Vad är det för fel på MC-handlare?

Ptja, jag köpte en hoj i höstas och märkte nu i våras att den varit avställd sedan köpet. Det märkte jag när jag skulle skaffa boendeparkeringstillstånd och efter att jag varit skitdryg mot den stackars kundtjänsten. Det är ändå rätt skickligt att byta ägare på en cykel och samtidigt ställa av den.
Jag har mailat dem och frågat om detta men inte fått svar.
 
Jag tittade på Duken innan jag köpte min MT. Samma upplevelse, just den hojen verkar handlarna tro är gjord av guld, vilket är intressant med tanke på hur många gamla hojar som står och dammar hos handlarna för fantasipriser.
 
Ptja, jag köpte en hoj i höstas och märkte nu i våras att den varit avställd sedan köpet. Det märkte jag när jag skulle skaffa boendeparkeringstillstånd och efter att jag varit skitdryg mot den stackars kundtjänsten. Det är ändå rätt skickligt att byta ägare på en cykel och samtidigt ställa av den.
Jag har mailat dem och frågat om detta men inte fått svar.

Tänk vad du hade ringt och skällt på dem om den levererades påställd och oförsäkrad = En jätteräkning från trafikförsäkringsföreningen ( eller vafan de heter )
 
Tja jag är intresserad av en hoj i stockholm som står hos handlare. Den har varit ute hela vintern på blocket o jag vill inte provkora den, jag vill inte ha dom 12 manadernas garanti som foljer då jag servrar själv. Jag vill att dom går ned 5k o skickar den till mej osedd.

Men nä dom har haft denna i butiken i 1,5år utan att få sålt den men prutar inte en krona.

Intresant då dom aldrig mer kommer att få se den igen.
 
För att sprida lite positiv anda i denna relativt pessimistiska tråd skriver jag följande:

Jag köpte själv en begagnad duke 690 -13 i januari från en mc-handlare med akra slipon och lite annat smått och gott i delar för sammanlagt 15k, 1 års garanti, för 49 000 kr. Den hade då gått 1000 mil, är felfri och väl omhändertagen. Samma hoj, helt orginal och från privatperson, ligger vanligtvis runt 50-60k.

Jag hade trevlig kontakt med säljaren hos handlaren och behövde se till att följande gjordes under mitt första år av ägande av denna hoj: "ut och åk skiten ur den, och ha kul". Den var att tillägga servad hos dem och förberedd för kommande säsongens åkning utan anmärkningar.

Jag håller dock med om priserna på dessa vanligtvis är önsketänk, vilket ofta resulterar i att dessa finns kvar att hitta på blocket utan att bli sålda. Jag har endast hittat 2 stycken KTM 690 duke 2013-2016 som varit riktiga kap under 3 månaders sporadiskt tittande, och dessa annonser försvann samma dag, eller dagen därpå.

Om du inte har fått tag på en hoj till rimligt pris än önskar jag dig lycka till!:tummenupp
 
Tänk vad du hade ringt och skällt på dem om den levererades påställd och oförsäkrad = En jätteräkning från trafikförsäkringsföreningen ( eller vafan de heter )
Nä, de hjälpte till med att försäkra den så det hade inte hänt...
 
Helt uppriktigt kan jag inte förstå hur nya moderna hojar kan säljas så billigt. 60kkr för en ny KTM 690 är ju smått otroligt.

Tacka kineserna för det. :tummenupp

Fast egentligen är det ju utvecklingskostnaden som är det dyra, marginalkostnaden för att tillverka ytterligare en hoj är nog inte många kronor.

I Filippinerna köper man licenstillverkade Yamaha, Honda mfl 125or från ungefär 10000 kr. Kvalitetsnivån är väl då iofs nere på mopedstandard. Men det säger nog ändå en del om själva produktionskostnaden. Lite större maskiner blir naturligtvis lite dyrare att tillverka men det är ju inte dubbelt så dyrt att tillverka en 250 som en 125a osv.

Sen lite mer påkostade detaljer på de större hojarna men återigen så är vi ju tillbaka till att det då handlar om utvecklingskostnader som ska hämtas igen för mer avancerade detaljer.
 
Men Boris, du är ju hjärnkirurg. Jag förstår då inte vad ett par tusingar hit och dit har för betydelse:va Nää, lämna dom ekonomiska problemen åt oss dödliga löneslavar :krama
 
Som alternativ till Duken har det funderats på Yamaha Mt-07 och Mt-09 och båda verkar vara hyllvärmare hos mchandlarna.

Yamaha center Sundsvall är billigast på MT-09 med 74900kr för en -15 och ett blekingeföretag med 79 900kr för en -16.

Samma visa jag mailade alla som enl blocket hade en sådan listad och frågade om de var intresserade av att matcha priset från Yamaha Sundsvall. Ytterst måttligt intresse, några kan tänka sig att sälja sina beggade democyklar som bara rullat 100mil och dyl.

https://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_MT_09_71360949.htm?ca=22&w=3
Nej en uppflyttad nummerskylt uppväger inte att cykeln gått 550mil.
 
Som alternativ till Duken har det funderats på Yamaha Mt-07 och Mt-09 och båda verkar vara hyllvärmare hos mchandlarna.

Yamaha center Sundsvall är billigast på MT-09 med 74900kr för en -15 och ett blekingeföretag med 79 900kr för en -16.

Samma visa jag mailade alla som enl blocket hade en sådan listad och frågade om de var intresserade av att matcha priset från Yamaha Sundsvall. Ytterst måttligt intresse, några kan tänka sig att sälja sina beggade democyklar som bara rullat 100mil och dyl.

https://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_MT_09_71360949.htm?ca=22&w=3
Nej en uppflyttad nummerskylt uppväger inte att cykeln gått 550mil.

Hehe... Jag tycker "Sveriges mest sålda modell i klassen, provkör så vet du varför." var lite roligt på den annonsen. För när jag provkörde en så drog jag slutsatsen att den var så poppis för att den var billig, och att då ta så mycket betalt för den, tjaaa... :hihi
 
Men Boris, du är ju hjärnkirurg. Jag förstår då inte vad ett par tusingar hit och dit har för betydelse:va Nää, lämna dom ekonomiska problemen åt oss dödliga löneslavar :krama

Jag skulle aldrig köpa dussinvaror det borde du veta.....

Men min syster kan gott sladda runt på något massproducerat skrot från antingen Mattighofen eller Japan.:):tungan
 
Som alternativ till Duken har det funderats på Yamaha Mt-07 och Mt-09 och båda verkar vara hyllvärmare hos mchandlarna.

Yamaha center Sundsvall är billigast på MT-09 med 74900kr för en -15 och ett blekingeföretag med 79 900kr för en -16.

Samma visa jag mailade alla som enl blocket hade en sådan listad och frågade om de var intresserade av att matcha priset från Yamaha Sundsvall. Ytterst måttligt intresse, några kan tänka sig att sälja sina beggade democyklar som bara rullat 100mil och dyl.

https://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_MT_09_71360949.htm?ca=22&w=3
Nej en uppflyttad nummerskylt uppväger inte att cykeln gått 550mil.

MT07 och MT09 tror jag det kommer flöda ut på Blocket inom någon månad, eftersom var och varannan kotte köpt och överger de hojarna efter bara någon säsong. De hos handlarna lär ju bli stående länge med tanke på vilken uppgradering -17 ska vara över tidigare modeller :hihi
 
Hehe... Jag tycker "Sveriges mest sålda modell i klassen, provkör så vet du varför." var lite roligt på den annonsen. För när jag provkörde en så drog jag slutsatsen att den var så poppis för att den var billig, och att då ta så mycket betalt för den, tjaaa... :hihi

själv tror jag mer att det är riktigt mycket hoj för pengarna som avgör. tror inte yama gjort en sån dundersucce världen över enkom pga priset. för min del köpte jag mt 09 för jag blev helt såld på motorn. nu har jag åkt lite och visst chassiet kommer jag uppgradera med bättre grejjer. har inte kört någon mc med så mycket funfactor som mt 09. jag hade kunnat köpa en ny ducati i samma klass för några tusen till ( har personalrabbatt på ducce) men valde mt 09 utan tvekan. så det är inte alla som köpt bara för att den är "billig"


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
själv tror jag mer att det är riktigt mycket hoj för pengarna som avgör. tror inte yama gjort en sån dundersucce världen över enkom pga priset. för min del köpte jag mt 09 för jag blev helt såld på motorn. nu har jag åkt lite och visst chassiet kommer jag uppgradera med bättre grejjer. har inte kört någon mc med så mycket funfactor som mt 09. jag hade kunnat köpa en ny ducati i samma klass för några tusen till ( har personalrabbatt på ducce) men valde mt 09 utan tvekan. så det är inte alla som köpt bara för att den är "billig"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Mycket hoj för pengarna" är bara ett annat sätt att skriva "billig" :hihi
Jag säger inte att den är dålig för pengarna man får ge, men för mig lämnade hojen väldigt mycket övrigt att önska, och det låga priset var inte så konstigt efter provkörningen.
 
Å andra sidan fick mig ett fantastiskt bemötande igår hos Treble´s mc i Trelleborg. Förvisso inget MC köp men dock med en Spidi airbag vars reserv patroner strulade. Daniel hjälpte mig där min kunskap brast, löste problemet med bravur!
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Om det finns en handlare som har en produkt för ett acceptabelt pris får man väl handla av dem? Om köpet innehåller andra egenskaper än bara priset på varan kan de ha ett värde att betala för. I min bransch matchar vi sällan de lägsta priserna, men säljer rätt bra ändå eftersom vi inte "säljer artikelnummer" utan kompletterar med kunnande och annan service.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Om det finns en handlare som har en produkt för ett acceptabelt pris får man väl handla av dem? Om köpet innehåller andra egenskaper än bara priset på varan kan de ha ett värde att betala för. I min bransch matchar vi sällan de lägsta priserna, men säljer rätt bra ändå eftersom vi inte "säljer artikelnummer" utan kompletterar med kunnande och annan service.

1. Jag håller i princip med dig, en handlare gör precis som de vill på en fri marknad. Lägsta priset-kompisar har dödat elektronikhandeln så det finns (för handlarna) fördelar med att stå emot.
2. Men... Vilken kompetens behöver en Sporthoj-medlem av en handlare? Att en normal SMC-medlem kan åka hem och vara glad med en Hyosung är allmänt känt men vi här vet ju bättre. Jag har svårt att se prisargumentet där. Själv kör jag en praktiskt och snäll Ducati men det betyder inte att jag åker 5 km skumpig grusväg för att komma till en röd lada (Biscaya) varje gång den skall servas. Lika lite imponeras jag av att de tar 25-30K mer för samma hoj jämfört med andra handlare för att den skall vara "Biscaya"-såld.
 
själv tror jag mer att det är riktigt mycket hoj för pengarna som avgör. tror inte yama gjort en sån dundersucce världen över enkom pga priset. för min del köpte jag mt 09 för jag blev helt såld på motorn. nu har jag åkt lite och visst chassiet kommer jag uppgradera med bättre grejjer. har inte kört någon mc med så mycket funfactor som mt 09. jag hade kunnat köpa en ny ducati i samma klass för några tusen till ( har personalrabbatt på ducce) men valde mt 09 utan tvekan. så det är inte alla som köpt bara för att den är "billig"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Att enbart skriva positivt om den hojen man har är inget stärkande argument. Att kritiskt granska de val du samt andra gör är något som verkar kommit bort helt sen sociala medier kom.

Att den skulle ha mest funfactor tolkar jag som att du varken kört sd1290, touno eller nyare sporthoj...
 
Back
Top