Vad är det för "grej" på min motorcykel (se bild) KTM 450

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Hej

Ska snart lacka om min ram och har börjat titta lite lätt, och har förut sett den här lilla grejen som sitter upptill på ramen, ser ut som det ska sitta en slang där eller dylikt, vad är det, och sen, går den att få bort på något sätt? Har dragit lite lätt i den, men inget händer, går att snurra runt helt och hållet!

Det är den där gråa saken man ser:)

Tack

Bifogat

• IMG_0170.jpg
    IMG_0170.jpg
    143.7 KB · Visningar: 166
Hmm, fast är inte det slangen som kommer från kylaren är till för? Har ju ett uttag under lockat till kylaren där det går en slang och där jag sett den spotta ur kylarvätska ibland! Den har väl ingen kylarvatten i ramen?

Hmm, har haft en 660, minns dock inte en likannde, utan enbart den ovanpå kylaren, det ända uttag där jag kan minnas var luftningen av oljan!

Avluftnings-slangen från tanklocket ska sitta där, så var det på en 125MX iallafall.
Prova att dra och snurra den samtidigt, har för mig att den bara är dittryckt och sitter fast med en krage på insidan.

Last edited:
Jag har ingen aning, men kan det inte vara luftning av tanken för att undvika övertryck?

Kollade in reglerna för den här forumdelen

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera

Föjlande finns med i alla svar:
kommer inte på vad det heter
minns dock inte
har för mig
Jag har ingen aning

kom igen nu

Okej, minns inte att det såg ut så! Men mitt kylarlock sitter på andra sidan om man jämmför med din, så tror inte det ska gå en slang mellan där, slangen från tanken går ner bakom kylaren på min!

Men verkar ju inte vara något viktigt, så egentligen skulle man kunna dra dit en svart plupp istället, lär ju inte behövas!

EDIT: Jaa, det var många gissningar här, inväntar då kanske någon med 100% korrekt svar!

Slangen från tanklocket ska dit, sätt du igen det men vart ska du ha slangen sen? Full tank och bromsa hårt så kommer det soppan att rinna ut över din tank, eller så får du en stråle rakt upp i luften.

Den finns där av en anledning, sen att soppan rinner ut på avgaskrökarna när den har åkt genom slangen är en annan femma...

Edit: du kan ju ha en såndär ful husabergknopp på tanklocket om du vill.

absolut så kan det rinna ut soppa där, men nu går min slang ner bakom kylaren, ajaa, får se hur jag gör!

Tack iallafall för alla svar!

Det är absolut att slangen från tanklocket skall sitta där

behöver de inte alls vara! min avluftning från tanken går ner i styrkronan..
har också en sån anslutning på min o slangen som går ner till den kommer från avluftingen av kylarn!!

Många inlägg för en nippels skull. :D

Har tittat igenom Owners-manual för KTM 400-450 00-09 och dom ser likadan ut allihop. Hävdar fortfarande att avluftningen från tanklocket ska sitta där men om det sitter ett skruvat lock så måste man snurra locket bakvägen lite innan man skruvar fast locket för att inte slangen ska vrida sig, troligtvis är det därför folk dragit lös slangen från nippeln och stoppat ner den i styrstammen/kylarn istället.

Är den ivägen vid målning så bryt lös den och köp en ny, skulle tro en ny kostar en tjugo-trettio spänn.

Bifogat

• 400_450_EXC_1.jpg
    400_450_EXC_1.jpg
    20.2 KB · Visningar: 49
  • 400_450_EXC_2.jpg
    400_450_EXC_2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 52
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back