V8 2-takt

Går säkerligen att hitta en växellåda/transmission som tillåter att man monterar motorn på "rätt" håll.
Är ni säkra på att motorn har drivaxeln horisontellt?
Inga oövervinnliga problem!
Byggde en go-kart med 10 hk gräsklippare för något år sedan.
Typ 15 år sedan.
Då använde vi remhjul på drivaxeln till en diffrentialväxel.
Använde bakaxel till en äldre trädgårdstraktor.
Går att göra med en kraftigare axel, kedja och drev.
Skall man överföra ordentligt med kraft, så kanske man skall sätta en drivkedja (till bakhjulet) på varje sida av hjulet.
När vi byggde satte vi motorn rakt först, men då får man primärtransmissionen under allt i hopa.
Vinklar man motorn frammåt några grader, så kan man montera motorn lägre och diffklumpen/vinkelväxeln högre, för att få sekundärdrivningen närmre hjulcentrum.
Annars blir det stor variation på kedjespänningen vid fjädring.

va några vänner som på tidigt 90-tal började att bygga om cyklar för någon tokig raceklass, men deras största problem med båtmotor konstruktionen va att få vevarna å hålla, då påfrestningarna blev för stora när man driver tex en CTV låda direkt på axeln istället för en propeller som har dålig verkningsgrad.

Jag bara menar att jämfört med de andra utmaningarna som står för dörren om man ska lägga ned en stående marin tvåtakts-V8, montera den i en hoj, bygga transmission och avstämda avgasrör. Ja då är förgasarfrågan det lilla problemet.

/J

Mycket sant....
Som du kanske förstår har jag inte byggt något eget projekt tidigare
och är väl lite lyckligt ovetande om alla kommande hinder:)

En gammal mc legend i GBG borta sedan ganska många år nu. Billy Andersson byggde en tävlingshoj av en utombordare. Det va iof inte så många hp:s på den tiden. Men visst går det. Intressant att följa denna tråden:tummenupp

Jag hade en båt med en utombordare som var en
tvåtakts V-8 på 4 liter och 350 hästar. (OMC XP300)
Drog kopiösa mängder med bensin.
Vi skulle testa hur mycket den drog per distans och koppla
in en 5 liters dunk med soppa, men vid 20 knop räckte den
nästan inte till.
Då förstår ni nog vad den drog vid fullgas, 60 knop:3freak

Jag hade en båt med en utombordare som var en
tvåtakts V-8 på 4 liter och 350 hästar. (OMC XP300)
Drog kopiösa mängder med bensin.
Vi skulle testa hur mycket den drog per distans och koppla
in en 5 liters dunk med soppa, men vid 20 knop räckte den
nästan inte till.
Då förstår ni nog vad den drog vid fullgas, 60 knop:3freak

Jag hade en omc xp235 v6, törstig som satan bara den. usch jag får rysningar bara jag tänker på det

Det finns ju jetski ...s ....ar ....dor som har insprutade Rotax-tvåtaktare. De motorerna borde ju dessutom ha en horisontell vev och vara väldigt kompakta. Seadoo har ju kompressormatade motorer, men jag vet inte om det gäller på 2-taktarna.

Gissar dock att en bättre beggad jetski-motor inte är ett budgetalternativ direkt.

Hur är det om man kompressormatar en 2-taktare (till skillnad från turbomatar), kan man då helt bortse från avstämning av avgasrör etc? Turbomatning av 2-taktare ska väl vara tämligen avancerat att få till bra.

de motorerna är inte lätta att få tag på och om man får de så kostar de flästa mkt + att delar till dem kostar som f*n .. köpte ett triplepipe de kosta 30 k :huvet men om man ska hitta motorerna så ska man kolla på svera.org

seadoo har inga kompressor matade 2taktare ... de kör bara med 4 takt nu för tiden :( där imot har ju yamaha sin brutala 1300cc 2 takt ... roligaste orginal jetski jag har kört:)

Last edited:
där imot har ju yamaha sin brutala 1300cc 2 takt ... roligaste orginal jetski jag har kört:)

Den snurra jag satt och tänkte på, sitter i yamaha gp1300r. 1294cc, trippel, tvåtakt och med vassare impellar och skippad backsköld är det något av det hårigaste jag dragit över sjön här. de börjar på 160hk, men det finns mer att ta. :)

Hur är det om man kompressormatar en 2-taktare (till skillnad från turbomatar), kan man då helt bortse från avstämning av avgasrör etc? Turbomatning av 2-taktare ska väl vara tämligen avancerat att få till bra.

Att kompressormata en tvåtaktare kan bli lite klurigt eftersom en tvåtaktsmotor kräver att trycket i pipan är detsamma som i insuget, är trycket högre i insug än pipa så blåser en stor del av färskgaserna direkt ut genom avgasporten utan att förbrännas. Detta är en av anledningarna till att det är svårt att bygga med turbo, om inte mottrycket i pipan följer laddtrycket genom hela registret kan det ställa till mycket skit. Speciellt om mottrycket blir högre än laddtryck för då vill kolvarna övergå till flytande form...:gnissla

Hur sitter avgasportarna på en sån V8:a? På en del V6:or har jag hört att det är avgaskanaler gjutna inuti motorn och då blir det ju svårt att sätta dit avstämda pipor.

Det är faktiskt lite konstigt att en båtmotor måste ha såpass stor cylindervolym för att få ut vettig effekt, en hyfsat modern skotermotor på 600cc lämnar ju lätt 100hk och den är inte stor till det yttre direkt. Måste vara avsaknaden av vettiga pipor som är boven...

Efter att ha läst på lite så måste jag tillägga att det till viss del går kompensera för ett högre insugstryck genom ändringar på pipan såsom tightare stinger, men det medför högre avgastemp och större risk för härdsmälta...:näsblod

Dethär med förgasarna borde väl inte vara så stort problem?
På alla utombordare jag sett så sitter det ju membranförgasare och dom är väl körbara i vilken vinkel som helst tillsammans med en bränslepump, precis som en motorsåg ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph