Vad är det för fågel i holken?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tjena. Jag har en fågelholk i ett träd på tomten och jag undrar om det finns någon här som är duktig på fålgar och som kan tala om vad det är för sort. Vi tog en bild men lyckade bara få med ryggen. Det finns ungar i holken som skriker efter mat hela tiden. det är lite roligt med de där småfåglarna :)

Bifogat

• DSCF0274.jpg
    DSCF0274.jpg
    270.6 KB · Visningar: 296
Hej. Skulle ge en halvvild gissning på en mindre hackspett. Kan va fel ute, men det svartviita + den kraftiga stjärten som stöder mot holken säger mig det. Hör ni nåt spelande/hackande i området?

Hej. Skulle ge en halvvild gissning på en mindre hackspett. Kan va fel ute, men det svartviita + den kraftiga stjärten som stöder mot holken säger mig det. Hör ni nåt spelande/hackande i området?

Tjena. Nja, tror inte det är en hackspett men jag vet inte.
Hackspettar är ju så färggranna och denna fågel är ganska färglös/entonig tycker jag. Tycker fågeln är lång och smal på något sätt. Ingen "hacknäbb" heller vad jag kan se. Men du har rätt i att stjärten är ganska kraftig på något vis.

Ska googla på det.

tror inte det. fågeln i holken är nog lite större än en nötväcka.

Last edited:
Roligt killar. Verkligen kul. :rolleyes:

;):)

Vad fan är det för fågel !!!:4skrika

Sädesskvätta?

Gonorre?

Tjena. Nja, tror inte det är en hackspett men jag vet inte.
Hackspettar är ju så färggranna och denna fågel är ganska färglös/entonig tycker jag. Tycker fågeln är lång och smal på något sätt. Ingen "hacknäbb" heller vad jag kan se. Men du har rätt i att stjärten är ganska kraftig på något vis.

Mindre hackspett e inte så färggrann å dessutom brukar inte honan va så markerad som hannen. Mest en chansning. Mindre är nog inte röd alls om jag minns rätt. Dom hackar ju som andra sjunger, lixom lite för att snacka... därför tänkte jag om du hört hackandet. Dom gör säkert inte det vid holken.
Spännade ändå med lite vilt inpå knuten å fåglar e kul djur :)

Last edited:
Mindre hackspett e inte så färggrann å dessutom brukar inte honan va så markerad som hannen. Mest en chansning. Mindre är nog inte röd alls om jag minns rätt. Dom hackar ju som andra sjunger, lixom lite för att snacka... därför tänkte jag om du hört hackandet. Dom gör säkert inte det vid holken.
Spännade ändå med lite vilt inpå knuten å fåglar e kul djur :)
Ja, kanske en hackspett:confused:. Men jag tycker mig inte känna igen eller få någon av bilderna på nätet att likna "min" fågel när jag jämför.

Kanske ska skjuta den för att lättare kunna ta den till en ornitolog för artbestämmning.

Ja, kanske en hackspett:confused:. Men jag tycker mig inte känna igen eller få någon av bilderna på nätet att likna "min" fågel när jag jämför.

Kanske ska skjuta den för att lättare kunna ta den till en ornitolog för artbestämmning.

Ja, eller ta ett bättre foto, eller ställa frågan hos en ornitolog!!
Just nu sköt du dig i foten!

Ja, eller ta ett bättre foto, eller ställa frågan hos en ornitolog!!
Just nu sköt du dig i foten!
Jag skojade om det där med att skjuta den:)
Jag ska maila en ornitolog.:tummenupp

Edit:Har mailat en ornitolog. Avvaktar och väntar på svar.
Lite kul det här. Tänk om det är en mycket sällsynt fågel?:)

sluta nu..
Googlade naturligtvis på suddmes också :huvet

Last edited:
Ja, vad ska du göra då? Skjuta den och stoppa upp den på en pinne?
Blir en fin prydnad ovanpå TVn :)
Inte skjuta den :ajjabajja

Men jag kanske blir berömd och massvis med ornitologer vill komma till mig för att titta och då kanske jag kan ta inträde och gumman kan sälja kaffe med äppelkaka och vaniljsås mm. Större parkering och nya infarter. nåt sånt.

Det kan också vara en Alkoholus Skadus.

Eller kanske en kaffegök. :dricka
hehe. nänä. Ingen fyllerifågel denna gången. Men Ibland brukar jag ta så jag ser två flaskor med ripor på ettiketten.

:hihi

Kan inte hjälpa dig. Mina fågelböcker råkade följa med föräldrarnas flyttlass när dom stack från stan.
Synd. (Jag har kollat i fågelböcker men inte hittat vad det kan vara.)

Last edited:
Gissar på vanlig trädkrypare. Ser bilden för dåligt. Men trädkrypare.

Ladda upp bilden i storformat. Det är nog inte trädkrypare vid närmare eftertanke pga den långa stjärten. beskär endast fågeln så ser man lättare.

Last edited:
Kan det vara en knäppgök eller möjligvis en dårfink :tungan

Nää, allvarligt talat så vet jag inte.. du har ingen möjlighet att få en bättre bild på rackarn?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti