Vad är datorn värd?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Mingves

Guest
Skall ju sluta på jobbet och frågade vad jag skulle få köpa lös min hempc för...
svaret blev (30000kr/36mån)*4mån återstående=3333kr

Är det värt det för en 2,5 år gammal PC med följande konfig eller skall jag skippa den och köpa en ny från komplett för 10kkr?

Dell 8200
P4 1,8 GHz
Ram 0,5Gb ddr
HD 120Gb
Grafik Nividia Gforce 3 Ti500 64mb
Ljudkort Santa Cruz Turtle beach 5.1
Bildskärm svart flat 19" P991 (ej TFT)
DVD
CDR-24ggr
HK högtalare med subwoofer
office home
WIN XP home
mm

Är bara att köpa.

Jag fick köpa loss min dator för 2250 förra våren.
P3 733MHz
19 tum vanlig skärm
brännare
osv

Sen när jag kollade på beg priser på andra datorer så var det betydligt dyrare.

En bra utgångspunkt kan vara att räkna med en halvering av värdet vartannat år. Har exempelvis svårt att tro att jag skulle få mer än 5 papp för min dator som gick på 20 för 4 år sen. Om ytterligare ett par år får jag vara glad för 2,5.

Red: Kanske drygt halvering förresten när jag tänker efter... Och i det här fallet var det jävligt yberdyrt med 30 från första början. Tror dock fortfarande inte att är något bottennapp att slå till.

Last edited:
Köp båda.. skulle inte falla mig in att sälja nån dator.. behövs alltid en till, om inte att plocka delar från eller som server om man redan har tillräckligt med workstations

Jag skulle inte klara mig med en sån dator så jag skulle absolut INTE köpa den men det beror ju på vad du har datorn till. Reservdelar? Naeh! Finns inget på datorn som är värt pengarna. Min åsikt bara.

Dufva skrev:
Jag skulle inte klara mig med en sån dator så jag skulle absolut INTE köpa den men det beror ju på vad du har datorn till. Reservdelar? Naeh! Finns inget på datorn som är värt pengarna. Min åsikt bara.
Nar fått ett pris på datorn...4193kr....frågade om det var bruttopengar men det var det inte.....så jag kommer inte köpa den!!!!! Tror dom att man är dum i huvet eller?
För 3000kr hade jag kanske övervägt det men 4200kr säger jag bara dra åt helvete :finger
///M

Mingves skrev:
Nar fått ett pris på datorn...4193kr....frågade om det var bruttopengar men det var det inte.....så jag kommer inte köpa den!!!!! Tror dom att man är dum i huvet eller?
För 3000kr hade jag kanske övervägt det men 4200kr säger jag bara dra åt helvete :finger
///M

Hmm så jävla dålig är den inte. Då får ju med en platt crt 19" oxå.. Fyra papp är väl inte helt orimligt.

mb skrev:
En bra utgångspunkt kan vara att räkna med en halvering av värdet vartannat år. Har exempelvis svårt att tro att jag skulle få mer än 5 papp för min dator som gick på 20 för 4 år sen. Om ytterligare ett par år får jag vara glad för 2,5.

Red: Kanske drygt halvering förresten när jag tänker efter... Och i det här fallet var det jävligt yberdyrt med 30 från första början. Tror dock fortfarande inte att är något bottennapp att slå till.
Om "ytterligare ett par år" så kommer din PC vara värd 0 kr. Prisminskningen av en PC har en kritisk punkt när den faller från någon/några tusenlappar till i princip ingenting. En sex år gammal PC har garanterat passerat denna punkt..

Mingves, din burk verkar hyffsad, jag tror att det är ett rätt bra pris du har fått. Jag skulle köpa om jag vore dig.

sgtpepper skrev:
Om "ytterligare ett par år" så kommer din PC vara värd 0 kr. Prisminskningen av en PC har en kritisk punkt när den faller från någon/några tusenlappar till i princip ingenting. En sex år gammal PC har garanterat passerat denna punkt..

Mingves, din burk verkar hyffsad, jag tror att det är ett rätt bra pris du har fått. Jag skulle köpa om jag vore dig.

Faktum är att det gamla datorer har en förmåga att hamna runt 2-3000 i värde oavsett hur dåliga de är.. Så noll når de sällan..

Edit: Folk tror ofta att de får ut fantasisummor för sina "värstingburkar". Bara o kolla på Datorbutiken eller liknande o se vad en ny dator med samma spec skulle kosta.

Last edited:
Tror jag håller fast vid min modell, men modifierar om den till 20 månaders "halveringstid".

ja fick 2300kr för en 750mhz med tnt grafikkort.... så de finns puckon som betalar grymma överpriser....

Enda av värde är P991 skärmen, turtle beach ljudkortet och eventuellt HK högtalarsetet? Resten är värt 1500 kr högst!!

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC