V-twin råd..

Bjerkan

Twin Twin
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Kungsör
Hoj
Ducati 900 ss
Hej!

Funderar på att införskaffa mig en v-twin hoj... det står imellan en

TL1000R
Ducce 900 monster s eller ie? vilken skillnad?
Buell 98:a

Nått man ska tänka på vanliga fel o så? ducce hade ju dåligt rykte förut men hur är det nu.. typ 98:orna o så?
Skriv gärna ett par rader om olika hojarna vad man ska tänka på och så.

Trevlig sommar bikers!!! Kör med huvudet! :hihi
 
Bjerkan skrev:
2224636 Hej!

Funderar på att införskaffa mig en v-twin hoj... det står imellan en

TL1000R
Ducce 900 monster s eller ie? vilken skillnad?
Buell 98:a

Nått man ska tänka på vanliga fel o så? ducce hade ju dåligt rykte förut men hur är det nu.. typ 98:orna o så?
Skriv gärna ett par rader om olika hojarna vad man ska tänka på och så.

Trevlig sommar bikers!!! Kör med huvudet! :hihi

...det är inga fel på dagens duccar, ska du köpa en ska den vara väl servad (som alla andra hojjar bör vara). Skillnaden mellan S och i.e = förgasare (2 ventiler/cyl) resp insprutning (4 ventiler/cyl)... plus lite annat lull lull :D Typ...
Kommer säkert mera skillnader skaru se, själv kör jag en Monster 900 -98 och är hel nöjd... Det enda jag kan sakna på längre turer (transportsträckor) är vindskydd/kåpa... men när det svänger - nada problemas :D
 
Ducati for life skrev:
2224662 ...Skillnaden mellan S och i.e = förgasare (2 ventiler/cyl) resp insprutning (4 ventiler/cyl)...

Ehh?

Monster 900 fanns enbart med 2V (eller demodue) motor.
Skillnaden mellan S och Dark modellen är sving och fjädringsdetaljer som är mer påkostade på S modellen (alu-sving, fullt justerbar fjädring)

Det som skiljer mest till IE modellen är att IE har insprutning, utan IE har förgasare. Åsikterna går isär, men generellt så upplevs IE modellerna som bättre och har en mer precis motorgång än fugge modellerna.

4 ventiler på cylinder har enbart S4, S4R och S4RS modellerna som har samma motorer som de större superbike/Hypersport modellerna 916, 996 och 999 (resp). Dessa är vattenkylda och gör hojen ganska tung.

900 2v motorn är en klassiker som är enkel att meka själv, inte känd för några större fel och som går riktigt bra. Efterträdaren 1000DS är lite varvvilligare, men kostar mer.

Fördelen med 93-98 modellerna är att dessa Ducati är registrerade med begränsad effekt utan ursprungseffekt, vilket gör dem MYCKET billiga att försäkra via ex, Folksam. Detta i sig gör att man per år kan "spara" ca 5000:- enbart i försäkringskostnad, vilket väger upp för det högre priset och delvis högre servicekostnaderna på duccen.

Det uppfattade högre kostnaden med Ducati ägande är i mångt och mycket en myt. Är man normal duktig kan man göra mycket underhåll själv och ju mer man meckar, desto mer förvånad blir man över hur enkelt allt är att komma åt på en äldre Ducati.
 
Last edited:
Som sagt ovan så ger en Monster 900 Sie massor med körglädje till ett rimligt pris och dessutom med relativt låga servicekostnader, för att vara en Ducati.

Att det är renare utseende på de luftkylda maskinerna gör ju inte det hela sämre...

Jag har förresten en maskin som är både lite tillfixad och dessutom till salu...:
http://web.telia.com/~u41816991/
Har ägt den sedan den var ny, alltid servad enligt bok, bytt olja oftare och är skött som en "pattaglytt"...(skånska för skötebarn)...

Försäkringen kostar mig 3600 kronor per helår helförsäkring... ganska bra.
 
Hej BJerkan Du har inte tänkt på en cagiva raptor ? Köpte en själv för ett tag sedan och måste säga att jag är ruskigt nöjd .
Bra krut i motorn (tl 1000s rovan ) Billig att försäkra jag ger 2650 kr halv/ hel ( smc rabatt hos bilsport )
Nästa vecka kommer nog mina GPR slipon titan a 6500 kr då ska den mappas med powercommander och race filter ska bli kul att se vad resultatet blir .
MVH Peter
 
Mitt råd till dig är att inte glömma bort att köpa hoj med hjärtat lite också. Stirra dig inte blind på detaljerna, och lyssna FÖR mycket på andra utan köp det du verkligen vill ha. Det kan faktiskt vara skillnad på en KUL hoj och en TRÅKIG hoj också. Alla hojar har sina aber, vissa mer än andra. Alla hojar har sina bra saker.

Glöm inte att du trots allt ska ha roligt medan du kör!
 
Ducster900 skrev:
2224696 Som sagt ovan så ger en Monster 900 Sie massor med körglädje till ett rimligt pris och dessutom med relativt låga servicekostnader, för att vara en Ducati.

Att det är renare utseende på de luftkylda maskinerna gör ju inte det hela sämre...

Jag har förresten en maskin som är både lite tillfixad och dessutom till salu...:
http://web.telia.com/~u41816991/
Har ägt den sedan den var ny, alltid servad enligt bok, bytt olja oftare och är skött som en "pattaglytt"...(skånska för skötebarn)...

Försäkringen kostar mig 3600 kronor per helår helförsäkring... ganska bra.

Tror den är för dyr för mig.. hade tänkt mig i 45 000 - 65 000:- klassen
:tummenupp
 
Köp en Aprilia Mille.... där fårr du garanterat mest hoj för pengarna...

:tummenupp
 
Bjerkan skrev:
2225037 Tror den är för dyr för mig.. hade tänkt mig i 45 000 - 65 000:- klassen
:tummenupp

VTR1000F - billig försäkring
Finns att hitta från 35 papper och uppåt.

VTR1000 SP1/2 - Fett med pulver!
Borde gå att få för under 60 med lite tur.

:banana
 
hbgpeter skrev:
2224714 Hej BJerkan Du har inte tänkt på en cagiva raptor ? Köpte en själv för ett tag sedan och måste säga att jag är ruskigt nöjd .
Bra krut i motorn (tl 1000s rovan ) Billig att försäkra jag ger 2650 kr halv/ hel ( smc rabatt hos bilsport )
Nästa vecka kommer nog mina GPR slipon titan a 6500 kr då ska den mappas med powercommander och race filter ska bli kul att se vad resultatet blir .
MVH Peter

mmmm
http://www.blocket.se/vi/8414358.htm?ca=4_s
 
Bjerkan skrev:
2225037 Tror den är för dyr för mig.. hade tänkt mig i 45 000 - 65 000:- klassen
:tummenupp

Vi har ju inte börjat diskutera priset ännu...

Uppskattar du detaljerna kan du ju kontakta mig offlist.
 
Blir en TL i morgon... verkar vara skyhöga service kostnader på ducati.. iaf stora servicen vid 2000 mil.. så jag ändrade mig. annars var ju riktigt sugen på en 748BP... men i morrn så e d klart.. :yoparty
 
Bjerkan skrev:
2231471 Blir en TL i morgon... verkar vara skyhöga service kostnader på ducati.. iaf stora servicen vid 2000 mil.. så jag ändrade mig. annars var ju riktigt sugen på en 748BP... men i morrn så e d klart.. :yoparty


Köpte en TL1000S idag...OOOOH! SÅ NÖJD!!! LYCKA TILL!!!
 
Bjerkan skrev:
2231471 Blir en TL i morgon... verkar vara skyhöga service kostnader på ducati.. iaf stora servicen vid 2000 mil.. så jag ändrade mig. annars var ju riktigt sugen på en 748BP... men i morrn så e d klart.. :yoparty

Bra... Grattis :)
 
Bjerkan skrev:
2231471 Blir en TL i morgon... verkar vara skyhöga service kostnader på ducati.. iaf stora servicen vid 2000 mil.. så jag ändrade mig. annars var ju riktigt sugen på en 748BP... men i morrn så e d klart.. :yoparty

Synd, annars har du en kanonfin ducce bara två mil ifrån dig :) Där allt är gjort, levereras med 2000-milaservicen gjord. Mycket godis, bla trimförgasare för 12 00:-, system, mycket kolfiber med mera. Har bara haft den i två veckor men vet inte om ryggen kommer palla för mer användade av den. Billig i allt dessutom.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top