Vacuumstyrt spjäll Honda 919

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Hallå, jag har en hornet 900 -02. Vad jag förstår så e det likadan maskin som cbr´n? hur som, så sitter det ett vaccumstyrt spjäll på intaget till luftburken på vä. sida av motorn. Det ser ut som det är två kanaler in i luftburken och "klaffen" som vaccumtjofräsen styr, påverkar den undre kanalen. saken är den att vaccumet /slangen är bortkopplad och pluggad, är det nån av er som vet varför, kan det vara för avgasrening? Jag jobbar med bilar till vardags, och där e det ju vanligt med variabellt insug för att förbättra vridet vid låga varv, om så är fallet är det väll dumt att koppla bort den??? tacksam för svar...
//rydsson

jag tror inte det, det sitter precis i början av inloppet till luftburken, i plasten. undrar om det kan vara för att minska insugninsljudet på låga varv, typ vid körning på 2000rpm och så vrider man fullt, för att slippa 1 sec av: bröööööööööööööööööööl innan den kommer riktigt..???

Är hojen ommappad? Om den är det kan det vara så enkelt att man kopplat bort den för att få mer flås in i luftburken. På en SP1/2 är den fjäderbelastad så att den alltid står öppen om man kopplar ur vacuumslangen.

Personligen misstänker jag att "flappar" i luftintag/luftburk mer är till för att dämpa insugsljudet för att klara miljölagarna, än för att minska luftflödet till luftburken.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!