Varför skulle den inte vara rak om en verkstad honat den?? :3freak

Nu vet jag vad felet är. Vi hade missförstått varandra :)

Ibland är det ju klassning på kolv och cylinder, jag vet inte om det var nåt sånt som menades?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8