Va i helv*** ?!?!

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag skall till och synka förgasaren.. lätt match, 3 skiftnycklar enligt Haynes.

Men icke då.. eftersom jag är rookie i mc meckandet så måste instruktionerna stämma till 100% annars är jag lost. Nu är jag på punkt 4 av 10 och lost !?!?!

Enligt manualen så skall jag lossa på de 4 vakuumslangar som går till luftlådan... kruxet är bara att jag inte har dessa 4 slangar.. och ja, jag har kollat så att de inte är lossade och ligger bredvid. Jag kan se vart de skall sitta, men det sitter inga slangar där.

De måste ju finnas någonstans, vart skall den andra ändan av slangen gå till?

Mest logiskt är ju att de skall till förgasaren och det finns en slang där som sitter precis bredvid synkskruven, men om jag mäter på den så ger den absolut inget utslag på mätaren........ Argghhhh.

Hoppas att det finns någon vänlig själ som hjälpa mig så här på lördag kvällen.

Reb0

RebelZero skrev:
Jag skall till och synka förgasaren.. lätt match, 3 skiftnycklar enligt Haynes.

Men icke då.. eftersom jag är rookie i mc meckandet så måste instruktionerna stämma till 100% annars är jag lost. Nu är jag på punkt 4 av 10 och lost !?!?!

Enligt manualen så skall jag lossa på de 4 vakuumslangar som går till luftlådan... kruxet är bara att jag inte har dessa 4 slangar.. och ja, jag har kollat så att de inte är lossade och ligger bredvid. Jag kan se vart de skall sitta, men det sitter inga slangar där.

De måste ju finnas någonstans, vart skall den andra ändan av slangen gå till?

Mest logiskt är ju att de skall till förgasaren och det finns en slang där som sitter precis bredvid synkskruven, men om jag mäter på den så ger den absolut inget utslag på mätaren........ Argghhhh.

Hoppas att det finns någon vänlig själ som hjälpa mig så här på lördag kvällen.

Reb0

Alla insugsrör har uttag för slangar. Normalt sitter det en insexa där utom på en slang som går till kranen. Man måste ha "nosslar" att skruva in i insugsrören som man ansluter slangen till. Vissa modeller (yamaha) har slangar monterade men väldigt få.

/fredde

freddexwing skrev:
Alla insugsrör har uttag för slangar. Normalt sitter det en insexa där utom på en slang som går till kranen. Man måste ha "nosslar" att skruva in i insugsrören som man ansluter slangen till. Vissa modeller (yamaha) har slangar monterade men väldigt få.

/fredde

Tacksam för svar.. men det där gjorde mig än mer förvirrad... vad menar du?

Enligt instruktionen så skall man ju lossa de slangar som går från luftfiltret och mäta på dem. Men om man inte har dessa... först och främst varför sitter dom inte där och sedan vart skall jag mäta?

Reb0

RebelZero skrev:
Tacksam för svar.. men det där gjorde mig än mer förvirrad... vad menar du?

Enligt instruktionen så skall man ju lossa de slangar som går från luftfiltret och mäta på dem. Men om man inte har dessa... först och främst varför sitter dom inte där och sedan vart skall jag mäta?

Reb0

Du ska synka fuggarna eller hur?
Hur långt kommer du?
Finns det något uttag på insugsröret?
/fredde

freddexwing skrev:
Du ska synka fuggarna eller hur?
Hur långt kommer du?
Finns det något uttag på insugsröret?
/fredde

1. Japp.
2. Inte så långt. Fattarint e hur jag skall mäta vakuumsuget.
3. Hur hittar jag insugsröret? Om det är det som går från luftfiltret till förgasarna. Så nej.

Reb0

Nu efter lite meckande så hittade jag till slut rätt.. men Haynes var helt ute och cyklade. Undrar om någon bytt nått på hojjen sen tidigare.

Sur som attan för att det inte gick på en gång så mätte jag upp alla förgasare till nästan exakt samma värde.... jippi.

Stod dock kanske lite för länge i soppaångor (eftersom min temporära tank bestod av en öppen pet-flarra) och avgaser (eftersom den svenska sommaren motade in mig i mitt varma garage), och var med om min första mc-relaterade olycka. Syns inte på bilden, men knogen har fått ett litet semel-lock som fläktes upp och skvätte över hela min nytvättade hoj. :mad:

Jaja, tack för all hjälp ändå.. nu skall ja umgås med frugan och ta ett glas vin.

Reb0

Bifogat

• Bild(35).jpg
    Bild(35).jpg
    2.9 KB · Visningar: 116
Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...