"Va gloru på din jävel?!....."

Tom skrev:
Det är väl inte så konstigt. Jag har faktiskt hört en konversation mellan två fyrhjulingsförare angående just detta. Anledningen skall tydligen vara att högerfilen brukar försvinna titt som tätt. Låter lite läskigt, men än så länge har den funnits kvar under hela tiden jag legat i den i alla fall.

Det stämmer. Man fick lära sig den hårda vägen att högerfilen hux flux blev en avfart.

Har åkt många extra mil innan jag lärde mig hur den pillerknaprande vägplaneraren i sthlm tänker .

johanrehn80 skrev:
Det stämmer. Man fick lära sig den hårda vägen att högerfilen hux flux blev en avfart.

Har åkt många extra mil innan jag lärde mig hur den pillerknaprande vägplaneraren i sthlm tänker .
Men jag hoppas du inte hör till en av dem som inte tycker att det räcker att gå ut i mittfilen ca 300 m innan "högerfilen tar slut"? En del kör ju i mittfilen från City bara för att högerfilen tar slut i Alby...

HansJ skrev:
Men jag hoppas du inte hör till en av dem som inte tycker att det räcker att gå ut i mittfilen ca 300 m innan "högerfilen tar slut"? En del kör ju i mittfilen från City bara för att högerfilen tar slut i Alby...

jag lägger mig i vänsterfilen redan innan söderledstunneln, för jag vet att det bara blir en fil på nynäsvägen...... :tungan

Pilsner skrev:
Jag åkte med min flickvän (hon körde) och hennes gravida kompis när vi kommer fram till en kloss i en 745 som ligger i vänsterfilen i en rondell. Som vanligt tar Marie högerfilen och kör om honom snyggt och prydligt (vi skulle också vänster).
pilsner

Var det i rondellen så var det ju ni som gjorde fel. Högerfilen används för färd till höger eller rakt fram.
/Joel

joelwideqvist skrev:
Var det i rondellen så var det ju ni som gjorde fel. Högerfilen används för färd till höger eller rakt fram.
/Joel

Fel! Sedan ca ett år gäller att båda filerna i en rondell är ok för färd till vänster. Den som ska rakt fram och kör i vänsterfilen måste korsa högerfilen för att klara detta och har väjningsplikt för den som ligger i höger fil och ska till vänster i rondellen. Snurrigt (!) men sant. Kolla på www.vv.se

Nyteknik skrev:
Fel! Sedan ca ett år gäller att båda filerna i en rondell är ok för färd till vänster. Den som ska rakt fram och kör i vänsterfilen måste korsa högerfilen för att klara detta och har väjningsplikt för den som ligger i höger fil och ska till vänster i rondellen. Snurrigt (!) men sant. Kolla på www.vv.se

Både ja och nej. Vi har ju många rondeller här i stockholm där båda filerna går rakt fram enligt skyltning. Jag har för mig att om skyltningen säger att båda får åka rakt fram så måste du som ligger i högerfilen och vill svänga vänster väja för de som ligger i vänsterfilen och ska rakt fram.

Samtidigt så har vi ju i kungens kurva flertalet rondeller som skyltningen säger att du som är i högerfilen får svänga vänster. En del pga att du inte kan köra rakt fram. Men i en så får du inte enligt skyltning köra rakt fram i enfast det går. Och där är det ett under att inte fler har krockat. För många genar gärna i dessa rondeller.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna