Vad är det för däck på denna?

Ser ut som de klassiska Firestone-däcken. Populära på byggen för att de ser snygga ut på ett old school-sätt men enligt uppgift också helt värdelösa som däck i nådens år 2021.


-edit- rätt länk
 
Ruggigt snabbt svar :-) Tack. Det som jag tycker är snyggt är att de "fyller ut". Framför allt framdäcket. Inget bra att åka med alltså. Synd! Finns det något modernt däck som liknar detta men är bra att åka med?
 
Nå, går det åt helvete i 110 slår man sig också. Vad "mainly for display purpose" betyder i fråga om körbarhet vet jag inte men bättre säker än ledsen..
 
Ruggigt snabbt svar :) Tack. Det som jag tycker är snyggt är att de "fyller ut". Framför allt framdäcket. Inget bra att åka med alltså. Synd! Finns det något modernt däck som liknar detta men är bra att åka med?

Om du vill att däcket ska fylla ut bättre så kanske du kan prova med något däck som har högre profil men fortfarande av någon modern typ för att få vettiga vägegenskaper.

Det finns t ex 120/70-17, 120/80-17 och 120/90-17, samma fälgdiameter 17 tum, samma bredd 120 men olika profil 70/80/90, högre profil ger ju större diameter så det borde väl få däcket att fylla bättre?

Sök på någon däcksite som t ex hojdäck.se på fälgdiameter och önskad bredd.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:
Nå, går det åt helvete i 110 slår man sig också. Vad "mainly for display purpose" betyder i fråga om körbarhet vet jag inte men bättre säker än ledsen..


Posördäck, inte avsedda att köra på.

Men, somliga idioter kör omkring ändå på dessa bakellitsvålar som mest av allt liknar diagonaldäck till bilar anno 1960.

Ingen, absolut ingen caféracer var skodd med sådana här trädäck när det begav sig.

Löjligt!
 
Nja. Det finns ett retrodäck som heter Shinko. Det har inte samma varning som Firestone på caferacerwebshop, nån som känner till det? Jag letade lite igår kväll och det verkade mest vara nöjda kommentarer med det.
 
Last edited:
Vill man kunna KÖRA med hojen också så gäller bra däck. Alla som fattar något uppskattar en hoj som är avsedd att köras med. Och alla ser skillnaden när byggaren inte förstått det...
 
När old schoolgubbarna pratar är det alltid TT 100 som kommer på tal. Gissar att det är Dunlop som åsyftas. Låter osannolikt utifrån mina erfarenheter av äldre, men ändå något modernare dunloppor än dessa.

Tidstypiskt men känsligt. Vet hur hojarna konstrade när gubben på macken tog hem fel profil och sa att det går lika bra. Det gjorde det inte!
 
Last edited:
Vill man kunna KÖRA med hojen också så gäller bra däck. Alla som fattar något uppskattar en hoj som är avsedd att köras med. Och alla ser skillnaden när byggaren inte förstått det...
Just därför jag frågar naturligtvis. Snygga retrodäck som går att köra med vore najs :-)
 
Vill man kunna KÖRA med hojen också så gäller bra däck. Alla som fattar något uppskattar en hoj som är avsedd att köras med. Och alla ser skillnaden när byggaren inte förstått det...

Jag har Dunlop TT100 på Hondan, är det rätt? Hittils har hittils jag inte upplevt att däcken är begränsningen. Vad jag dock upplevt är att hojen "spårar" mer än övriga hojar efter den dåliga vägen där jag bor speciellt där väghyveln dragit fåror i asfalten.
 
Jag har Dunlop TT100 på Hondan, är det rätt Hittils har hittils jag inte upplevt att däcken är begränsningen. Vad jag dock upplevt är att hojen "spårar" mer än övriga hojar efter den dåliga vägen där jag bor speciellt där väghyveln dragit fåror i asfalten.

Du KÖR ju med hojen Bosse!
 
Du KÖR ju med hojen Bosse!

Jo men bara kortare sträckor, typ 5-8 mil i taget, funderade på att åka på fikaträff i Råneå men det har hittils slutat med funderingar pga förarkomforten? Kanske nästa år?
 
Då är jag klar med denna tråd. Tack för svaren ni som svarat konstruktivt :)
 
Då är jag klar med denna tråd. Tack för svaren ni som svarat konstruktivt :)


Bra!
Stay away from those sawtooth tires, man - dom har aldrig hört hemma på någon motorcykel som vill något.

Simpelt ribbmönster fram var vanligt på 60-talets caferacers.
De flesta stora däcktillverkare har någon variant på temat kvar i sortimentet för den som önskar autencitet. Men, det är inga bra däck.
Inte då, och sannerligen inte nu.

Jag har sett nutida byggen med anspråk på att vara "caféracers" som fått fukking sidovagnsdäck monterade fram.
På min fråga om hur man tänkte så var svaret såklart: "Det ser så rätt ut".

Om ursprungscafekonceptet var något alls, så var det fart.

Verklig fart, och helst även upplevd fart - stillastående.

Fart åstadkoms på många olika sätt - trimma, lätta, förbättra väghållning.

Om en fartskapande åtgärd gjorde att caferacern även såg snabbare ut så var det så klart ett plus, men aldrig ett självändamål - och aldrig något som tilläts gå ut över actual speed.

Att försöka återskapa något som aldrig fanns med hjälp av designgimmickar som aldrig användes för att skapa något som utger sig för att vara retro blir bara konstigt. Som den just nu lästa meningen, typ.

Folk får bygga vad dom vill.
Det finns folk som köper snickarglädje på löpmeter och sätter upp på sina Mexivillor, eller skruvar upp fejkfönsterluckor på sina funkishus - varpå dom hissar upp vimpeln uppochner på flaggstången.

Varsågoda! Gör som ni vill.
Men, kalla det inte caféracers.




Edit:


Detta är en allmän spya över företeelsen "såga sönder motorcykel utan att veta vad man gör ".

Ingen behöver ta åt sig personligen av det skrivna - inte heller TS, som jag faktiskt citerade.
Sorry, posten gick mig ur händerna bara.

Men, kolla gärna så vimpeln hänger rätt.
 
Last edited:
Avon gör sina däck med gammalt mönster med moderna gummiblandningar. Greppar bra, men ska man åka riktigt fort är nyare mönster bättre.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top