Vad är det för fel på den (YZF 750) ?

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
Tjena. Polaren har en Yamma YZF 750 -93a, som inte vill gå över 4000 rpm
Började med att den ville misstända runt 6000 rpm, och nu vill den bara skjuta och knappt gå över 4000 rpm. Det enda som vi har gjort är att nolla cdi-boxen, och mätt upp tändspolarna till 2,4 ohm.

Det skall finnas något som heter pickuppcoil! Vad är det för något?

Någon som har några bra tips att komma med??? :gnissla
 
Last edited:
kolla om inte luftburken sitter snett eller inte på alls... annars rengör alltng vad gäller luftväx och bensinväx.
 
tate skrev:
Det skall finnas något som heter pickuppcoil! Vad är det för något?
[Svammel]
Det är en mogäng som troligtvis sitter innanför nån av vevaxelkåporna, kanske vänster sida. Eller om det eventuellt kan vara höger.
Hursom så snurrar det en platta mot ... öh "coilen". Den stur tänningn. Kolla om plattan kan vara lös med det låter inte riktigt troligt.
[/Svammel]
 
Kolla om du har laddning på hojen, dvs. får vettig batterispänning på den. När jag har haft problem med laddningen på min hoj så har inte spänningen räckt till för tändningen på högre varv efter ett tags körande.
 
Försök till svar från en mupp:

?Går den på alla cylindrar då? -> Kanske är tändkablarna/tändstift som är väck.
?Är den svårstartad? -> dålig kompression (kolvringar?) -> topplockspackning?
?

:tungan
 
tate skrev:
Tjena. Polaren har en Yamma YZF 750 -93a, som inte vill gå över 4000 rpm
Började med att den ville misstända runt 6000 rpm, och nu vill den bara skjuta och knappt gå över 4000 rpm. Det enda som vi har gjort är att nolla cdi-boxen, och mätt upp tändspolarna till 2,4 ohm.

Det skall finnas något som heter pickuppcoil! Vad är det för något?

Någon som har några bra tips att komma med??? :gnissla

Okey det började med att den misstände sedan blev det att den bara går under 4k rpm. Jag skulle börja med att göra ren förgasarna om det inte hjälper skulle jag kolla hur stiften ser ut och om dom är blöta eller mycket sotiga byta ut dom är dom ljusa och fina så är det inte fel på dom. Anledningen till att jag skulle börja med förgasarna är pga det är gratis och det känns troligt.

Glömde. Kolla detta efter att du har kollat om du har bra spänning över batteriet, annars ta reda på varför du har dålig spänning.
 
Last edited:
Den är ganska lättstartad, går bra under 4000 rpm någon gång bra endast under 2000 rpm. Verkar som om alla cylindrar är med.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top