Vad är det för fel på oss svenskar?

Fluffig skrev:
Men Norge ligger väl etta även på sjuka och pillerknaprande åsså?

Jag vill ha MER å MER å MER hela tiden, sorry killar jag menar saker och pengar inget annat!

Lite kuriosa. Man mäter ett lands hälsotal med barnadödlighet på nåt vis (låg barndödlighet=bra hälsa).
Grejen är den att när den sjunker så ökar självmordsfrekvensen istället...

Sverige har bland världens lägsta barndödlighet, men ligger högt upp i självmord.

Det verkar som att om man har det förjävligt och måste kämpa för att ens kunna äta lite mat så strävar man till det bättre på nåt vis.
När strävan försvinner och man har det för bra i ett land så tar folk livet av sig istället!

Detta var en slarvig sammanställning av en rapport jag läste för nåt år sen. Nån som kan detta bättre?

Edit: Visste ni att den grupp i sverige som knaprar mest lugnande medicin är helnykteristerna!? Och detta är sanning, och bevisat i flera studier. (samma siffror i usa med..)

bonny skrev:
varför skall man aldrig vara nöjd?? :confused: Jag trodde vägen till lycka gick via att upskatta det man har och inte använda energi på att sträva efter det perfekta.

Du trodde fel. Vi lever INTE i en utopi (enligt de flesta människorna). Alltså ska vi sträva efter att bättre oss.

Du menar alltså att vi ska acceptera bidragsfusk, arbetslöshet, korruption, höga skatter, dåliga vägar, dalande sjukvård osv osv osv osv när vi har en chans att göra något åt det?

Busafreak skrev:
Men vad gör vi? Vad är det för fel på oss svenskar? (eller dig o mig? alt. mej o dej)[/COLOR]

Fel? Vi reagerar bara annorlunda än tex fransmän vid vad vi tycker är orättvisor.

vad säger att fransmännen agerar rätt och vi fel?

Men hörni pojkar och flickor - nu gnäller ni för att ni gnäller. Gör nåt kreativt med er energi istället. Ta en öl eller nåt tex.

www.parta.nu :yoparty

duckie skrev:
Fel? Vi reagerar bara annorlunda än tex fransmän vid vad vi tycker är orättvisor.

Det finns en sak som jag tycker vi svenskar gör lite väl mycket. Och det är urskuldar oss genom att förklara hur mycket elände vi råkat ut för för att få omvärlden att det minsan inte är så lätt när det är som det är och har varit som det varit.
Istället för att sträcka på oss, göra vårt bästa och även våga vara stolta över det vi åstakommer smågnäller vi för att visa hur svårt allt är så alla kan tycka halvsynd om oss och ha full förståelse för att vi inte gör mer än vi gör...

Ingen regel utan undantag självklart men ibland tycker jag nog fan att folk stirrar sig blinda på problem å elände, gärna i deras egna liv, istället för att se möjligheter och det positiva...

Starstriker skrev:
Men hörni pojkar och flickor - nu gnäller ni för att ni gnäller. Gör nåt kreativt med er energi istället. Ta en öl eller nåt tex.

www.parta.nu :yoparty

Jag tycker alla ska lyssna på Looking For Freedom med David Düsseldorf och sedan Dhjingis Kahn och Moskow med Dhjingis Khan! :tummenupp

Efter det är man fetglad!

Lyssna på:
http://www.snabbstart.com/flash/dschinghis-khan---moskau.aspx
..och därefter:
http://www.markuskaltenbach.com/assets/multimedia/David_Hasselhoff_-_Looking_For_Freedom.mp3
...och försök sedan vara förbannade..... ..omöjligt... eller iaf lika svårt som att äta munkar utan att slicka sig om läpparna eller att försöka slicka på sin egen armbåge för den delen! :banana :tummenupp

Edit1:
Lägger upp ytterligare en bra uppmuntrande låt. Sann lyrik.
http://media.putfile.com/18---Lunchlady-Land

Last edited:
duckie skrev:

Det är snarare så att svenskar reagerar mindre. De är mest lagom och politiskt korrekta och knyter handen i fickan ist.

Fransmännen visar att de är förbannade.

Hela denna grejen syns i trafiken. Medehavsfloket t.ex. kör med tuta, gas o broms. Och de skriker på folk om det behövs.

Här i Sverige går det så lungt o sansat till i trafiken. man vill ju inte göra bort sig..
:rolleyes:

Zee skrev:
Det är snarare så att svenskar reagerar mindre. De är mest lagom och politiskt korrekta och knyter handen i fickan ist.

Javisst - men vem bestämmer att det är fel var min fråga.

Kom igen - begreppet kulturella skillnader är väl inte okänt? Svårt att objektivt bedöma vad som är "rätt" eller "fel" agerande.

Zee skrev:
Du trodde fel. Vi lever INTE i en utopi (enligt de flesta människorna). Alltså ska vi sträva efter att bättre oss.

Du menar alltså att vi ska acceptera bidragsfusk, arbetslöshet, korruption, höga skatter, dåliga vägar, dalande sjukvård osv osv osv osv när vi har en chans att göra något åt det?
Jag vet inte om jag har påstått att vi lever i en utopi men det kanske jag har gjort, fast mitt minne sviker mig väldigt mycket i så fall. Jag har också lite svårt att förstå att jag av den anledningen skulle acceptera arbetslöshet o.s.v.
jag läste att Watz hade fått fråga om han inte irriterade sig på att hans Yamaha inte var snabb nog för VM och svarat med "Blir den snabbare då?" :Bugar
jag vet inte om det är sant men det finns mycket visdom i det! Hur många av dem problemen du tar upp har minskat för att du blr förbannad på dem?
Sedan tycker jag iofs att allt tjat om problem bara verkar hänga ihop med pengar. För mig finns det viktigare värden i livet. Se ex. Fluffigs inlägg...

Som någon skrev så är det nu dags att fokusera på öl och helg! :fyllisar

Zee skrev:

Hela denna grejen syns i trafiken. Medehavsfloket t.ex. kör med tuta, gas o broms. Och de skriker på folk om det behövs.

Här i Sverige går det så lungt o sansat till i trafiken. man vill ju inte göra bort sig..
:rolleyes:
Ja, men snälla du... Ska vi mörda några oskyldiga portugisiska långtradarchaufförer med grönsaker i lasten, som franska bönder gjorde när de inte kunde konkurrera med portugisiska görnsaksodlare? Stänga av E4:an i en vecka eller två? Eller ska vi dumpa 100 ton ruttnande fisk mitt i Stockholm? Hmmm... Ja, det sistnämnda ska vi fan göra :)

Du har fördomar om hur "Medelhavsfloket" beter sig i trafiken. Hur mycket har DU kört där och var i så fall?

Starstriker skrev:
Gör nåt kreativt med er energi istället.
Jag vet! Vi slåss på Internet en stund :banana

Bingo skrev:
Du har fördomar om hur "Medelhavsfloket" beter sig i trafiken. Hur mycket har DU kört där och var i så fall?

Jag är grek och har varit i Grekland o kört dit/där nästan varje sommar. Räcker det? :D

Klart jag har fördummar, föffan. :tummenupp

Bingo skrev:

Haha det där har förmodligen varenda kotte som någon gång tagit en charter på mallis sett.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg