Vadå fulleffekt ZX-7R?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har sett i en del säljes-annonser att man nämner att hojen är "fulleffekt". Har ZX-7R funnits som fabriks-strypt eller nåt i den stilen? Hur är den i såna fall strypt och till hur många hk?

Mig veterligen har den funnits i ca 80-85 hk (i vissa europeiska länder), 90 (andra europeisk länder), 105 samt 121 hk (fullt).

Jag är lite osäker på de exakta hästkrafterna, men det fanns ett flertal nivåer iaf.....

Strypningen sitter på lite olika ställen beroende på årsmodell, men de som jag har stött på är:

Strypning mellan avgasröret och ljuddämparen
Hål borrade i trottlarna
Sänkt tak/strypring i trottellocken

Sedan misstänker jag att på de "värre" strypningarna är säkert nålarna bytta också.

//Henrik

Låter inte som att det är så komplicerat att fixa.

Enligt ett papper som jag hittade (har inte regbeviset framför mig) så har min hoj 61 kW, alltså ca 83 hk.

Min senaste hoj (ZX-7R -97) var strypt i trottlarna och i förgasarlocken. Den jag hade före dess (ZXR 750 -93) var strypt i avgasröret.....

Trottlarna kan du antingen byta eller så kan du fylla i de extra hålen i botten av trottlarna. Använd riktig alumininummassa (två komponent) och ingen keramisk metall från Plastic Padding. Kolla på en sprängskiss edyl för att se vilka hål du ska fylla. Jag ahr för mig att extra hålen är borrade på snedden genom hörnet på trotteln. Hålen i botten behövs :)

Förgasarlocken måste bytas om du har sänkt tak i dem, har du en "för hög" plastring på insidan kan du ta bort den eller kapa den. Vitsen med strypningen är att hindra trottlarna att nå toppläget.

Strypningen på avgasröret var bara att ta bort med en vinkelslip. Det var en extra metallplatta med ett mindre hål, som var svetsad på flänsen till avgasröret.

//Henrik

Har själv haft en ZXR750 -89 som jag strypte på den tiden det gick att få ner försäkringen på det viset. Bänkkörning och borrning (på snedden som du skrev) av trottlarna gav 60 hk både på papperet och i verkligheten. Efter ett par dagar var verkligheten en annan...

Samtidigt som det känns trist att kanske bara ha 83 hk så kommer ju kommande säsong att bli 39 hk roligare!

Är det nått mer än höjden på trottel överdelen som skilljer på 100hk och ostrypt ZXR750 -89 ???

QiX skrev:
Är det nått mer än höjden på trottel överdelen som skilljer på 100hk och ostrypt ZXR750 -89 ???

Ingen aning, men det är väl inte mer än 108 hk ostrypt?

På mitt regbevis står det effekten är sänkt genom begränsning i förgasaren till 61 KW , sen har jag ett Dynotest papper där det står Max Power 103,4 och det är mätt i SAE Corrected horsepower.
Jag får det till att min hoj i verkligheten borde vara helt ostrypt , för 103,4 Hk , är väl då uppmätta på bakhjulet..eller..!? Det borde ju kunna stämma isf att det är Ca 120 hk i motorn om man räknar in 15-16% skillnad mellan bakhjulseffekten och vevaxeleffekten.

De såldes strypta för att passa in i en mer förmånlig försäkringsklass.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!