V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Så länge man accelererar vill man ha högt vridmoment.
För att återknyta till en tidigare fråga så är det så att om två hojar har samma effekt och samma vridmoment så skiljer det ändå på dem.
När man ska komma först från en punkt till en annan från stillastående så genomlöper man "hela" varvtalsregistret.
Den som har flackast register har störst yta under vrid- och hk-kurvan och därmed en fördel.
Ex. En hoj som har knappt inget vrid eller några nämnbara hk annat än mellan 12 605 rpm och 12 622 rpm kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.

Därför är max effekt och max hk inte så intressant om man nu inte talar om en stationär motor.

De effekter och vridmoment som finns i det varvtalsregister man normalt utnyttjar är de som man de facto har nytta av.
Därför borde man tala mer om kurvornas utseende än hur högt de når vid sitt max. :mattias
 
elwe skrev:
...kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.

Problemet med den motorn är att, p.g.a varvtalsökningens positiva inverkan på effekten utmed varregistret så indikerar en sådan kurva att vridmomentet faller i samma utsträckning - vilken i sin tur indikerar att man gjort allvarliga konstruktionsfel.

En bra motor har samma höga vridmoment över ett långt varvtalsregister - då ökar effekten linjärt över samma varvtalsregister.
 
elwe skrev:
Så länge man accelererar vill man ha högt vridmoment.
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.
 
Chris Ash skrev:
Twinnar verkar bättre på att få ner effekten i backen helt enkelt, tex har Ducati högst toppfart i SBK-VM trots effektbrist....
Toppfart har som bekant inte alltid med effekt att göra.
En Hayabusa har mindre effekt än en K5:a på pappret men toppar mer tackvare en kåpa med mindre luftmotstånd.

Ducati har satsat mycket på tester i vindtunnel så det kan vara en förklaring till varför de har så bra toppfart.

Hur många MotoGP-hojar har raka fyror?
 
sandstream skrev:
Hur många MotoGP-hojar har raka fyror?

Yamaha och Kawasaki AFAIK.

Och sen tror jag knappast Ducati lagt mer resurser på att få ner luftmotstånd än någon av de 4 japanerna.

Som jag ser det så är den stora fördelen med twinnar (och även tripplar likt Daytona 675) att de inte är så förbannat breda som R4orna, trevligare chassi helt enkelt.
 
Victor skrev:
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.
Effekten är ett mått på hur stark en motor är på sin absoluta topp, vridmomentet avgör hur snabbt du når den toppen...
 
Daniel410 skrev:
Effekten är ett mått på hur stark en motor är på sin absoluta topp, vridmomentet avgör hur snabbt du når den toppen...

Öh? Vad? Så vrid och effekt är inte samma lika då?
Det du får ut på bakhjulet när du gasar, vill du kalla det för vrid eller effekt?
 
Victor skrev:
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.


Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.
 
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.


Jodå, om motorn kan varva nog att få den effekten ur 1nm så... :)
 
sandstream skrev:
Och Ducati kan inte ha lyckats bättre?
Det kan de säkert ha gjort.
Angående toppfarterna på bana så kommer man sällan i SBK upp i så höga farter att det är aerodynamiken som fäller avgörandet utan jag tror det är viktigast med farten ut ur kurvorna, har du 10 km/h högre utgångshastighet har du denna fördel med dig i princip hela rakan ner, och där har ofta Ducati varit framgångsrika och det beroende på motorkonfigurationen. Det är ju ingen slump att fler och fler hojar i MotoGP har big-bang konfigurationer då man vill få ner så mycket effekt som möjligt i backen och då har man fördelar med att efterlikna twinens tändföljd.
 
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.
Jasså, det säger du?
Jag vet att du har fel. Och det stör mig att folk vägrar fatta hur det hänger ihop. Det man är intresserad av när man kör är hur mycket effekt man har och hur effektkurvan ser ut. Vridmoment kan folk som kör motorer i bänkar tala om jämföra kurvor.
 
Gustav O skrev:
Det kan de säkert ha gjort.
Angående toppfarterna på bana så kommer man sällan i SBK upp i så höga farter att det är aerodynamiken som fäller avgörandet utan jag tror det är viktigast med farten ut ur kurvorna, har du 10 km/h högre utgångshastighet har du denna fördel med dig i princip hela rakan ner, och där har ofta Ducati varit framgångsrika och det beroende på motorkonfigurationen. Det är ju ingen slump att fler och fler hojar i MotoGP har big-bang konfigurationer då man vill få ner så mycket effekt som möjligt i backen och då har man fördelar med att efterlikna twinens tändföljd.
Jag ser nu att jag läste Chris inlägg lite för fort, trodde han menade MotoGP och inte WSBK.
Det reportage jag såg om Ducati gällde deras MotoGP-hoj.

Men när du skriver att WSBK inte kommer upp i så höga farter att aerodynamiken skulle ha någon betydelse måste jag säga emot.
På Phillip Island toppade Laconi 318 km/h, Corser 312,5 tex.
På flera andra banor var flera stycken över 300 km/h.
 
sandstream skrev:
Jag ser nu att jag läste Chris inlägg lite för fort, trodde han menade MotoGP och inte WSBK.
Det reportage jag såg om Ducati gällde deras MotoGP-hoj.

Men när du skriver att WSBK inte kommer upp i så höga farter att aerodynamiken skulle ha någon betydelse måste jag säga emot.
På Phillip Island toppade Laconi 318 km/h, Corser 312,5 tex.
På flera andra banor var flera stycken över 300 km/h.
Jag skrev att det inte spelar störst roll utan att jag tror det är andra saker som spelar större roll för slutresultatet, men jag kan ha fel.
 
Victor skrev:
Jasså, det säger du?
Jag vet att du har fel. Och det stör mig att folk vägrar fatta hur det hänger ihop. Det man är intresserad av när man kör är hur mycket effekt man har och hur effektkurvan ser ut. Vridmoment kan folk som kör motorer i bänkar tala om jämföra kurvor.



Så här ligger det till

Effekt(hk) = vrid(Nm) * varv (tusental/min) / 7.024
 
Det är i princip allmänt vedertaget att en twin accelererar bättre ut ur de flesta kurvor. Det är bland annat detta som gör att en Aprilia RSV1000 med 120-125 hk kan lägga samma varvtider runt en bana som en GSXR1000 med 155-160 hk. Jag kan även tänka mig att twinnens smalare chassi kan medge något högre kurvhastighet och allmänt smidigare uppträdande men det torde inte vara av alls lika avgörande betydelse.

I princip alla radfyreåkare som kört mot Ducati i SBK-VM har lovordat Ducatins suveräna punch ut ur böjarna och förmågan att hitta fäste där fyrorna bara spinner.
 
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.


Sluta sluta sluta, jag skrattar så jag bli inkontinent, för fan.
 
Pejo skrev:
Sluta sluta sluta, jag skrattar så jag bli inkontinent, för fan.

Antingen utvecklar du ditt svar o motbevisar någon/alla, eller så använder du blöja, barnrumpa. :arsele

P.S. Om du är för trög för att fatta så använda jag extrema siffror för att framföra en poäng.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top