Vad är bromssträckan för en sporthoj?

Zee skrev:
050-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
100-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
150-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
200-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
250-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
300-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
/Frågvisast

"Bromskungen":
50-0: <9 m
100-0: <34 m
150-0: <70 m
200-0: <140 m
250-0: <210 m
300-0: <280 m

Dessa siffror varierar från hoj till hoj. Har beräknat dom efter en test som vi gjorde för en tidning för ett par år sedan. Nu var det bara riktigt duktiga rr-åkare som gjorde testerna, så Svensson behöver nog lite fler metrar...

Skulle tippa att en "normalförare" behöver 20-40% längre sträcka...

Obs!
Siffrorna anger bara bromssträckan, inte reaktionssträckan!
 
Buspojke skrev:
"Bromskungen":
50-0: <9 m
100-0: <34 m
150-0: <70 m
200-0: <140 m
250-0: <210 m
300-0: <280 m
Nu var det bara riktigt duktiga rr-åkare som gjorde testerna, så Svensson behöver nog lite fler metrar...
Inte jag.... :tungan
 
elwe skrev:
Hittade detta när jag letade efter annat :o)

http://www.msgroup.org/TIP085.html

Det där med att bromsförmågan inte beror på fordonets massa var intressant. Så har jag aldrig sett på det. Kan man alltså anta att om man skalade upp en vanlig sportbil att bli lika tung som en lastbil, och ökade bromskapaciteten proportionellt, så skulle den tunga bilen kunna stanna på lika kort sträcka?
 
PacMan skrev:
Det där med att bromsförmågan inte beror på fordonets massa var intressant. Så har jag aldrig sett på det. Kan man alltså anta att om man skalade upp en vanlig sportbil att bli lika tung som en lastbil, och ökade bromskapaciteten proportionellt, så skulle den tunga bilen kunna stanna på lika kort sträcka?

Läs tidigare i tråden så ser du förklaringen.
Alla resonemang baseras på att du har tillräcklig bromskraft för att låsa hjulen (även att detta inte är optimalt).
Kan man det så har man teoretiskt bromsar som uppfyller villkoren längre upp i tråden.
 
eckeph skrev:
Det skulle innebära en bromssträcka på 13-14m från 100km/h. :7peta

Min Mille R hade en uppgiven bromssträcka på 32m från 100km/h om jag nu minns rätt. Skulle tro att dom flesta sporthojjar ligger runt dom siffrorna. En Porsche 911 av modernare snitt skulle jag tro ligger på 36-37m.


Mycket möjligt att det stämmer.
Vårt test var inte direkt vetenskapligt, en Volvo 245:a utan abs, mot en RD350.
Hojen stannade på ~1/3 av bilens bromssträcka.. Varje gång...(6-7ggr)

Vi ställde upp konor på vägen som vi mätte från...
Kanske mätte vi tokigt eller så var väl bromsarna/däcken på volvon slut (men det kändes inte så)
 
Back
Top