Va har ni för motard kläder?

sliter upp den här gamla tråden då jag tänkt införskaffa nytt mc-ställ (sålt offroaden och införskaffat en härlig motard).

min första tanke var att skaffa ett skinnställ, men har samtidigt funderat på hur det är att köra motard med det, jag menar;
1. man kör inte överdrivet snabbt (dessutom säkerligen 40% i innerstan/sakta/trafikerade områden (30-70km/h))
2. står helt still, t.ex. sitter och tar en glass eller whatever. (och man vill ju klara av det i mer än 20 sekunder utan att svimma av värmeslag, typ 1 timme och "enbart" svettas kan man ju leva med)

var igår och besiktade min hoj och plockade då på mig mitt gore-tex ställ (med Outlast) och även med det höll jag ju på att dö i den 27-28 gradiga värmen... hur grillad skulle man inte bli med ett (svart) skinnställ då är min tanke...

folk med skinnställ/erfarenhet av skinnställ - hur plågsamt är/kan det vara med skinnställ? (gällande värmen)
och dessutom, när det är svalt/kallt, blir det extra kallt då med skinnställ jämfört med "tyglappar".

hade jag haft (råd med) en sporthoj hade hade direkt plockat ett skinnställ, men nu har man ju en hoj som inte behöver visa 180 på mätaren för att vara rolig :tungan och därmed inte får så mycket fartvind hela tiden.

(jisses vad text och lite flummigt det blev... skyller på att det är satans varmt idag med hehe, 25 grader både inomhus och i skuggan ute)

Last edited:
jag körde med tvådelat skinnställ förut.. men de är lagt på hyllan nu... Fy fan så varmt... dooh... Istället fick de bli STR byxor, dainese safety jacket med hood över. Men de är fan också varmt i 30 graders värme... men skönt som fan när man åker... och sen är de bara att plocka av sig på överkroppen vid glassintag :D .... De som är jobbigt är benen/röven...svin varmt...

Tycker inte det är nån fara att åka i skinnställ. Har sinisalos motardställ och det har perforerat skinn lite här och där och det svalkar fasktist bättre än man kan tro. När det blir lite kallare ute så drar jag på mig ett par regnkläder över för att skydda mot vinden och då blir det genast mkt varmare.

Enligt ett test jag läste nyligen påstods det att textil fungerar precis lika bra som skinn om man väljer rätt textilställ.
Å jag tycker fan det är varmt i bilen med AC. Så för mej är skinn något jag inte ens övervägt. Men jag kanske får lära mej den hårda vägen....
Dessutom som pendlande farsa utan SM ambitioner känns det töntigt med skinnställ....känns mer race än vad jag någonsin kommer att bli :-)
Å frågar ni mej efter ett par bärs ;-) skulle jag nog säga att det dessutom är fult :-)

Man gör som man vill.

Men har man en gång smakat asfalt så tackar man gudarna för skinnstället ,oavsett värmen.

Visst fan är det varmt i ett skinnställ,men kör man så fläktar det iaf,sen får man ju kränga av sig överdelen och knäppa upp byxorna när man skall fika eller dylikt.

lite måste det vara hur du kör. Är det fråga om 30%framhjul 40%bakhjul och fullt på båda däremellan så är det väl läge att o packa på sig rustning. Men drar man runt mellan fik o så, så är det väl ingen skillnad på customhoj o motard. So learn by doing =)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman