Vad är bäst, race både lördag och söndag eller bara söndag...?

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Har upplevt båda uppläggen och vet inte riktigt vilket som är bäst...

Dubbla race är ju alltid kul på bekanta banor. Men känner man inte till banan tycker jag att lördagens race blir lite av ett lotteri. Dessutom måste man köra fredagsträning vilket ibland är svårt att hinna med. Det, tror jag, ger ojämnare race än det annars skulle kunna vara. För att inte tala om att kostnaden för däck blir det dubbla då det är svårt att hänga med i racetempo på gamla däck... Men visst, det är ju trotts allt dubbla race.:confused:

Ett annat problemet, som jag ser det, är att det blir dubbla publikdagar för arrangörerna och kort tid att komma i ordning inför första racet. Inget större problem om man endast ser en SM helg som en "kul bandag" för förarna, men kanske ett problem om man vill göra lite mer för publiken. Kanske skulle det vara bättre med det gamla upplägget så att förare och arrangörer kan förbereda allt under lördagen för att sedan lägga allt krut på den stora racedagen, söndagen. Häftigare med 1500 besökare på söndagen än 750 uppdelat på två dagar, tycker jag.

Är det någon som håller med:va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, håller inte med. Ännu bättre vore tre race; kval på lördag fm, race 1 lördag em, race 2 söndag fm och race tre söndag em. Race är bästa träning.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
krashar man pa race1 och det blir mycket skada sa kan man ju glömma race 2 om det är pa samma dag.

och byta däck tar nagra minuter sa det gör man ända om det är 2 race pa en dag...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
krashar man pa race1 och det blir mycket skada sa kan man ju glömma race 2 om det är pa samma dag.

och byta däck tar nagra minuter sa det gör man ända om det är 2 race pa en dag...

Fast känns det verkligen fel att en del av sporten är att hålla sig på hjulen?


Håller med Mozz.. Är man inte kompis med nån som kör så är ju kval tämligen astrist att kolla på.

Fredagsträning
Kval+race
race+race

Mer action för publiken, och söndagen blir den stora dagen då iaf med fler poäng som delas ut.

Problemet om nåt för publikfrågan är att få vill gå upp 07 för att ta sig till en bana vid 09 och se första racet. Att ramla in strax före lunch är tidsmässigt rimligt för en åskådare tror jag.. Så många entusiaster som vill spendera hela dan på banan har vi inte att vi kan fylla några arenor nu. Jag tror på att hitta ett trevligt evenemang som är lite enkelt och smidigt att åka till med kompisarna eller familjen. Kolla lite cool racing, glida runt i depån lite, ta en glass, käka en burgare, kolla lite på andra kringaktiviteter och sen rulla hem och dricka öl / äta tacos..
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som arrangör skulle jag nog hellre ha dubbla dagar också för att risksprida vädret. Den dag med mest folk är den med bäst väder, är det fint på kvaldagen men skit på racedagen så har man förlorat massor i publikintäkter. Förarna tappar publik och därmed sponsorintresse osv..


Sen ska vi inte ha 1500 på en helg, vi ska ha 10000 på en helg :7peta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi får se vad WSB tycker efter Laguna Seca, det ryktas nämligen om ett race på lördag och ett på söndag.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Som arrangör skulle jag nog hellre ha dubbla dagar också för att risksprida vädret. Den dag med mest folk är den med bäst väder, är det fint på kvaldagen men skit på racedagen så har man förlorat massor i publikintäkter. Förarna tappar publik och därmed sponsorintresse osv..


Sen ska vi inte ha 1500 på en helg, vi ska ha 10000 på en helg :7peta

Ok, det resonemanget köper jag rakt av:tummenupp
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Fast känns det verkligen fel att en del av sporten är att hålla sig på hjulen?


Håller med Mozz.. Är man inte kompis med nån som kör så är ju kval tämligen astrist att kolla på.

Fredagsträning
Kval+race
race+race

Mer action för publiken, och söndagen blir den stora dagen då iaf med fler poäng som delas ut.

Problemet om nåt för publikfrågan är att få vill gå upp 07 för att ta sig till en bana vid 09 och se första racet. Att ramla in strax före lunch är tidsmässigt rimligt för en åskådare tror jag.. Så många entusiaster som vill spendera hela dan på banan har vi inte att vi kan fylla några arenor nu. Jag tror på att hitta ett trevligt evenemang som är lite enkelt och smidigt att åka till med kompisarna eller familjen. Kolla lite cool racing, glida runt i depån lite, ta en glass, käka en burgare, kolla lite på andra kringaktiviteter och sen rulla hem och dricka öl / äta tacos..

antar att du inte tävlar i Roadracing.. Visst publikmässigt kanske roligare, men det är inte för dem vi kör fast vi vill ha dem där självklart !
Men att säga att det är en del av sporten att halla sig pa hjulen är fel, ja har blvit ner rammad 3ggr pa ett ar och det är inget ja kan direkt hjälpa !
men vill arrangören betala tebax halva startavgiften sa visst... fast det kommer ju inte hända,
Det är ofantligt mycket pengar vi lägga pa att fa köra, da vill vi köra sa mycket vi kan och heller inte behöva stressa ihjäl sig mellan racen da det kan bli farligt i själva racet om man inte har allt underkontroll da alla inte har en egen mek med sig..

men köra 1 kval + race lördag race race söndag för samma peng, det later vettigare !
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
krashar man pa race1 och det blir mycket skada sa kan man ju glömma race 2 om det är pa samma dag.

Fattar inte vad du ser för problem här??? Det är ju samma sak med kval + race på samma dag

- "Om kan kraschar på kvalet kan man ju glömma race 2 om det är pa samma dag."

Så hur vill du ha det?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tror på att hitta ett trevligt evenemang som är lite enkelt och smidigt att åka till med kompisarna eller familjen. Kolla lite cool racing, glida runt i depån lite, ta en glass, käka en burgare, kolla lite på andra kringaktiviteter och sen rulla hem och dricka öl / äta tacos..

Spot on!:tummenupp
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag tycker nog att det är ganska bra upplägg som det är nu med två race på en helg förarmässigt, inte fler. Annars blir det lite att man devalverar racen lite för mycket tycker jag, både förarmässigt och publikmässigt. När man kommer hem från en racehelg och folk frågar hur det gick om man svarar, jo jag blev 4:a, 8:a, 7:a och 10:a har jag för mig... Likadant rent uppladdningsmässigt kan jag nästan sakna som det var förr man gick och laddade en hel helg för att allt skulle ställas på sin spets i ett race. Men två race tycker jag är bra.

Rent publikmässigt så saknar jag t ex inte att det är flera MotoGP race under en racehelg, WSBKs upplägg med två race kan jag tycka förtar spänningen lite.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Fattar inte vad du ser för problem här??? Det är ju samma sak med kval + race på samma dag

- "Om kan kraschar på kvalet kan man ju glömma race 2 om det är pa samma dag."

Så hur vill du ha det?

ja det är ju klart allt kan ju hända i denna fantastiska sport, men när kör du mest pa gräsen? ja kommer inte äns i närheten av de tider ja kör pa race i kval, andra är tvärt om, ja ser även kval som en morgon träning da vi inte far nagon warmup innan kvalet, därför kör ja själv hellre lite mer safe än all in och satsar pa en bra start men vi är alla olika precis som vi resonerar olika.

som ja sa i tidtare, hellre 1 kval + race lördag, race race söndag, än dubbla kval lördag a dubbel race söndag
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
antar att du inte tävlar i Roadracing.. Visst publikmässigt kanske roligare, men det är inte för dem vi kör fast vi vill ha dem där självklart !

Det är din åsikt, inte min.

Den som antar, misstar.


Ser man till utvecklingen de senaste åren, och framförallt bandagsarrangörernas intrång på "racemarknaden" så kommer SM förtvina inom några år om inget görs. Det behövs lite uppståndelse, publikhav, mediaintresse och sponsorer för att vi/ni ska ha en chans att lyfta fram riktiga duktiga förare och ha en chans att fylla startlistan när folk kan köra bandag med race för mkt mindre pengar än det kostar att rodda runt ett SM.

Vill du verkligen dra hela lasset själv eller vore det kul med visionen att köra nästan gratis och kvala in?

Vi ökade publiksiffrorna med 5-600% i år på LMS, drog en hel del folk som var på sitt livs första motortävling och de flesta verkade nöjda och kommer kanske tillbaka nästa år, med en kompis och brorsan.

Folk är så förbannat negativa och kortsiktiga. Jag spikade 500% ökning rätt väl i min målsättning, till nästa år är det 100% till på det här och jag tror på fullt allvar vi har 5000 besökare OM DAN inom 5 år om vi fortsätter jobba såhär och utvecklar oss hela tiden. Men det kräver engagemang från er förare också, det är er folk kommer för att se, skulle alla dela din inställning så kan vi ju lägga ner direkt ungefär.

Det är liksom inte publikens fel att de inte kommer. Svensk RR har jämfört med bilsporten varit pinsamt dåliga på att organisera sig. Interna strider och kortsynthet är vad som lett oss dit vi är idag, inte eLaCk publik eller arrogant media. Media kommer om det finns nåt att skriva om och om de får veta det. Publik kommer om det finns nåt att se och göra och priset är rätt. Sponsorer kommer om det finns publik och media. Förare kommer om det finns publik och stannar kvar om det finns sponsorer.

Så vad sägs. Ska vi göra en nationell uppryckning och konkurrera ut STCC istället för att sitta hemma och gråtrunka med Aftonbladet i näven och förbanna sportsidorna som bara skriver om fotboll?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är din åsikt, inte min.

Den som antar, misstar.

--edit--

Så vad sägs. Ska vi göra en nationell uppryckning och konkurrera ut STCC istället för att sitta hemma och gråtrunka med Aftonbladet i näven och förbanna sportsidorna som bara skriver om fotboll?

:tummenupp:klappar
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Det är din åsikt, inte min.

Den som antar, misstar.


Ser man till utvecklingen de senaste åren, och framförallt bandagsarrangörernas intrång på "racemarknaden" så kommer SM förtvina inom några år om inget görs. Det behövs lite uppståndelse, publikhav, mediaintresse och sponsorer för att vi/ni ska ha en chans att lyfta fram riktiga duktiga förare och ha en chans att fylla startlistan när folk kan köra bandag med race för mkt mindre pengar än det kostar att rodda runt ett SM.

Vill du verkligen dra hela lasset själv eller vore det kul med visionen att köra nästan gratis och kvala in?

Vi ökade publiksiffrorna med 5-600% i år på LMS, drog en hel del folk som var på sitt livs första motortävling och de flesta verkade nöjda och kommer kanske tillbaka nästa år, med en kompis och brorsan.

Folk är så förbannat negativa och kortsiktiga. Jag spikade 500% ökning rätt väl i min målsättning, till nästa år är det 100% till på det här och jag tror på fullt allvar vi har 5000 besökare OM DAN inom 5 år om vi fortsätter jobba såhär och utvecklar oss hela tiden. Men det kräver engagemang från er förare också, det är er folk kommer för att se, skulle alla dela din inställning så kan vi ju lägga ner direkt ungefär.

Det är liksom inte publikens fel att de inte kommer. Svensk RR har jämfört med bilsporten varit pinsamt dåliga på att organisera sig. Interna strider och kortsynthet är vad som lett oss dit vi är idag, inte eLaCk publik eller arrogant media. Media kommer om det finns nåt att skriva om och om de får veta det. Publik kommer om det finns nåt att se och göra och priset är rätt. Sponsorer kommer om det finns publik och media. Förare kommer om det finns publik och stannar kvar om det finns sponsorer.

