Jan Isaksson
Sporthojsnörd
Kunde inte låta bli att titta till tråden ändåAvon gör sina däck med gammalt mönster med moderna gummiblandningar. Greppar bra, men ska man åka riktigt fort är nyare mönster bättre.


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kunde inte låta bli att titta till tråden ändåAvon gör sina däck med gammalt mönster med moderna gummiblandningar. Greppar bra, men ska man åka riktigt fort är nyare mönster bättre.
Du kan ev vilja titta på Heidenau K34 också. Ett däck i vintagestil men som ändå har hyfsat modern gummiblandning och med mönster som hanterar regn. Nu ska jag inte säga att det är ett däck med fantastiskt grepp då det går att låsa framhjulet utan att anstränga sig särskilt mycket, även på en CB450 -71 med riktigt anemiska bromsar.Kunde inte låta bli att titta till tråden ändåDet är ju ett tips som är intressant! Jag ska snacka med wheeler dealer tänkte jag, men måste säga till Micke R att "riktigt fort" på en hoj som gör 0 till 100 på 6,7 sekunder och toppar 180 inte riktigt finns
Det är inte intressant heller. Det är mysigt att rulta fram i 60 på den. Kommer man upp i 90 försvinner vibrationerna iofs och 110 är helt ok. Vill jag åka fort tar jag min söndersågade Daytona som hinner upp i fart innan det blir kväll. Nog om detta. Ska kolla in Avons retrodäck och så får vi se vad det blir. Trevlig kväll!
Jag har "låsningsfri" frambroms på bmw:n. Iallafall är det omöjligt att låsa fram på grusväg med crossdäcken. Behöver nog renovera oken. Har okej belägg och nya stålomspunna slangar.Du kan ev vilja titta på Heidenau K34 också. Ett däck i vintagestil men som ändå har hyfsat modern gummiblandning och med mönster som hanterar regn. Nu ska jag inte säga att det är ett däck med fantastiskt grepp då det går att låsa framhjulet utan att anstränga sig särskilt mycket, även på en CB450 -71 med riktigt anemiska bromsar.
Idag är folk alldeles nojjiga vad gäller däck. Antar om man är lite vettig i pannan så kör man efter vad man har....
Några "TT" däck finns väl inte i Shinkos sortiment utan betyder bara tubeless. Ser dock coolt ut när man fyller på med TT efter.
Shinko har ju en svensk sida också. Dock, helt sjuka priser https://www.shinko.se/sv/motorcykel-dack/classic-e270.html
Oavsett, vackra däck.
Enmansfirma i Hofors.Shinko har ju en svensk sida också. Dock, helt sjuka priser https://www.shinko.se/sv/motorcykel-dack/classic-e270.html
Absolut! Läser man på vissa sidor så ser det ju ut som att....kränger du inte på PR5Håller inte med dig.
Jag anser att folk tvärtom är alldeles för ointresserade och ovetande kring däck för motorcykel.
Hojar med 10 år gamla bakelitdäck annonseras ut som "bra däck" för att det finns mönster kvar på dem.
Hojar utan mönster annonseras ut som att däcken skulle "hålla säsongen ut" och däck monteras gladeligen bak och fram och ställs ut på utställningar i det skicket.
Folk - fan, det blir mycket "folk" men ni förstår vad jag menar - folk monterar däck som är direkt olämpliga för motorcykeltypen och säljer av efter en eller två säsonger. "Det var inte så kul som jag trodde, och sedan är det ju riskerna också...."
Mmmm... Du tror inte att valet av idiotdäck kan ha med det hela att göra?
Titta på exemplet med sidovagnsdäck fram:
View attachment 463474
Alla vi som kört några år kan räkna ut hur ett däck som är uppbyggt på detta viset ändrar motorcykelns uppträdande till det sämre.
Heidenau själva argumenterar för dedikerade sidovagnsdäck på sidovagnshjulet, och förklarar varför det är kass med MC-däck i just den applikationen:
Sidecar - Heidenau Tires
www.heidenautires.com
Det är enkelt att läsa texten baklänges för att förstå varför man inte skall sätta ett sådant däck fram på en solohoj.
Och ändå!
Däcken är den enskilt viktigaste komponenten att labba med på en motorcykel, om man vill ändra egenskaper.
Ändra till det bättre, anser jag.
Jag fattar inte varför man skulle vilja ändra till det sämre, och vara nöjd med det. "Bara att köra lite mer försiktigt..."
Varför det? Varför inte bara köpa busskort istället...?
Jag har kört Me 88 "Marathon" och hatat varje mil - i vart fall i regn. Vad hjälper det mig då att däckhelvetet håller osedvanligt länge? Det blir ju bara ett mer utdraget lidande av något som borde vara skoj.
Jag fattar inte att genomsnittsåkaren inte är mer intresserad av den tändsticksaskslilla kontaktytan med terra firma.
Rakt fram, alltså.
När man lägger ner så är man uppe på plånet och balanserar.
Hur kan ett sådant vardagstrolleritrick inte intressera?
Vi hänger faktiskt upp våra liv på några få kvadratcentimeter.
Vilken byggjobbare på höjd skulle lita på en fallsele med lika liten anläggningsyta mot kroppen som vi kör omkring med dagligen mot marken...?
* Gamla, uttorkade däck
* Utslitna däck
* Felvalda däck
* Felmonterade däck
Allt för få tar sina däck på allvar.
PS:
TT utläses som "Tube Type", inte "Tube Less" men det är jag övertygad att du visste.
Enmansfirma torde väl ha billigare priser. Men, kanske det är Shinko som styr priserna?Enmansfirma i Hofors.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |