V70 t5

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Funderar på att köpa en beg Volvo V70 med T5 motor.
Frågan är, känner man av de där 225 hästarna eller finns de bara där vid ett visst varvtal o resten av registret är samma gamla tråkiga Volvo som vanligt?
Jag menar, finns det tillräckligt med hästar i övriga registret för att man ska uppleva motorn som piggare än andra tråkiga Volvo?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det säger väl sig själv att du märker skillnad på 140hk/225hk :confused:

Mera vrid från botten är det. Dock har Volvo missat att lägga nån effekt högt upp, men såvida du inte ska åka på konstant varvbryt så spelar det mindre roll.

Stör det dig väldigt mycket så kan du stoppa i ett par GLT kammar. Kostar en tusing ungefär och görs smidigast i samband med kamremsbyte. Då får du drag över hela registret.

Att tänka på när man pratar turbo så är det väldigt få bilar som har konstant drag, effekten dalar alltid litegrann vid högre varv. (Standardbilar som exempel).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, den är ju piggare än de mindre motorerna men fortfarande väldigt slö för sina 240hk som det väl är och dricker ohyggligt med soppa. 225hk i en T5 låter ovanligt men jag är ingen insatt Volvonörd så det får någon annan hacka på istället...

Du får mer körupplevelse i en D5:a med tex KCR-box, och betydligt mer i plånboken i slutet av lönen...
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Jag brukar köra en s60 med 140hk, det är som att trampa i en färsk koblaja genom hela registret.

Vill du ha den effekten men mer motorkänsla kan v70 3,2 vara ett alternativ, rätt skönt ljud också.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag brukar köra en s60 med 140hk, det är som att trampa i en färsk koblaja genom hela registret.

Vill du ha den effekten men mer motorkänsla kan v70 3,2 vara ett alternativ, rätt skönt ljud också.

Rena raketen i förhållande till V70 II Drive med 109 friska kusar.
Där gäller det att planera sina omkörningar.
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
har haft en v70 t5 -98. och innan den blev vässad så var den faktiskt ganska tråkig... nu framgår det inte vilken årsmodell du är sugen på... så jag föreslår väl att du bedömmer själv genom att prova...

lycka till
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Kör en gammal v70 t5 från -97. 240 kusar original, steg 2 sitter på (chip, luftfilter och halvsystem). Den pinnar på ganska bra, fast jag tycker den går sämre än min gamla 850 t5 med steg3 utan katalysator.. kanske hade med avgasljudet att göra också. ;)

Aldrig kört en otrimmad t5a..
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Jag kör 855 t5 på 225 hk. v70 har väl ltt på 200 och t5 på 240 häst.

Min, som jag tror är orginal, börjar skjuta på vid 2500 varv. Så håller du dig bara där över har du en rätt så potent bil för att va en 1,5 ton familjebil.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Var 850 jag tänkte på..

Hursomhelst. Det är en bra bil!
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Är det inte så att T5 har 226 HK men 240 HK i ca:30 Sek om man trampar plattan i mattan för snabba omkörningar? Har själv en 855 T5R och jag tror att det är så med min, men om jag gasar riktigt och håller varvet högt när jag växlar så spinner den loss hur lätt som hällst på 2:an å 3:an, vid torrt väglag. Men jag tror min är lite vässad, går som ett skållat troll, för att vara en Volvo. Dock lite törstig, ca:1,1 L/mil
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Är det inte så att T5 har 226 HK men 240 HK i ca:30 Sek om man trampar plattan i mattan för snabba omkörningar? Har själv en 855 T5R och jag tror att det är så med min, men om jag gasar riktigt och håller varvet högt när jag växlar så spinner den loss hur lätt som hällst på 2:an å 3:an, vid torrt väglag. Men jag tror min är lite vässad, går som ett skållat troll, för att vara en Volvo. Dock lite törstig, ca:1,1 L/mil

Hahaha jo så e det nog. I folkmun benämns den som "226-hästarn" men för att vara en fullgod sleeper så vet bara vi som kör dom om att det ligger 15 arabiska fullblod till å ruvar i handskfacket. :yoparty
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Är det inte så att T5 har 226 HK men 240 HK i ca:30 Sek om man trampar plattan i mattan för snabba omkörningar? Har själv en 855 T5R och jag tror att det är så med min, men om jag gasar riktigt och håller varvet högt när jag växlar så spinner den loss hur lätt som hällst på 2:an å 3:an, vid torrt väglag. Men jag tror min är lite vässad, går som ett skållat troll, för att vara en Volvo. Dock lite törstig, ca:1,1 L/mil

Eré en T-gul du har eller?

Isåfall så har du 240 hästar i 30 sekunder... Overboost kallas funktionen.

Fanns endast på T5-R. 850 serien.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top