Så vad sägs. Ska vi göra en nationell uppryckning och konkurrera ut STCC istället för att sitta hemma och gråtrunka med Aftonbladet i näven och förbanna sportsidorna som bara skriver om fotboll?

Anledningen varför folk väljer en bandag före ett SM är ju körtiden kontra vad man betalar, nu är det väl svårt att få mer körtid klassvis på en dag då det är 6 klasser, personligen väljer ja sm före bandag och ja är väl ända i min klass som kört alla tävlingar i år! Och ska man få folk till banan måste man synas och LMS är vad ja förstått det som den ända klubb som lagt energi på detta, och dem ska ha en stor eloge! För det var den bästa tävlingen i år!!

Men samtidigt skall vi inte göra det svårare för föraren, för då väljer denna självklart en bandag före ett sm och det blir vänt åt andra hållet istället, och som sagt personligen ser ja inte dubbel race, vi hade det på NM/sm på anderstorp inte kom det mer folk för de men som sagt marknadsföring vad är det? Även ja kan ha fel i detta men som ja redan skrivit 2 ggr i denna tråd så låter kval + race lördag och race race söndag som en toppen id'e!

Frågan är varför inte svemo anställer en person som BARA jobbar med marknadsföring för detta handlar ju även om deras överlevnad med!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Frågan är varför inte svemo anställer en person som BARA jobbar med marknadsföring för detta handlar ju även om deras överlevnad med!


Framför den åsikten kollektivt så kanske det finns nån som söker tjänsten :hej
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ett kval på lördagen och sen 3 race (1 lör em, 2 sön) är nog inte någon höjdare om jag får säga det själv,
för har du otur på kvalen, tekniskt haveri tex, kedjan går av, pys punkt mm, och så får man kanske starta sist på 3 race den helgen,
och det känns som helgen är lite förstörd.

Två kval och två race anser jag nog optimalt på en helg.
Antingen kval förmiddag, och race eftermiddag x2,
eller två kval lördag, och två race söndag.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Frågan är varför inte svemo anställer en person som BARA jobbar med marknadsföring för detta handlar ju även om deras överlevnad med!

Problemet har ju dock flera sidor. Vad som hände på LMS i år var att "någon" la fram ett förslag och fick mandat att agera, det föll lyckligtvis väl ut (tänk om det regnat).

Från centralt håll finns det flera arrangörer i SM och ska det kunna bli bra på högre nivå så måste alla vara med på tåget.

Vad jag märkt i år är dock att 99% av alla som håller på med det här totalt släppt fokus från publiken. Det ÄR ett förarevent, varför ska publik betala för att se det?

Men jag har fått andra kommentarer om det där, att ta det med Svemo från centralt håll. LMS vinner inget på att vara den enda som satsar på det. Målet är inte bara publik utan mediaintresse och fler startande. Även om LMS skulle hålla MotoGP nivå så spelar inte det stor roll så länge serien inte är vad förarna vill ha. Och ska vi på sikt kunna få TV t.ex så måste det vara ett nationellt intresse, inte bara i östergötland.


Många menar att bilar alltid kommer va mer populärt för att fler kör bil. Jag menar att det är bullshit. Vi är tusen gånger coolare än bilar att kolla på, men ingen vet om det. Bilsporten har okså haft organisationer som STCC som arbetat på ett proffessionellt sätt under många år, vad har vi gjort? De här förändringarna är inget som kommer direkt bara för att man ställer sig på ett torg en lördag eller skickar ett pressmeddelande. Det handlar om att utbilda sin publik, va lyhörd och ödmjuk och lyssna till vad alla parter egentligen vill ha. Sen kan inte alla bli nöjda och där får man leta kompromisser, men många har lutat sig tillbaka och tyckt att de varit "bäst". Bäst räcker inte om vi är tre arrangörer som konkurrerar, vi måste konkurrera med STCC, fotboll och V75.. När vi är bäst i det sällskapet, då kanske vi kan slappna av ett tag och fika en stund ;)

Nu gäller det bara att mobilisera styrkorna och se till att ha kul längs resans gång också :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top