V8 2-takt

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Ducati 996 -99
Undrar om någon kan svara på möjligheten av att bygga en dräpare
för raktframåkning. Min idé har legat och malt länge i huvudet.....
Tanken är att bygga en hoj runt en Johnson 300Hk V8 2-takts utombordsmotor.
Blotta tanken på 8 expansionskammare på en hoj får en att småle:D
Detta är givetvis ett dårprojekt, men kul om det gick att få ihop det.
Max varvtal på en sån motor torde ligga på ca 6000rpm.
Undrar vad för växellåda som skulle funka bäst.
Då 2-takts utombordare är helt passé går det att hitta sådana motorer för en ringa peng:va Tacksam för svar och idéer.

Det där har föresvävat mig med. Fast då vore det att sätta den i en sömnig en Opel Kadett 1200s. 4 stingerrör ut under varje dörr...

Skulle vara kul att se hur drivändan ser ut på en sån utombordare. Förgasare och annat måste byggas om för horisontell vev. Fast det slipper man ju om man tar en modell med sprut förstås.

Tyvärr inga svar eller idéer, men lite påhejning ska du ha! Fan va kul idé! Hoppas du lyckas få tag i motor och låda. Lycka till!

(Förresten, klarar du av att bygga på en Puch Dakota-ram så skulle du va king!) :lol

Tyvärr inga svar eller idéer, men lite påhejning ska du ha! Fan va kul idé! Hoppas du lyckas få tag i motor och låda. Lycka till!

(Förresten, klarar du av att bygga på en Puch Dakota-ram så skulle du va king!) :lol

Det föreligger nog en viss risk att att tanken är i minsta laget:D
För annars måste det ju vara en idealisk ram:gnissla

Med tanke på hur en utombordare arbetar, torde den bästa lösningen vara en variator från snöskoter.
Tror jag.
Har ingen erfarenhet av sådana, men uppåt landet körs det ju dragracing med snöskotrar.
Kanske till och med är någon som kört med båtmotor?

Det där har föresvävat mig med. Fast då vore det att sätta den i en sömnig en Opel Kadett 1200s. 4 stingerrör ut under varje dörr...

Skulle vara kul att se hur drivändan ser ut på en sån utombordare. Förgasare och annat måste byggas om för horisontell vev. Fast det slipper man ju om man tar en modell med sprut förstås.

Är nästan säker på att det är hål med splines (eller hur det nu stavas)där drivaxeln går in. Har inte ens tänkt på problemet med att förvresarna.
Tror inte det finns såna motorer med sprut, vad jag vet.
Går det inte att modifiera förgasarna tro:va
Känns som att det borde vara det lilla problemet med ett stålleprojekt som detta. Undrar om det överhuvud taget finns en möjlighet att få något sådant typat och godkänt:confused:

Är nästan säker på att det är hål med splines (eller hur det nu stavas)där drivaxeln går in. Har inte ens tänkt på problemet med att förvresarna.
Tror inte det finns såna motorer med sprut, vad jag vet.
Går det inte att modifiera förgasarna tro:va
Känns som att det borde vara det lilla problemet med ett stålleprojekt som detta. Undrar om det överhuvud taget finns en möjlighet att få något sådant typat och godkänt:confused:

Det är nog kört med besiktning.

Jo det är vanligast med sprut nuförtiden, av miljöskäl.

Det är flottörhusen som är problemet. Sannolikt får man byta ut förgasarna.

Med tanke på hur en utombordare arbetar, torde den bästa lösningen vara en variator från snöskoter.
Tror jag.
Har ingen erfarenhet av sådana, men uppåt landet körs det ju dragracing med snöskotrar.
Kanske till och med är någon som kört med båtmotor?

Verkar var en vettig kraftöverföring, måste kolla om en sådan variator är någon smidig historia eller ett stort åbäke. Hade ju förstås varit roligast med traditionell låda.

Det är nog kört med besiktning.

Jo det är vanligast med sprut nuförtiden, av miljöskäl.

Det är flottörhusen som är problemet. Sannolikt får man byta ut förgasarna.
Nuförtiden ja, hade tänkt mig en äldre billigare motor då en ny med sprut kostar skjortan. Kan nog bli svårt att hitta förgasare som passar utan allt för stora modifieringar, man skall ju gärna få den att gå bra med

P.S Kompisen tävlar med racerbåt och har en 2,4 liters 2-taktare V6 med raceutblås, låter helt underbart på toppvarv:yoparty

Last edited:
Kan nog bli svårt att hitta förgasare som passar utan allt för stora modifieringar, man skall ju gärna få den att gå bra med
Det behöver det väl inte vara. Förgasar är ju buslätta att jobba med. Bara att bygga adapter/insugsrör sedan tex Mikuni Flatslide i långa rader.

Det behöver det väl inte vara. Förgasar är ju buslätta att jobba med. Bara att bygga adapter/insugsrör sedan tex Mikuni Flatslide i långa rader.

Buslätt å buslätt, man måste ju ändå göra bryggor och få det att öppna & stänga exakt på bägge sidor oxå, med tanke på v-motor.
Jag har själv inte jobbat så mycket med egna lösningar på förgasarvarianter men det kanske inte är så svårt:rolleyes:
spontant känns det som att modda befintliga borde gå / enklast

Verkar var en kul skooooter:) såg ju väldigt kompakt ut.

Last edited:
Blir det inte svårt att få till vettig kylning på en båtmotor? :va Iom att dom suger upp kallt vatten från sjön och kyler med, och det är ju från början mycket kallare än vad man nånsin får vattnet i ett slutet kylsystem. Det känns mao som att kylsystemet är kraftigt tillsnålat..? :va

Det finns ju jetski ...s ....ar ....dor som har insprutade Rotax-tvåtaktare. De motorerna borde ju dessutom ha en horisontell vev och vara väldigt kompakta. Seadoo har ju kompressormatade motorer, men jag vet inte om det gäller på 2-taktarna.

Gissar dock att en bättre beggad jetski-motor inte är ett budgetalternativ direkt.

Hur är det om man kompressormatar en 2-taktare (till skillnad från turbomatar), kan man då helt bortse från avstämning av avgasrör etc? Turbomatning av 2-taktare ska väl vara tämligen avancerat att få till bra.

Förgasarna är nog ganska lätt att fixa, adapterrör vridna 90 grader. kylning går nog ganska lätt också eftersom dom flesta utombordare precis som alla andra har termostater som inte ligger så rysligt mycket lägre än för en bil. Avgaserna går neråt tillsammans med utgående axel (splines) så man får tillverka ett kylt grenrör med lagrad axelgenomgång. Det har gjorts förut dock har jag inte sett någon 3,5L V8 300Hp använd på detta sätt.

Är ni säkra på att förknaseriet behöver byggas om?
Åt vilket håll sitter motorn original?
Hur sitter kraftingångar/uttag på de växellådor/variatorer som kan bli aktuella?

Buslätt å buslätt, man måste ju ändå göra bryggor och få det att öppna & stänga exakt på bägge sidor oxå, med tanke på v-motor.
Jag har själv inte jobbat så mycket med egna lösningar på förgasarvarianter men det kanske inte är så svårt:rolleyes:
spontant känns det som att modda befintliga borde gå / enklast
Jag bara menar att jämfört med de andra utmaningarna som står för dörren om man ska lägga ned en stående marin tvåtakts-V8, montera den i en hoj, bygga transmission och avstämda avgasrör. Ja då är förgasarfrågan det lilla problemet.

/J

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...