sandstream skrev:
Nu får ni inte tro att jag är någon twinhatare men när det gång på gång kommer upp argument om ketchupeffekt på radfyror och maffigt bottendrag på twinnar så stämmer ju inte det längre.
De senaste radfyrorna på 1000cc har mer vrid över hela registret än någon twin (förutom någon värsting Ducati för 300 papp har jag för mig) och mer effekt.
Helt rätt. På pappret så har moderna rad4 hojar på 1000cc mer vrid än motsvarande storlek på twin. Genom hela registret. Körbarheten på dessa torde vara mycket bra. Som sagts tidigare så har jag inte ägt en rad4 1000cc, men provat dem. Motorn var det definitivt inget fel på.
sandstream skrev:
Känns lite som att folk jämför en R6 med en 1000 cc twin och det är ju inte så schysst.
Har är jag benägen att hålla med.
Vad får en person att välja en hoj?
Hästkrafter? Förvisso intressant vid korvmojen, men sen då? Få utnyttjar ju mer än kanske 60-70% av motorn skulle jag gissa.
Körbarhet? Skitsnack. Det kanske defacto BLIR anledningen till att du har kvar hojen, men det är knappast anledningen till att du köper den.
Utseende? Nu börjar vi komma någonvart. Utseendet är mycket viktit hos MC-folket. Varför spenderar vi annars tid med miniblinker, lack, kåpor och liknande?
Ljud? Duccefolkets och twinfolkets favorit. Även rad4 folket pratar om sina yllande motorer.
Image? Japp.. Här är det. Du köper hojen för att "passa in".
Jag skulle tro att det är få av oss som kör hojen som nyttofordon jämt. Alltså så blir ägandet en hobby och fritidssysselsättning. Att övertala en person att de valt fel hobbyverktyg är som att stånga sig mot en vägg. Roligt att lyssna på, men föga produktivt.
Lägg ner rad4 kontra twin diskussionen om någon inte ställer en specifik fråga. Och svara inte på fördelar och nackdelar om du inte har insikt i ägandet av båda typer av hoj. Jag har själv gjort misstaget och blivit tillrättavisad.
Kort o gott?
Har du inte ägt båda typer av hoj, men känner dig tvingad att lämna en kommentar? Klargör att du INTE ägt hoj av den typ som diskuteras.