Vad är det för fel?

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
Vad är det för fel? Nu åtgärdat!

Har en zx6r med ett konstigt problem.

* När hojjen är varm och jag skall starta den så går den upp till ca 5-6000 rpm samt ligger kvar ett litet tag och därefter sjunka tillbaka till normal tomgång.

* När jag kör och ligger på ett lägre varvtal än 5-6000 och ger gas sedan släpper och därefter kopplar ur så rusar den upp till 5-6000 igen.

Det som är gjort är att jag har bytt gasvajern samt haft förgasarna nerplockade samt renoverade, sen har jag kontrollerat med startgas efter tjuvluft men utan framgång.

Tacksam för all hjälp jag kan få

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Nu har jag hittat felet och jag skämms lite att behöva berätta det.
Men när jag tog bort förgasarna en sista gång så upptäckte jag att spjällen inte var riktigt inställda med varandra.
Sen att ettans förgasare var lite sliten så den bland skruven gick in ca 2 varv till mot dom andra!

Så nu går den som den ska igen!
Har bara inte hunnit att provköra den ordentligt efter åtgärden pga detta regnande.

Tack för all hjälp från alla kunniga och mindre kunniga här på forumet!

//Stefan

Last edited:
för kort / feljusterad gaswire?, har du nåt nollspel i gashandtaget kvar?

Ingen som har någon ide eller hint om vad det kan vara för fel?

Har idag plockat bort förgasarna ytterligare en gång och släppt på choken, men inget fel där.
Sen har jag kollat med startgas igen även det utan resultat.

Snälla hjälp mig håller på att bli tokig

/Stefan

Bygger vacum i tank.. Kör med öppet tanklock för koll... (långsökt men enkelt)

Annars ett svårt fall!!

Gick den bra innan byte av gasvijer?

För det låter också som skit i lågfarten..

Har någon plugg lossnat från någon förgasare,, Brukar vara ern del onödiga hål pluggade med gummitutor. Statgas är inte helt säkert sätt för chek av tjuvluft faktist.. Kolla noga så inte någon gummiguck fattas.

Du kan kolla vilken av gasarna som jävlas mest genom att spruta med blomspruta på avgaskrökarna, eller ta med fingrar :D om någon av dessa blir hetare (markant) Så sitter problemet i den gasaren. Kan hända att det syns på stiften också (ljusaste)

Bygger vacum i tank.. Kör med öppet tanklock för koll... (långsökt men enkelt)

Annars ett svårt fall!!

Gick den bra innan byte av gasvijer?

För det låter också som skit i lågfarten..

Har någon plugg lossnat från någon förgasare,, Brukar vara ern del onödiga hål pluggade med gummitutor. Statgas är inte helt säkert sätt för chek av tjuvluft faktist.. Kolla noga så inte någon gummiguck fattas.

Du kan kolla vilken av gasarna som jävlas mest genom att spruta med blomspruta på avgaskrökarna, eller ta med fingrar :D om någon av dessa blir hetare (markant) Så sitter problemet i den gasaren. Kan hända att det syns på stiften också (ljusaste)

Tack för svaren.

Det där med vacum i tanken slog mig med.
Jag vet att det blir vacum i tanken när jag kör för det tjuter om tanklocket när jag har stannat.
Men jag har även kört med öppet tanklock utan resultat.

Nej den gick lika innan byte av gasvajer.

Lågfarten kan det vara men det skall tilläggas att jag hade alla delar av förgasarna låg i diesel över natten när jag renoverade dom.

med gummitut menar du denna som e med på bilden isof?

Peta på grenröret vill jag inte för det är när cykeln är norm arbets temp den går som sämst men stiften ska jag kolla.

Tack igen

/Stefan

Bifogat

• Gummitut.JPG
    Gummitut.JPG
    41.3 KB · Visningar: 171
kolla upp gashantaget, brukar kunna krångla mer än man tror där då det är problem med tomgång. Bort med det och smörj upp allt igen. kolla så att inget ligger emot............

Kolla förgasarna. Jag tror det är förknasare med membran på den. Kan vara nåt litet hål.

kolla upp gashantaget, brukar kunna krångla mer än man tror där då det är problem med tomgång. Bort med det och smörj upp allt igen. kolla så att inget ligger emot............

Okej ska plocka bort det igen och smöja det ännu mer.
Men med tomgången är det så att när man startar upp den när den är varm så varvar den upp till ca 5500 varv för att sedan sjunka ner till 1200 och sedan stanna där.

sen bör det kanske tilläggas att den är jävligt knepig att starta när den e kall. Det går inte att hitta ett bra läge med choken antingen är det ingenting eller 5000 rpm. Men det går att varva om man rör choken fram och tillbaks, men som sagt det går inte att ställa den på det varvet man vill.

/stefan

Det är visst då membran i fuggarna, grejen under 10an är ett membran.

Efter renovering av förgasarna så kan det vara lite jävligt att få membranen på plats under locket vid trottlarna, sen är det ett måste att synkronisera förgasarna efter ett sådant ingrepp. Är till 99% säker att dina problem härrör från antingen tjuvluft eller osynkade förgasare!

Mvh. Andreas

Efter renovering av förgasarna så kan det vara lite jävligt att få membranen på plats under locket vid trottlarna, sen är det ett måste att synkronisera förgasarna efter ett sådant ingrepp. Är till 99% säker att dina problem härrör från antingen tjuvluft eller osynkade förgasare!

Mvh. Andreas

Jo synkning skall göras, Men han jag haft cykeln inlämnad till sa att jag skulle försöka hitta det här felet före synkning, Just bara för att man inte ska göra synkningen i onödan.

Sen en sak till Kikakde lite i några papper jag har fått utskriven av en mc mek angående grund inst på bland skruven,
På dem står det att den skall vara 3 varv ut som grund.
Men han samt att jag själv alltid har hört att grund typ alltid är 1,5 varv ut.

Så dom står för nuvarande på 1,5

/stefan

Synkningen brukar vara stabil på bryggor och vacumfuggar.. Brukar hellre inte bete sig vandrande i tomgång.
Men som nämts,,, membranen kan var små hål i och då får man detta probbs .. Dyra att köpa nya dock. men lagning med liqiusol (stavning?) blir lika bra som nya:tummenupp (svårt att upptäck ev hål o sprickor!! var noga med ögat!

Disel på munstycken duger inte.. Bara veckad koppartråd och runkning som duger...inte ens ultraljuds tvätt duger .. I med tråd från elkabel tvärvecka denna så den river bättre! Och gör som sotaren bara:tummenupp

Och testa ochså att spruta vatten på krökarna vid den värme den nu jäklas mest vid.. Fräser någon krök markant mindre har du felet där.

Finns bättre saker ...Kolla jula eller klas ollesån där ska det finnas laserpenn för billig pen typ 249 kr som mäter temp. Det kör jag jämt med vid köp av skotrar och mc.. Med blomspruta funkar.

Innan du letar alla dessa krångliga fel så kolla gnistan och kompet för det är ju enklast!!

Synkningen brukar vara stabil på bryggor och vacumfuggar.. Brukar hellre inte bete sig vandrande i tomgång.
Men som nämts,,, membranen kan var små hål i och då får man detta probbs .. Dyra att köpa nya dock. men lagning med liqiusol (stavning?) blir lika bra som nya:tummenupp (svårt att upptäck ev hål o sprickor!! var noga med ögat!

Disel på munstycken duger inte.. Bara veckad koppartråd och runkning som duger...inte ens ultraljuds tvätt duger .. I med tråd från elkabel tvärvecka denna så den river bättre! Och gör som sotaren bara:tummenupp

Och testa ochså att spruta vatten på krökarna vid den värme den nu jäklas mest vid.. Fräser någon krök markant mindre har du felet där.

Finns bättre saker ...Kolla jula eller klas ollesån där ska det finnas laserpenn för billig pen typ 249 kr som mäter temp. Det kör jag jämt med vid köp av skotrar och mc.. Med blomspruta funkar.

Innan du letar alla dessa krångliga fel så kolla gnistan och kompet för det är ju enklast!!

Nu har jag synat membranen både en och två gånger men hittar inget fel med dom.

Det med blomsprutan testade jag med men utan någon framgång.
(ska in till clas i sjön imorrn och köpa en sån där penna).

Sedan gav jag mig på alla munstycken också det utan framgång, ren blev dom men ingen annan skillnad.

Det jag inte kunda göra var komptest och kolla stiften, den dära jävla gummipluppen i tändstifts hylsan hade försvunnit:(

Någon som har några mer förslag på fel det kan var?

/stefan

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...