Vad är det för fel?

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Vad är det för fel på folk som säljer gamla begagnade prylar 50% över nypris i affär! :va
Tittar man här på t.ex här under köp/sälj och på blocket så finns det ett flertal annonser på flera år gamla begagnade mc-delar, utrustning osv där säljaren begär mer än vad prylarna kostar nya i affär.
:huvet:huvet:huvet:huvet

Jag köpte ett teleskop på Clas Ohlsson i min ungdom.
275:- kostade den. Prestanda efter pris. :arsele
Satte ut en annons i Gula Tidningen med pris 650:-
En hårdprutande farbror från de gyllene halvmånen
fick den för 475:-.
Han var jättenöjd.
Jag med.

Annat i dag med nätet dock.

/E

Vissa saker tillverkas inte längre, men det finns fortfarande ett stort behov, då tenderar andrahandsvärdet att stiga.

För gamla grejer som inte finns att få tag i nya kan jag förstå. Men t.ex spruckna o repiga kraschkåpor för dubbla nypriset eller 5 år gamla mc-stövlar för dubbla nypriset verkar VÄLDIGT dyrt.

Jag ringde på en annons på ett skinnställ för nått år sedan, skinnstället var några år gammalt samt lappat efter en omkullkörning. Priset i annonsen var 10 000 kr (lite mer än nypris). Antog att säljaren fått med en nolla för mycket så priset skulle vara 1000 kr men icke. Dessutom var han ganska otrevlig när jag påpekade vad ett likadant nytt skinnställ kostar i affär.

Mm men inte över nypriset i en affär väl? :va
Jo, det kan mycket väl finnas såna grejer, när man måste ha just den prylen, men den inte finns att få tag på. Inom industrin handlar det om stilleståndstider, och att det är för dyrt att byta hela systemet, inom den privata sektorn handlar det ofta om ett mer emotionellt värde. Kolla tex värdet på en Spitfire, P51D Mustang eller en gammal T-Ford, antagligen bra mycket dyrare idag än när dom var nya ;)

Jo, det kan mycket väl finnas såna grejer, när man måste ha just den prylen, men den inte finns att få tag på. Inom industrin handlar det om stilleståndstider, och att det är för dyrt att byta hela systemet, inom den privata sektorn handlar det ofta om ett mer emotionellt värde. Kolla tex värdet på en Spitfire, P51D Mustang eller en gammal T-Ford, antagligen bra mycket dyrare idag än när dom var nya ;)

Hahaha men kom igen nu. :D

Det fattar väl vem som helst att du kan kräva vad du vill när du ska sälja den SISTA gamla krigsflygmaskinen AV SITT SLAG.
Men nu skriver ju TS i presens att folk försöker ta ut mer för allehanda junk än vad det står på prislappen på handlarns hylla, dvs det finns nytt att köpa för mindre penningar.

För mig finns det inte mycke nostalgi i ett gammalt insvettat skinnställ, men skulle det va det så hade jag inte försökt sälja det till nypris, utan behållt det. Detsamma gäller snegådda westernpjuck, tjocktevisar eller en bajsbrun 240 -81:a som bara gått till besiktningen...

Inom industrin, som f.ö. inte har mycket med detta att göra, är det ju nästan tjänstefel att inte se till att det finns råmaterial, tillbehör, rätt utrustning eller reservdelar hemma alt. på förhand veta exakt när, var, hur å till vilket pris man får tag på det. Allt för att minska eller helt undvika stillestånd. Så där har du rätt i att det kostar flis för den oförberedde. Men det e ju som sagt en annan historia...

En Stradivarius violin kostade nog inte 20 miljoner när den var ny och såldes i butik.

Det är mänskligt att fela.... men du missade nog åxå poängen.
Jag kan inget om fioler men jag antar att om den fortfarande tillverkas å säljs i butik landar nog inte priset riktigt så högt.

Eller?? :va

Last edited:
det är inget fel på folk som säljer begagnat skräp 50% över nypris, det är fel på folk som köper begagnat skräp 50% över nypris, och nä, utgångna produkter har inget nypris, dom har ett marknadsvärde och det kan mycket väl vara 50% över ursprungspris

..............

Det är mänskligt att fela.... men du missade nog åxå poängen.
Jag kan inget om fioler men jag antar att om den fortfarande tillverkas å säljs i butik landar nog inte priset riktigt så högt.

Eller?? :va

Nej, tillverkas inte, Stradivarius dog 1740 om jag inte minns fel. Jo, beg priset är så högt. Men nytillverkade violiner finns det gott om :)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back