va faan

Froddan

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
KTM DUKE
Nu är jag så jävla trött på skiten

har haft problem att hojen går på tre burk, och hittar ingen lösning.

Bakrund.

Rf900r -94. hel org förutom , dynojet kit, w&h rör och kn filter.
Har gått klock rent tills den dag jag fick slut på soppa för ca 1 månad sedan.

ca en v efter torr körningen, när jag kom ut till garaget gick hojen bara på tre burk alla utom första cylindern, lossade stifften och bytte på första cylindern.Hojen fungerade som vanligt i cirka en vecka då stulet började igen men nu var det istället 3:e burkane som inge ville går normalt. Tok sne som jag va drog jag ur hoje som hostade till och fungerade som vanligt i ca en vecka tills i morse när jag skulle till jobbet.
nu funkar inte 1:an igen.

jag blir hel jävla ramsne på det här.

är den någon som kan ge mig en hit om var jag ska börja rota?

Froddan skrev:
2269818 Nu är jag så jävla trött på skiten

har haft problem att hojen går på tre burk, och hittar ingen lösning.

Bakrund.

Rf900r -94. hel org förutom , dynojet kit, w&h rör och kn filter.
Har gått klock rent tills den dag jag fick slut på soppa för ca 1 månad sedan.

ca en v efter torr körningen, när jag kom ut till garaget gick hojen bara på tre burk alla utom första cylindern, lossade stifften och bytte på första cylindern.Hojen fungerade som vanligt i cirka en vecka då stulet började igen men nu var det istället 3:e burkane som inge ville går normalt. Tok sne som jag va drog jag ur hoje som hostade till och fungerade som vanligt i ca en vecka tills i morse när jag skulle till jobbet.
nu funkar inte 1:an igen.

jag blir hel jävla ramsne på det här.

är den någon som kan ge mig en hit om var jag ska börja rota?

Läs här på SH om Dynojetkit. Och du kommer att byta tillbaka till orginal.
Troligtvis går den fett och slår igen stiften, speciellt när du kör lugnt.
"kittet" har låg kvalite och håller inte så många mil innan dom är så slitna att bränsleförbrukningen sticker i höjden.

Prova att dränera förgasarna, att det är just 1:an som lägger av tyder på att du har vatten i flottörhuset ( 1:an blir lägsta punkten när hojen står på stödet).
Antagligen är det bäst att kolla igenom hela systemet så att du inte har rost-angrepp i tanken pga vattnet.

Fredde Meck skrev:
2269862 Prova att dränera förgasarna, att det är just 1:an som lägger av tyder på att du har vatten i flottörhuset ( 1:an blir lägsta punkten när hojen står på stödet).
Antagligen är det bäst att kolla igenom hela systemet så att du inte har rost-angrepp i tanken pga vattnet.

tack för alla snabba svar

låter nog vettigt men hur kan det komma sig att felt även uppdaga sig på 3:an. kan k-sprit vara sen snabb löning om jag vill åka idag eller är det bästa att kolla igenom hela systemet innan jag åker?

jag har läst många inlägg om dynojet och ska lyftabort det till nästa sesong täcket jag men har inga tendenser till de symtom som beskrivs i inläggen. detta problem kommer och går och är inte kostantant

några fler förslag?

Grattis till idiotisk ämnesrubrik.

Cyl 1 o 3 delar väl på samma spole ? Ligger nåt på gränsen med den kanske det kan ge såna symtom.

Strömmen går ju åt ena hållet när 1an tänder och åt andra när 3an tänder. Och det är olika svårt
att få gnista på stiften beroende på riktning och tryck o temp mm. Och det behövs gnista på bägge, varje gång.

Bara en tanke.
/u

ulf_lundin skrev:
2269904 Grattis till idiotisk ämnesrubrik.

Cyl 1 o 3 delar väl på samma spole ? Ligger nåt på gränsen med den kanske det kan ge såna symtom.

Strömmen går ju åt ena hållet när 1an tänder och åt andra när 3an tänder. Och det är olika svårt
att få gnista på stiften beroende på riktning och tryck o temp mm. Och det behövs gnista på bägge, varje gång.

Bara en tanke.
/u
Bara en liten undran, 1an och 3an tänder väl alltid samtidigt fast ena cyl är i comp-fas och den andra mitt emellan utblås och insugsfas, inte skickas strömen åt olika håll?

ulf_lundin skrev:
2269904 Cyl 1 o 3 delar väl på samma spole ? Ligger nåt på gränsen med den kanske det kan ge såna symtom.

/u
Visst är det så !! Jag hade ju överslag på spolen på min gamla RF
Problemet försvann för mig när jag bytte till nya tändkablar.

Froddan skrev:
2269875 tack för alla snabba svar

låter nog vettigt men hur kan det komma sig att felt även uppdaga sig på 3:an. kan k-sprit vara sen snabb löning om jag vill åka idag eller är det bästa att kolla igenom hela systemet innan jag åker?
Ta en gammal burk och dränera en gång, kolla hur mycke vatten du får ut, kommer det lite brun smet har du rost i systemet.
Är det bara lite vatten så kanske det fungerar med sprit men är det mycke så finns det nog en hel del kvar i tanken, då är det bättre att tömma hela systemet.

Det går kanske att köra hela sommaren men ta med grejer för att tömma förgasarna vid behov.

......om det nu är det som är problemet......

Fredde Meck skrev:
2269916 Bara en liten undran, 1an och 3an tänder väl alltid samtidigt fast ena cyl är i comp-fas och den andra mitt emellan utblås och insugsfas, inte skickas strömen åt olika håll?

Vi börjar med klarläggande.
1. tändspolarna Är kopplade 1-4, 2-3, 4 cylindriga mc motorer är så.
2. Dyno jet kit slits fort.
3. låter mer som bränsle tillförselproblem.
4. åtgärd. tappa ur all soppa ur tanken, rengör kranens filter , spola ur tanken., rengör dina förgasare, munstycken ,kanaler, kolla flottör ventilerna att dom tätar. kan vara så att den släcker stiftet pga överflödning.

Kolla så ingen throttle nål är av, sånt händer.
Kolla at du inte har hål i något throttlegummi, då får du inget ordentligt lyft på throttlen. kolla dessa grejor.

Gabor skrev:
2269972 Vi börjar med klarläggande.
1. tändspolarna Är kopplade 1-4, 2-3, 4 cylindriga mc motorer är så.

Så klart! :gnissla

I min iver att hugga på uffes teori om att strömmen växlar håll så föll jag själv på den andra missen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg