V-twin..

wannagofast skrev:
2165491 Pust.. så gubbarna på sina klassiker från 60-talet är inte välkommna/lämpliga att köra bana??
Det kanske kommer som en överraskning, men racing handlar även om gemenskap och personlig utveckling!
Jag har absolut inga ambitioner att vinna några "rookie" hit eller dit, utan letar efter en racing-klass där man inte tar sig själv på så jäkla stort allvar!!!!

:klappar
Håller med. Men kanske är "Racing" fel ord, om man ska vara språkpuritan, även om det används i "Classic Racing" osv. Jag gillar också att åka bana men vill åka mot mig själv och backar hellre om det blir trångt i ngn böj (precis som i trafiken). För mycket jobb nedlagt på cykeln.
Mvh
J

Last edited:
Man kan dra ihop ett gäng med liknande hojar och ambitioner, hyra en bana och köra en helg om man vill det. Är det tävling som arrangeras blir det ju inte "mysåka" även om jag förstår precis vad som menas.

wannagofast skrev:
2165491 Pust.. så gubbarna på sina klassiker från 60-talet är inte välkommna/lämpliga att köra bana??
Nej, det är de faktiskt inte. Fartskillnader av helt livsfarliga mått uppstår när dessa ekipage gör entré på banan.

Jörgen Karlsson skrev:
2165504Jag gillar också att åka bana men vill åka mot mig själv och backar hellre om det blir trångt i ngn böj (precis som i trafiken). För mycket jobb nedlagt på cykeln.
Använder du din "HD 1200 Flattrack Sportster -93" för bankörning?

Nyteknik skrev:
2165804 Nej, det är de faktiskt inte. Fartskillnader av helt livsfarliga mått uppstår när dessa ekipage gör entré på banan.

Intressant, så inga andra hojar än moderna racehojar göre sig besvär på RR banor? Skulle i själva verket inte sporten må bra av mångfald bland hojar/serier?

En MT serie vore hur skoj som helst att titta på misstänker jag. Jag är även en av dem som uppskattar classic racing (som åskådare) inom bilvärden och likadant inom motorcykelvärlden.

Märkliga åsikter från någon som utger sig för att värna om sporten.

Blip skrev:
2165829 Intressant, så inga andra hojar än moderna racehojar göre sig besvär på RR banor? Skulle i själva verket inte sporten må bra av mångfald bland hojar/serier?

En MT serie vore hur skoj som helst att titta på misstänker jag. Jag är även en av dem som uppskattar classic racing (som åskådare) inom bilvärden och likadant inom motorcykelvärlden.

Märkliga åsikter från någon som utger sig för att värna om sporten.
Som utövare vet jag hur fel det kan bli när ekipage med groteskt olika specifikation kör samtidigt. Motorcyklar som inte är avsedda att framföras på racerbana har helt enkelt inte där att göra. Den som ändå av nyfikenhet vill testa en sådan motoryckel där har möjlighet att göra det på bandagar för gathojar.

Skulle vi få se fler serier för modeller som MT01 skulle risken för olyckor öka.

Nyteknik skrev:
2165863 Som utövare vet jag hur fel det kan bli när ekipage med groteskt olika specifikation kör samtidigt. Motorcyklar som inte är avsedda att framföras på racerbana har helt enkelt inte där att göra. Den som ändå av nyfikenhet vill testa en sådan motoryckel där har möjlighet att göra det på bandagar för gathojar.

Skulle vi få se fler serier för modeller som MT01 skulle risken för olyckor öka.

Jag som gillar att se när hojar som egentligen inte är byggda för racerbana tävlar mot varandra. Det var det jag gillade med supermotarder när det började tävlas med dem.

Nyteknik skrev:
2165804 Nej, det är de faktiskt inte. Fartskillnader av helt livsfarliga mått uppstår när dessa ekipage gör entré på banan.

Använder du din "HD 1200 Flattrack Sportster -93" för bankörning?
Ja, men inga tävlingar, jag har ingen licens eller så. Bara när banorna är öppna för allmänheten.
Sen är det kul att åka 200 m strip med den också.

Mvh
Jörgen

Nyteknik skrev:
2165863 Som utövare vet jag hur fel det kan bli när ekipage med groteskt olika specifikation kör samtidigt. Motorcyklar som inte är avsedda att framföras på racerbana har helt enkelt inte där att göra. Den som ändå av nyfikenhet vill testa en sådan motoryckel där har möjlighet att göra det på bandagar för gathojar.

Aha.. och BMW boxercup är då såklart helt livsfarlig, eftersom det i grunden är "touringmaskiner"..För att inte tala om motarder, minimoto osv..
Och tänk på 80-talet körde man Katana i superbike, konstigt att någon överhuvudtaget överlevde!!!!!!

Fick några vettiga svar och tackar för dessa, jag lämnar nu tråden..

Det finns vissa generella regler i dom reglementen som finns på hur en motorcyckel får vara konstruerad för att den ska få framföras på en roadracingbana.

Tex att den måste kunnas lutas minst 50 grader utan att något annat än däcken tar i och att markfrigången minst ska vara 100mm vid normalt belastat osv.

Har man en motorcykel som inte klarar reglerna så får man modifiera den, enligt vad som är tillåtet för den klassen, så att den kan platsa in eller så får man ta och skaffa sig en mer lämpad mc. Klarar den alla regler som finns så är det bara att ta ut den och köra med den.

mt01 skrev:
2339811 intressant att du gnäller på en sportster och mt01 osv när du själv inte har någon hoj.
för min egen del så tror jag att du är en bitter homosexuell sork som bor i ett torp låååångt ut i skogen.
formgivare är väl samma typ av människor som inredningsdekoratörer florister osv
hade du läst tråden ordentligt så hade du sett att det inte handlade om tävling utan om att kunna köra på bana och njuta utan att behöva bekymra sig över bilister och kunna utveckla sin körteknik.
smc ordnar sådana kurser och jag kommer att gå en sådan kurs även om min hoj enligt dig inte får framföras på bana.
ps du är en trög besserwisser
Kan meddela att en "deltagare" i tråden är homosexuell, vilket du för övrigt verkr använda som ett skällsord, men det är inte Nyteknik....
Hade du dessutom läst tråden hade du sett att den faktiskt handlade om racing, dvs tävlande, om än i mysformat...inte allmänhetens åkning.

mt01 skrev:
2339811
hade du läst tråden ordentligt så hade du sett att det inte handlade om tävling utan om att kunna köra på bana och njuta utan att behöva bekymra sig över bilister och kunna utveckla sin körteknik.
:rofl
Vem hade läst tråden sa du?

V-Gurra skrev:
2343712 Hur då internskämt?

Han vill kanske skämta med dig angående din tidigare tråd om att bygga potent bansmiskare..

BoTT har man ju funderat på att prova. Frågan är bara om man är tillräckligt snabb.. Skulle 1.16 på åsen räcka någonstans? Tiden är från vanlig bandag, så pressar man kanske man kan tjäna en sekund.. kanske..

amullo skrev:
2343740 Han vill kanske skämta med dig angående din tidigare tråd om att bygga potent bansmiskare..

BoTT har man ju funderat på att prova. Frågan är bara om man är tillräckligt snabb.. Skulle 1.16 på åsen räcka någonstans? Tiden är från vanlig bandag, så pressar man kanske man kan tjäna en sekund.. kanske..
Sluta vela! Just do it. Du vet att du vill och 1.14 och neråt skulle funka i en sådan klass.

amullo skrev:
2343740 Han vill kanske skämta med dig angående din tidigare tråd om att bygga potent bansmiskare..

Klart det räcker, jag körde BoTT:en på Sviestad, hade inte mer än en träning i kroppen innan den här säsongen men det fungerade.
Vi blev ett glatt gäng Ducatister, en Mille samt en KTM Duke med olika erfarenheter samt förutsättningar.
Det var Ruskigt kul och blir det flera tillfälle så kommer åtminstone jag vara där och då kommer då ha ytterligare en trött 748 Sp att fightas med:tummenupp

Jo´rå.. Det får bli nästa gång.. Kanske.. Jag måste ju ta licens först och najja lite hoj, men sugen är man. Nu skall man ju klart och tydligt säga att jag INTE är snabbast.

Dessutom har jag bara kört på Sviestad en gång och det var för 3 år sedan. Men Micke L kan säkert ge lite tips.

Jag får be någon ta en tid på mig vid nästa bandag så får man se vad man har för tider egentligen. Men några 1.14 kör jag INTE på Gelleråsen iallafall.. Eller rättare sagt så kör jag dem bara i mina drömmar.
IMG_7521.jpg

IMG_7491.jpg

IMG_3084.jpg

Last edited:
christer skrev:
2344925
Det var Ruskigt kul och blir det flera tillfällen :tummenupp

Om jag har förstått resonemanget på Ducceforumet blir det inge mer BoTT inom överskådlig framtid p.g.a den dåliga uppslutningen på Sviesta.

Ruskigt synd, men jag tror att ett problem är att man inte går ut tillräckligt och upplyser om klassen, den ses ju nästan som en ren Ducce-klass i resonemanget.
Detta är ju idag helt fel då det finns mängder av potenta maskiner som skulle klassa in i reglementet, TL1000R, Firestorm, SP-1&2 & Mille, bara för att nämmna några.
Det finns en uppsjö maskiner så det är inte där problemet ligger.:va

mloren skrev:
2345057 Om jag har förstått resonemanget på Ducceforumet blir det inge mer BoTT inom överskådlig framtid p.g.a den dåliga uppslutningen på Sviesta.

Ruskigt synd, men jag tror att ett problem är att man inte går ut tillräckligt och upplyser om klassen, den ses ju nästan som en ren Ducce-klass i resonemanget.
Detta är ju idag helt fel då det finns mängder av potenta maskiner som skulle klassa in i reglementet, TL1000R, Firestorm, SP-1&2 & Mille, bara för att nämmna några.

För att inte tala om gamla Silver wing:ar! :Rockbanan

:hihi

mloren skrev:
2345057 Om jag har förstått resonemanget på Ducceforumet blir det inge mer BoTT inom överskådlig framtid p.g.a den dåliga uppslutningen på Sviesta.

Visst har tongångarna varit negativa vilket man till viss del kan förstå, det var väl framförallt Micke som slogs för att få till för BoTTtid på B racet, förhoppningen var väl att få minst 20 deltagare, vi blev tolv vilket kan ses som lite fattigt.
Rent tidsmässigt tror jag nog att det annonserades ut i tid, både här och på Ducceforumet, personligen så tror jag att det krävs ett antal race innan det fylls upp med fler deltagare, kunde vi bara få till det vid några fler tillfälle så får nog Twin åkare upp ögenen för det så att vi kan få till en kontinutet.

Förhoppningsvis så finns det någon liknande Micke fast ansluten till någon annan bana som kan driva frågan där.

Alternativet är förstås att Ducceklubben anordnar ett Klubbmästerskap:yoparty

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back