Va ska man tänka på vid köp av cross ?

Perrre

Do it!
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
125,nästa år blire mellanhoj ;D
Tja!
Nu är det så att jag och farsan har börjat kolla på crossar och ska förhoppningsvis köpa en snart, tänkte bara höra med er som kan sånt här lite bättre. :Bugar

Vad ska jag kolla på när jag kollar på hojen/pratar med han/hon som haft den ?
Den kommer antagligen kosta runt 20tusen så det blir väl ingen värsting.
Vi hade tänkt köpa en 250. Så är det någon av 250 crossarna som är extra intressanta ?
F ö så ska jag inte tävla med den utan "motionsköra" samt köra på bana med kompis. :)

Tack

De brukar väll va det vanliga, lager, har för mig att svinglager ovasett märke är skitdyra, dämpare, kolla hur mycket som är utbytt och vad som sitter snett, ramen, kolla hur vinda fälgarna är, senaste motorkomponents byte, hur ren den är..
Vem som har ägt den, vad den har vart änvänd till, hur många procent av tiden den vart i backen, över 23% går smärtgränsen säger de som vet..
Om du verkligen vill veta motorns skick kan du ta ett oljeprov och skicka iväg på analys, dom kan ju näst intill utläsa hur många hon myggor av årets juni kull som har fastnat i luftfiltret..

En bra sak är ju att typ bestämma sig för en hoj, typ honda cr 250 -00 och läsa dess manual.. om du är lite påläst för du ett litet överläge..

Okey låter ju inte så omöjligt :)
Jo, jag har faktiskt börjat läsa till mig lite kunskaper av olika modeller nu , tror ja väljer att köpa en Honda cr faktiskt men inte säker på års mod än, stor skillnad på års modellerna ? Nån som är känd som bättre eller sämre ?

Förresten hur många timmar vågar man köra på en kolv innan den ska bytas? Inte tävlingskörande utan mer lek på banan/motionskörning.

Stort tack för snabba och bra svaren! :Bugar

Last edited:
Perrre skrev:
Förresten hur många timmar vågar man köra på en kolv innan den ska bytas? Inte tävlingskörande utan mer lek på banan/motionskörning.

Många, många, många timmar. Kolvbyte är verkligen upphausat om du inte tävlar. Mät upp kolven ibland och byt ringar istället.

Okey bra , en kolv kostar ju några hundra så man vill ju inte byta hela tiden ..

Grymma länkar..

Tack boys :tummenupp

Det där med kolvbyte beror ju på hur safe man vill vara. Kompisen tappade kolvskörten som föll ner i vevhuset och blev till smulor och drog med sej en hel del.

Jag skulle ha köpt en honda med aluminiumramen dom gillar jag phett :tummenupp
Tänkte låna tråden lite...ni som också har cr500 här på forumet vad kör ni med för kolvar i och hur ofta byter ni?har fått uppfattningen om att dom håller väldigt länge honda 500cc om man sköter om dom,äre vart att sätta i en billigare proxkolv motför att köpa en dyr wiseco?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT