Vad är coolast?

Jonathan skrev:
Eller ännu bättre, en Ford T23:a. Den är ännu simplare och går nog att få lättare.

Som ett litet exempel var det nån nisse i Wheels Magazine som hade byggt en T23 med en Alfa V6:a i. Tro det eller ej, men han fick ner vikten till 380 kg. Nu vet jag inte vad för sexa han hade tryckt i, men dom ligger på mellan 180-211 hk.

:skrämd

380 KG!! Satan i gatan :banana

Kan inte vara mycket mer än bara motor, växellåda och 4 hjul.

2.5 liters sexan som sitter i min Alfa har 190 hk

Deztallica skrev:
Vad är det coolaste man kan bygga utav en 1000cc 1000-R fabrikstrimmad motor? Vad skulle ni bygga om ni hade en? :)

Ge mig förslag nu :tummenupp

Jag hade i alla fall byggt mig en lite kraftigare cross-cart, men jag har ju plats att köra på. Håller på surfar runt efter information/inspiration. Får se vad som händer i sommar. :)

darth_igel skrev:
380 KG!! Satan i gatan :banana

Kan inte vara mycket mer än bara motor, växellåda och 4 hjul.

2.5 liters sexan som sitter i min Alfa har 190 hk

Det var väl i princip det som han hade med.
Stod nåt om att de som åkte med ville oftast ropa på mamma :hihi

Mm, och 24:a ventilaren ligger väl på 211 om jag inte missminner mig.

Last edited:
Jonathan skrev:
Det var väl i princip det som han hade med.
Stod nåt om att de som åkte med ville oftast ropa på mamma :hihi

Mm, och 24:a ventilaren ligger väl på 211 om jag inte missminner mig.

Fyfan va grymt :tummenupp

3.2 liters sexan i den nya 166an som kom i våras har 240hk den gamla 3.0an har 225 tror jag.
Möjligt att 3.0 liters sexan från gamla 164an ligger på 211

darth_igel skrev:
Fyfan va grymt :tummenupp

3.2 liters sexan i den nya 166an som kom i våras har 240hk den gamla 3.0an har 225 tror jag.
Möjligt att 3.0 liters sexan från gamla 164an ligger på 211

Mm det är den äldre jag menar. Sen ligger väl QV på 236 ?
du har inte en termostat till övers ? :rolleyes:

Jonathan skrev:
Mm det är den äldre jag menar. Sen ligger väl QV på 236 ?
du har inte en termostat till övers ? :rolleyes:

Jo QVn har ett par extra hästar och även fyrhjulsdrift :yoparty
Hade en 164 2.0 TS innan 166an men har inga delar alls kvar till den tyvärr.

Vad har du för bil?

darth_igel skrev:
Jo QVn har ett par extra hästar och även fyrhjulsdrift :yoparty
Hade en 164 2.0 TS innan 166an men har inga delar alls kvar till den tyvärr.

Vad har du för bil?

Nu pratar du lite i nattmössan. Observera att QV (Quattro Valve) och Q4 är två olika saker. Q4 = fyrhjulsdriven. QV = framhjulsdriven :)

Det visste du säkert men det är skönt att påpeka småsaker ibland :hihi

Nej jag har bara en 164:a 2.0 TSpark från -92. Bruksbil bara :)
Går ganska billigt för en gymnasiestudent som mig själv också.

Jonathan skrev:
Nu pratar du lite i nattmössan. Observera att QV (Quattro Valve) och Q4 är två olika saker. Q4 = fyrhjulsdriven. QV = framhjulsdriven :)

Ja, det har du helt rätt i. Jag som tänkte fel :huvet

Du vet ingen som har en Alfa sud till salu? Är på jakt efter nån billig busbil som man även kan köra lite bana med. Farsan har ju en GTV/GTA -67a men den törs han nog inte låna ut till mig :hihi

darth_igel skrev:
Ja, det har du helt rätt i. Jag som tänkte fel :huvet

Du vet ingen som har en Alfa sud till salu? Är på jakt efter nån billig busbil som man även kan köra lite bana med. Farsan har ju en GTV/GTA -67a men den törs han nog inte låna ut till mig :hihi

Hehe.

Nix, det är väl blocket som gäller. Annars kan du kika in www.alfapower.nu och kolla deras annonsdel :)

Jonathan skrev:

Hur billigt går de där 4:orna? Jag sålde min 164 v6'a förra vintern och den gick inte billigt. Landsväg runt 1.1 och min körning runt 1.5 :( Iofs hyffsat med tanke på motor och vinter men alldeles för dyrt.
Jag är sugen på en alfa igen men ska ha 4:an isåfall, är de bra för övrigt?

Kan genast säga att jag skulle bygga en riktigt fet crosskart. Eller köpa en ny utan motor och kasta i den.

Dee_cati skrev:
Hur billigt går de där 4:orna? Jag sålde min 164 v6'a förra vintern och den gick inte billigt. Landsväg runt 1.1 och min körning runt 1.5 :( Iofs hyffsat med tanke på motor och vinter men alldeles för dyrt.
Jag är sugen på en alfa igen men ska ha 4:an isåfall, är de bra för övrigt?

Långkörning med skaplig rättelse efter hastighetsbegränsningarna så ska de dra enligt papper 0,69 l/mil. Jag har väl kört runt 0,85 som lägst men då har det blivit korta körningar med lite gaspådrag här och där.
Så de siffrorna tvivlar jag inte en sekund på!

Jag är extremt nöjd med min faktiskt. Visst man kanske är lite insnöad på italienskt och så, men hittar du ett välskött exemplar så har du mycket bil och körglädje för pengarna!

164:orna är dessutom galvade upp till fönsterrutorna så de rostar inte alls lika mycket som de äldre GTV, 75 och 33 gjorde.

Jag själv har en 92:a som nästan gått 26.000 mil, men ändå spinner som en katt.
Fick den för 15.000 :- och har snart kört 700 problemfria mil.
Det du ska se upp för är att kammarna slits lätt på dessa modeller. Det hör du om inte annat i motorn på tomgång.

Elfel är dessutom en klassiker på Alfa i allmänhet. Se upp för det.

Men annars är det en mycket, mycket bra bil. Köp!

:)

Dee_cati skrev:
Du köper en skitliten båt som du sätter i motorn i, givetvis efter att du har våldtagit den med turbo och införskaffat ytterligare 150 kusar. Tänk dig en liten plastbåt á 150kg byggd för två personer, med en sådan motor på högvarv :) Lite knepigt med transmission och turbobygge men det går...

I en båt har man en V8.
Gärna två. :mattias

Jonathan skrev:
Elfel är dessutom en klassiker på Alfa i allmänhet. Se upp för det.

Men annars är det en mycket, mycket bra bil. Köp!

:)

Jodå, elfel hittade jag en hel del på min.... Fullutrustad med allt vad det innebär och när det var -18 grader så spökade allt möjligt. En gång blev jag inlåst och när jag skulle sälja den så blev jag och säljaren utelåsta. Bra försäljningsargument :rolleyes:
Jag ska bara ha nån gammal häck som går framåt, max 10k får det kosta med dragkrok. Får se om nåt dyker upp framåt sommaren, förhoppningsvis kommer jag köra italienskt på två hjul igen då också :)

Dee_cati skrev:
Jodå, elfel hittade jag en hel del på min.... Fullutrustad med allt vad det innebär och när det var -18 grader så spökade allt möjligt. En gång blev jag inlåst och när jag skulle sälja den så blev jag och säljaren utelåsta. Bra försäljningsargument :rolleyes:
Jag ska bara ha nån gammal häck som går framåt, max 10k får det kosta med dragkrok. Får se om nåt dyker upp framåt sommaren, förhoppningsvis kommer jag köra italienskt på två hjul igen då också :)

Vilken min på er två när ni inte kom in i bilen. :hihi

Jo men det hittar du nog. Har sett rätt många runt en 11-12000, lite prut på det så åker du riktig bil sen :tummenupp

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back