Va Fan Har Hänt!! :(

men med separat olje tank så pumpar väl pumpen in en del olja beroende på varv inte gas? eller har jag fel som vanligt
 
Specielt inte om man blandar i tanken.

tänkte fel. det är bra att blanda separat och dåligt att blanda i tanken måste det vara :)
det är bensin den inte får ju när man motorbromsar men den pumpar fortfarande in olja om man har separat tank :p
 
2810012 tänkte fel. det är bra att blanda separat och dåligt att blanda i tanken måste det vara :)
det är bensin den inte får ju när man motorbromsar men den pumpar fortfarande in olja om man har separat tank :p
nej att blanda i tanken är det bästa, eftersom när oljepumpen pajjar så vet du inte det förens det är på tog försent...

och nej ingen för som sagt går (i regel) oljepumpen ihopp men gas wairn så om du inte gasar nått så får den bara olja för tomgångskörning å det räcker inte till när du motorbromsar i för höga varv..

fattar du?
 
nej att blanda i tanken är det bästa, eftersom när oljepumpen pajjar så vet du inte det förens det är på tog försent...

och nej ingen för som sagt går (i regel) oljepumpen ihopp men gas wairn så om du inte gasar nått så får den bara olja för tomgångskörning å det räcker inte till när du motorbromsar i för höga varv..

fattar du?

men den drivs ju av varvtalet

så då är körning på låga växlar dåligt och höga bra (för samma varv då)


sen har jag blivit berättad att gaswiren till pumpen knappt gör ett skit av mekaniker, fast det var iofs till moppe
 
2810566 men den drivs ju av varvtalet

så då är körning på låga växlar dåligt och höga bra (för samma varv då)


sen har jag blivit berättad att gaswiren till pumpen knappt gör ett skit av mekaniker, fast det var iofs till moppe
Kolla extra nog och se om du ser någon el som går till oljepumpen eller om det är mekaniskt. ;)

Jag har mekansikt på min och styrs absolut inte på varvtal. Så det blir som emcom säger att när man släpper gasen så får den endast tomgångsoljan.

Den mekanikern ska du nog inte gå till enligt mig. Följ din gaswire och se om/när den förgrenar sig till 2. Då ser du att en leder till oljepumpen och en leder till förgasaren. Antar att det är rätt lika på crm och dt:n.
 
Last edited:
Kolla extra nog och se om du ser någon el som går till oljepumpen eller om det är mekaniskt. ;)

Jag har mekansikt på min och styrs absolut inte på varvtal. Så det blir som emcom säger att när man släpper gasen så får den endast tomgångsoljan.

Den mekanikern ska du nog inte gå till enligt mig. Följ din gaswire och se om/när den förgrenar sig till 2. Då ser du att en leder till oljepumpen och en leder till förgasaren. Antar att det är rätt lika på crm och dt:n.

fråga: nu orkar jag inte tänka så mkt, men hur kan det vara mekaniskt men inte styrt av varvtal?


jag vet att den delar sig till två
det var moppen som gick för fett, och vi frågade om man kunde justera pumpen på nåt smidigt sätt, men Yamaha center i västerås sa "nej då behöver man schimsa (stavning?)"

Sen såg vi en justerskruv på gaswiren till pumpen och frågade igen när vi hämtade en packning som jag skulle ha, då sa han att den där wiren gör så lite att man kan köra utan den

Och då antog ju jag att han menade att det var varvet som styrde för att gasen inte spelade roll (enligt han), men jag hade väl fel då
då har man lärt sej nåt då :bow
 
Det finns 2 varianter av separat oljesmörjning till 2takt. variant 1; oljepumpen styrs direkt mekaniskt av ex primärdrevet i motorn och cyl/kolv/ram- och vevlager får mängden olja helt proportionellt efter varvtal

variant 2/variant urålder; Oljepumpen drivs fortfarande av ex primärdrevet men flödet regleras med en wire som är ihopkopplad med gaswiren

Kör du oljan i tanken är det definitivt inte bra att motorbromsa eftersom motorn knappt får nån olja alls men körs på höga varvtal, men har du separat smörjning modell nr 1 så är det mer ok.
Dock får man inte glömma att bensinen har som uppgift att kyla kolv/cyl och den effekten uteblir ju förstås vid motorbromsning
 
Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
 
Jag hade nog iaf tagit av toppen och kollat så att den inte ligger kvar där inne :P itne så stor chans men den kan ju göra det :P


La Honda nsr gang
 
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
:corn
 
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.
 
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.
 
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.

Jag sa att jag inte visste hur grov rost det var....hade inte tittat så noga på det. Men om du påstår att ingen rost, hur grov den än är, kan skada bromsbeläggen så backar jag. Påstår du det?:confused:
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top