V-twin eller rad-4?

Urspårad redan? Känns som att jag öppnade a huge can of worms med min frågeställning :banana

Urspårad redan? Känns som att jag öppnade a huge can of worms med min frågeställning :banana

Solly, får ursäkta mig med att tråden hamnade lite olyckligt nära kölvattnet efter den senaste sammandrabbningen mellan radfyre- och twin-lägren.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=231059
:gnissla

Men bäst är nog som många redan skrivit att ta och provköra lite olika hojar i din prisklass för att se vilken cylinderkonfiguration du gillar. Det finns ju dessutom så vansinnigt många olika typer av twin-hojar.

Ta även varning kring de lite tveksamma modellerna av äldre litersporthojstwinnar. Jag är ingen expert på dessa. Det fanns några år av TL1000 (tror jag) Som hade vevlagerproblem. Men det finns det andra här som vet mer om. Jag kan ha fel.

Last edited:
I Örebro för någon månad sedan, hade musikgymnasiet sina begåvningar på scen i en park. Det lät ungefär sådär... :zpy

Nu är jag absolut inget Motorhead-fan, men att kallad dom för "begåvnigar i Örebros musikskola" var att ta i.
Medlemarna själva skiter nog i vad andra tycker hela vägen til banken...

Kanske det. (Förlåt. Ville bara jävlas lite med alla Ducati-ägare). Problemet med Ducati är att de är så jäklans dyra!

Jaså? En Ducati idag kostar inte speciellt mycket mer än en japssportare om du inte vill ha Öhlins på duccen (vilket de flesta japs inte har som alternativ ens).
Sen är ofta servicekostnaderna lägre på en Ducati jämfört en japs nu för tiden.
Sen om man föredrar en dussinhoj är det ju lite annorlunda...

Som svar till TS fråga:

Du kan inte få oss att tala om vad som är rätt för dig. Du måste prova och bilda en egen uppfattning. Båda motortyperna har för och nackdelar.

Några tips på välsorterade MC affärer antingen i Jönköpings området eller runt Malmö? Tror inte så många privatpersoner är så sugna på att låta mig komma och testköra. Och så sugen på att stå och låtsas vara intresserad av hojen är jag inte...

Några tips på välsorterade MC affärer antingen i Jönköpings området eller runt Malmö? Tror inte så många privatpersoner är så sugna på att låta mig komma och testköra. Och så sugen på att stå och låtsas vara intresserad av hojen är jag inte...

Åk till en stor MC-butik. Säg till dom:
"Jag är sugen på att köpa hoj men vet inte om jag vill ha twin eller radfyra. Vad har ni som demo?"

Borde de flesta butiker inte se som något konstigt.

Åk till en stor MC-butik. Säg till dom:
"Jag är sugen på att köpa hoj men vet inte om jag vill ha twin eller radfyra. Vad har ni som demo?"

Borde de flesta butiker inte se som något konstigt.

Tack för tipset! :tummenupp Ska sätta mig och glo vad det finns för butiker i närområdet.

Tack för tipset! :tummenupp Ska sätta mig och glo vad det finns för butiker i närområdet.

"Öppet hus" och dylikt brukar vara bra. Jag har t ex provkört alla KTM utom crossar/enduro utan att ha den minsta tanken på att eventuellt köpa en.
Säljare och representanter från märket brukar vara väldigt måna om att låta dig köra så du eventuellt kan bil köpsugen.

Ruggigt svårt att välja. Har testat och ägt både och. Skulle jag gå tillbaka till twin så är det i såna fall till en fighter av nåt slag med de största sliponen man kan uppbringa. Ljudet är bland de råaste man kan uppleva som hojare. Vridet i en twin 1000cc är också helt fantastiskt direkt från botten. Dock får du växla snabbare än på radfyrorna, det varvas inte så högt med twin. Men är det bus och lek och inte toppfart det handlar om så kanske twin kan vara nåt. Rappa som fan i stan och skrämmer upp folk ordentligt med rätt avgas. Alltid kul att ha för hög växel i och rulla mellan hyreshusen och gasa till så de smattrar rejält.

Radfyran är något mer komfortabel generellt. Mjukare gång och lite mjukare motorbroms när man släpper rullen. Är det sporthoj som gäller med plastkåpor överallt som ska gå fortast i kommunen så blir det avgjort radfyra.

Men glöm inte sitthöjder och komfort och hela den biten. Jag gjorde grovt felköp när jag skaffa min första 1000cc, FZr. För att åka på en sån och må bra i ryggen ska man ha korta ben, kort rygg och långa armar. Eller nåt liknande. Mig passade den då inte. Så tyvärr måste du nog testa dig fram vad gäller den biten.

Hoppas du hittar nåt coolt!

Tycker att en twin är svårare att köra på bana men kan tänka mig att den är härlig på gatan. Ljudet är helt brutalt, får rad4orna att blekna! Prova lite olika, duccen har ju fördelen med att försäkringen är oftast lägre för att effekten är mindre på papper. En ducati 1098/848 från 08 är billigare för mig att äga än min förra hoj Suzuki gsxr 1000-05. Lycka till:)

Lät som en industrianläggning som fått underkänt efter en granskning av arbetsmiljöinspektionen pga buller... :zpy Lär ha sina entusiaster men jag föredrar annat.

Tack! Bättre komplimang kan det inte bli! :krama
Bara soundet inne i säg en ålderdomlig turbinhall eller fartygsmaskinrum är ju monumentalt och himlastormande.

Saker som är godkända av arbetsmiljöinspektionen har ju däremot en lika kön- och kraftlös klangbild som en svensk bandag. :gnissla

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph