V-twin råd..

Ring och pruta, hörde att en kille fick en MILLE R -03:a FÖR 70000KR!!!

Det är bara att gratulera...kanske finns här på SH?

Jag fick min TL1000S för 32000 KR, PRUTADE SÖNDER DEN!

DaLorD skrev:
2225058 Köp en Aprilia Mille.... där fårr du garanterat mest hoj för pengarna...

:tummenupp

Jag tycker också att du bör kolla in Millen, det är en grymt skön hoj.

Du skall dock inte lyssna för mycket på oss som tycker till utan du skall själv komma fram till vilken hoj som passar dig bäst.

Bjerkan skrev:
2224636 Hej!

Funderar på att införskaffa mig en v-twin hoj... det står imellan en

TL1000R
Ducce 900 monster s eller ie? vilken skillnad?
Buell 98:a

:va
TL1000 S är mer lika de andra två än R'en.

En Raptor som någon nämner är fin fina maskiner också :)

De flesta som kör en Twin brukar bli lite fanatiska om just "sitt" märke. :rolleyes: Så ta det med en lite nypa salt när vi alla skryter om hur just våra hojar är de mest överlägsna :hihi

:hej

Last edited:
...och helt plötsligt blev det här en tråd för att göra reklam för sin hoj :tomten

Tänkte låna tråden lite. Är sugen på en Mille el Mille R. Hade en TLR (00) innan och är "tyvärr" fast i twin träsket. Är det stor skilldnad på dom två? Vrid, chassi, kvallitet o dyl.

gunny5 skrev:
2234795 Tänkte låna tråden lite. Är sugen på en Mille el Mille R. Hade en TLR (00) innan och är "tyvärr" fast i twin träsket. Är det stor skilldnad på dom två? Vrid, chassi, kvallitet o dyl.
VRIDET är samma då det inte skiljer nåt på motorerna.

CHASSIET är (om man kan ställa öhlins-dämparna rätt) en aning bättre på "R",men knappast märkbart för en vanlig dödlig.

KVALITÉN är samma dvs mycket god (om du går ut och gungar din "R" en gång i veckan vintertid så slipper du att dina Öhlinare börjar läcka, vliket annars kan vara ett problem).

DYL. den kom -99. "R":en kom -00. Dessa 2 årsmodeller kan ha vissa problem med slirande koppling. 01-03 fick den 128 hk istället för tidigare 118 hk. Den fick också ny fungerande koppling, uppdaterade kåpor och en massa andra saker. 04 blev det i stort sett en ny hoj. Dock är det samma motor som från början, fast den har blivit uppdaterad ytterligare lite grand. Dom verkar hålla och gå om man bara sköter servicarna ordentligt.

Om du gillar sporthojar med v-twin så kan jag inte tänka mig annat än att du kommer att gilla Millen.

gunny5 skrev:
2234795 Tänkte låna tråden lite. Är sugen på en Mille el Mille R. Hade en TLR (00) innan och är "tyvärr" fast i twin träsket. Är det stor skilldnad på dom två? Vrid, chassi, kvallitet o dyl.

Jag håller med ec2bme på de flesta punkter. Jag har inte kört någon utan Öhlinare, men jag kan bara säga att mina dämpare fungerar kanon, även för hyfsad snabb banåkning.

Vad gäller läckage i framgaffeln, så har en del haft problem med detta, dock inte jag, även fast jag inte har gungat hojen en gång i veckan.
Kan förebyggas och ordnas på lite olika sätt.

Hur som helst en underbar hoj.

ec2bme skrev:
2234880 VRIDET är samma då det inte skiljer nåt på motorerna.

CHASSIET är (om man kan ställa öhlins-dämparna rätt) en aning bättre på "R",men knappast märkbart för en vanlig dödlig.

KVALITÉN är samma dvs mycket god (om du går ut och gungar din "R" en gång i veckan vintertid så slipper du att dina Öhlinare börjar läcka, vliket annars kan vara ett problem).

DYL. den kom -99. "R":en kom -00. Dessa 2 årsmodeller kan ha vissa problem med slirande koppling. 01-03 fick den 128 hk istället för tidigare 118 hk. Den fick också ny fungerande koppling, uppdaterade kåpor och en massa andra saker. 04 blev det i stort sett en ny hoj. Dock är det samma motor som från början, fast den har blivit uppdaterad ytterligare lite grand. Dom verkar hålla och gå om man bara sköter servicarna ordentligt.

Om du gillar sporthojar med v-twin så kan jag inte tänka mig annat än att du kommer att gilla Millen.

En liten rättels..

98-00 128hk
01-03 130 hk
04-05 138 hk
06-> 142hk->

Sen e millens motor skot säker..bara o byta olja o filter var 600 mil o sen är det bara o tutta och att köra.

Lam-Kaka skrev:
2235281 Sen e millens motor skot säker..bara o byta olja o filter var 600 mil o sen är det bara o tutta och att köra.

Millen är en härlig hoj med skön sittställning, kanske inte den vackraste designen men smaken är ju som bekant delad (som tur är). Den är även en aning överprisad enl. min mening men inte på samma sätt som Duccarna. Mitt tipps blir att titta på de japanska alternativen, TL och VTR. Betydligt billigare men obetydligt långsammare.

RW skrev:
2235307 Millen är en härlig hoj med skön sittställning, kanske inte den vackraste designen men smaken är ju som bekant delad (som tur är). Den är även en aning överprisad enl. min mening men inte på samma sätt som Duccarna. Mitt tipps blir att titta på de japanska alternativen, TL och VTR. Betydligt billigare men obetydligt långsammare.

Problemet med TLs enligt mig är att lagrena skär allt för ofta på dem(97ans model mest). Inge kul att måsta riva motorn hela tiden o så..visst vissa värkar funka bra ganska länge men men. VTR visst det är en fin hoj, värkar ha skott säker motor m.m. Sen igentligen så ska man jämföra Falcon,VTR,TLs med varandra..o TLR,Mille,SP1/SP2.

Sen om Millen är överprisad så jämför den med SP1/SP2..Sen om man köper R modelen får man mycket finna godis bitar också som öhlins,kålfiber,oz fälgar m.m
vad skulle det kosta att sätta på en SP1,SP2,TLR?

Bara en tanke :tummenupp

Lam-Kaka skrev:
2235348 Problemet med TLs enligt mig är att lagrena skär allt för ofta på dem(97ans model mest). Inge kul att måsta riva motorn hela tiden o så..visst vissa värkar funka bra ganska länge men men. VTR visst det är en fin hoj, värkar ha skott säker motor m.m. Sen igentligen så ska man jämföra Falcon,VTR,TLs med varandra..o TLR,Mille,SP1/SP2.

Sen om Millen är överprisad så jämför den med SP1/SP2..Sen om man köper R modelen får man mycket finna godis bitar också som öhlins,kålfiber,oz fälgar m.m
vad skulle det kosta att sätta på en SP1,SP2,TLR?

Bara en tanke :tummenupp

Att lager skär oftare på TLs motorer än andra är nog mest en skröna för jag har aldrig sett några bevis på att det är så. Vad som kanske ligger bakom denna skröna är att TL:n är lätt att få upp på bakslangen och OM det finns många skadade TL motorer beror det troligen på detta. Kör man ofta på bakslangen är ju risken stor att lagren skadas oavsett vilken hoj man har eftersom ingen normal motor är byggd för att köras långa sträckor i den vinkeln. Detta är dock ett "problem" som TL delar med många av sporthojarna idag. Godiset som följer med en Mille är jättefint men man skall ha möjlighet att utnyttja det också vilket endast görs på bana o kör man inte på bana kan man likabra vara utan. Sen håller jag med om att SP modellerna också är överprisade, nästan värre än Millarna.

RW skrev:
2235448 Att lager skär oftare på TLs motorer än andra är nog mest en skröna för jag har aldrig sett några bevis på att det är så. Vad som kanske ligger bakom denna skröna är att TL:n är lätt att få upp på bakslangen och OM det finns många skadade TL motorer beror det troligen på detta. Kör man ofta på bakslangen är ju risken stor att lagren skadas oavsett vilken hoj man har eftersom ingen normal motor är byggd för att köras långa sträckor i den vinkeln. Detta är dock ett "problem" som TL delar med många av sporthojarna idag. Godiset som följer med en Mille är jättefint men man skall ha möjlighet att utnyttja det också vilket endast görs på bana o kör man inte på bana kan man likabra vara utan. Sen håller jag med om att SP modellerna också är överprisade, nästan värre än Millarna.
Ledsen omjag slår hål på din bubbla men det är ett konstaterat faktum att det händer oftare på tl:ar, min har skurit, h_mans, Hockes bara för att nämna några på rak arm.

Varva inte til varvstopp och vårda den så di får ut så många mil som möjligt ur den...

Ricken skrev:
2235455 Ledsen omjag slår hål på din bubbla men det är ett konstaterat faktum att det händer oftare på tl:ar, min har skurit, h_mans, Hockes bara för att nämna några på rak arm.

Varva inte til varvstopp och vårda den så di får ut så många mil som möjligt ur den...

Och jag kan räkna upp minst tre CBR900:or som skurit (varav en står i mitt garage) och ändå räknas den motorn som "skottsäker". Jag läste för nån dag sen här på Sporthoj om en Ducce som "exploderade" och har läst om en o annan Kawa ZX9:a som gått sönder. När övergår det från rykte til att vara en saning att just den o den modellen går sönder oftare än andra? Det finns ingen motor som klarar övervarvningar, bakhjulsåka o annan misshandel i all oändlighet.

RW skrev:
2235638 Och jag kan räkna upp minst tre CBR900:or som skurit (varav en står i mitt garage) och ändå räknas den motorn som "skottsäker". Jag läste för nån dag sen här på Sporthoj om en Ducce som "exploderade" och har läst om en o annan Kawa ZX9:a som gått sönder. När övergår det från rykte til att vara en saning att just den o den modellen går sönder oftare än andra? Det finns ingen motor som klarar övervarvningar, bakhjulsåka o annan misshandel i all oändlighet.
Men -97 TLS har underdimensionerda oljekanalar, och en vevstake som är felutformad om jag minns rätt.

99% av alla S om skär gör det på 1:a vevstakens lager, det är inget sammanträffande.

RW skrev:
2235448Godiset som följer med en Mille är jättefint men man skall ha möjlighet att utnyttja det också vilket endast görs på bana o kör man inte på bana kan man likabra vara utan. Sen håller jag med om att SP modellerna också är överprisade, nästan värre än Millarna.

Att byta fälgar för att få lägre ofjädrad vikt gör hojen betydligt trevligare även på gatan och är inte alls något du endast drar fördel av på bana.
Dessutom gör en öhlinare sitt jobb på ett föredömligt sätt även i lägre farter.

/ Johan

Last edited:
Vill också tilllägga att Falcon,Mille har torsump

Sen är det bättre att Ricken som är mer kunnig på TLs får ta över diskutionen om TLs olyckliga fel. Tycker synd om Ricken som bara har lyckats kört ca 60mil på sin TLs iår på grund av problemet som Suzuki råkade göra på TLs maskinerna.

Ricken skrev:
2235702 Men -97 TLS har underdimensionerda oljekanalar, och en vevstake som är felutformad om jag minns rätt.

Ganska välkänt fel som fixades till 98-> :)
De fixade väll till en hel del fel till 98, om jag minns rätt.

Efter det har jag inte hört mycket om motorras, men så är det ju mest R'en som jag läser om. :tungan

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti