VAD ÄR REKORDET i tid Norrköping till Luleå utan att flyga?

Så du passerade Gävle lagom till morgonrusningen? Och hela södra halvan av resan skedde alltså under de värsta trafiktimmarna? Det låter allt annat än optimalt.

0.9 liter/mil i 150 km/h? :jisses

140 mil på 10:21 är 135 km/h i snitt drar man bort 4 tankstopp så blir det väl 140-145 i snitt.

Nu blev jag ännu mer imponerad av den resan.

45-an större delen av vägen. Absolut inte E4.


Mvh
 
Jag blir mest förundrad varför någon a) ljuger om fjantiga saker samt b) gör det så jävla dåligt.

Jag vill inte anklaga någon för att ljuga men förvånad är jag för jag trodde inte att han ens som yngling var typen som kör över 100km/h genom städer som Skellefteå, Umeå, Ö-vik, Sundsvall etc

Förr gick ju E4an igenom fler städer än idag.
 
Jag vill inte anklaga någon för att ljuga men förvånad är jag för jag trodde inte att han ens som yngling var typen som kör över 100km/h genom städer som Skellefteå, Umeå, Ö-vik, Sundsvall etc

Förr gick ju E4an igenom fler städer än idag.
Han kanske bara "minns fel", sant, men rätt har han självklart inte.
 
Det här blir bara extremare för varje försök till förklaring.
Hur f-n lyckas man snitta +140 med en gammal citroën på de krokiga vägarna?

”Försök till förklaring” var lite roligt. Man måste nog vara stockholmare för att inte förstå rimligheten i att nattköra fort och länge med en Citroën DS.

Extremt? Har du kört 45-an? Det är med få undantag raksträcka mellan Karesuando och Trollhättan…

Snittet är under 140, vill minnas typ 135 km/h och det var inte några större problem för tjugo år sedan då det i stort sett inte fanns några fartkameror.

2001 körde jag dagen före julafton Järvsö-Kiruna och snittade 114 km/h med en Audi 100 1.8E, den drog 0,67 l/mil då.

Jag tror att de flesta som bor i Norrland och kör långa sträckor anser det vara hyfsat normalt.


Mvh
 
Last edited:
Extremt? Har du kört 45-an? Det är med få undantag raksträcka mellan Karesuando och Trollhättan…

Snittet är under 140, vill minnas typ 135 km/h och det var inte några större problem för tjugo år sedan då det i stort sett inte fanns några fartkameror.

2001 körde jag dagen före julafton Järvsö-Kiruna och snittade 114 km/h med en Audi 100 1.8E, den drog 0,67 l/mil då.

Jag tror att de flesta som bor i Norrland och kör långa sträckor anser det vara hyfsat normalt.


Mvh

Jag har kört delar av 45an vintertid och det var inte roligt med skåpbil.

Vad bilen drar i 114 km/h är inte relevant i en marschfart på 150, effektbehovet ökar i kubik med hastigheten och tiden minskar linjärt så ökar bränsleförbrukningen teoretiskt och förenklat med 73%. Det blir alltså avsevärt fler tankstopp.

Hur gjorde du när du passerade samhällen? Är(var) du typen som körde 150 genom dessa också eller är du typen som alltid saktar ner till 50 på dessa sträckor?
 
Du har alltså inte kört 45-an? :D

Gör det, återkom sedan.


Mvh



Du har inte svarat på vilken hastighet du höll igenom samhällena.

Jag har kört mellan Varberg och Uddevalla i alla fall, jag skulle vilja se dig snitta 150 km/h eller ens 100 km/h mellan Mölndal och Uddevalla vid lunchtid.
 
Last edited:
Du har inte svarat på vilken hastighet du höll igenom samhällena.

Jag har kört mellan Varberg och Uddevalla i alla fall, jag skulle vilja se dig snitta 150 km/h eller ens 100 km/h mellan Mölndal och Uddevalla vid lunchtid.

Vi låg på ganska ordentligt, det är helt klart. Men det är 20 år sedan och liten till obefintlig trafik. Göteborg-Varberg gick i stort sett hela vägen på full gas, det var nästan helt tom motorväg. 175 på mätaren, fortare ville den inte gå.

Kypasjärvi-Larsson borde du veta vem det är. Han hade bl.a. en trimmad Citroën DS Break (kombi) som toppade 210 på långrakan mellan Svappavaara och Vittangi. Körde också Ducati långt, fort och länge.

Höga snitthastigheter är definitivt en Citroënspecialitet… utan större ansträngningar.


Mvh
 
Å ena sidan är stockholms spöket en vidrig, livsfarlig, hänsynslös jävel som borde brännas på bål, å andra sidan bränner man 140 blåst genom tätbebyggda områden i en 60 tals citron som gungar o kränger värre än lasse stefanz :va

Och vem fan bryr sig om fartkameror? :dummer
 
Ett sidospår som sagt och även jag noterar att de vanliga trollen går bananer i sina försök att misskreditera andra forumister snarare än att delta i den allmänna trevligheten på detta forum.

För mig framstår det som att det uppenbarligen finns de som aldrig kört långt och länge själva och därmed ifrågasätter andras egna erfarenheter i ämnet. Det får förstås stå för dem men det är ju trist att det inte verkar gå att hålla en trevlig ton.

Om man nu känner sig så triggad/provocerad av något som skrivs på ett forum så att man går till ständiga personangrepp, är det då inte en bättre idé att helt avstå från att delta, särskilt när man inte ens är intresserad av att prata hoj eller hojrelaterade frågor?



Ämnet.
1989 körde jag Sundsvall-Portoroz på strax under 31 timmar. Inte så märkvärdigt, hastighetsgränser hölls, Tyskland var fri fart och gynnsam tidpunkt på dygnet. Landade in vid femtiden på morgonen; via det gamla fina Brennerpasset.

2013 Bern-Åre på 26 timmar. Toyota Landcruiser, inte hög toppfart.

Skulle jag göra om det idag? Absolut inte. Sämre uthållighet, mer vett och riskanalys.

Går det att hålla höga genomsnittshastigheter med långsamma fordon? Ja absolut, kolla tex med de som kör IBA med småhojar. Marginaler krymper, raster sekundplaneras, lösningar för större tankvolymer installeras för att minimera stoppen. Poängen är jämnheten. I närliggande tråd vittnades om hur någon körde om samma turistbuss fyra gånger på väg genom Tyskland på ursnabb plastraket. Bränsleekonomin blir mycket viktig för snitthastigheten.

Så. Åter till ämnet och skippa de missprydande påhoppen. Nu och tillsvidare.


Mvh
 
Mitt rekord är passerande av vägarbete i 160 km/h på GPz750-82.
Inte bara pga den fadäsen, men också för att jag undvek att få en lavett av den vansinniga MC-polis som stod på platsen jag passerade, och sedan fick komma ikapp mig.
Han fräste o röt bakom sitt visir så jag inte vågade köra fortare än 85 hela resten av vägen till Nässjö.
 
Startade 02.00 en lördag i början av juni. Med 84 hk så toppar den ca 175 men större delen av färden låg vi snarare kring 150. En annan DS åkte samma väg; den toppade kring 180 men var mer sliten i motorn så den tappade på rakor och uppför. En fin tur med en magisk bil. Förbrukning 0,9 liter/mil! (Och kompisens drog lite mer och dessutom ca 2 liter olja).


Mvh
En 2025:a. Skitsnabb!
IMG_1337.jpeg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top