V-strom 650 begränsat körkort eller inte?

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Hej

Är ny här på SportHoj, så hej alla :)

Har hunnit fylla 40 och har kört lätt mc när jag var ... yngre och nu är det dags igen. Men måste först göra en uppkörning.

Har införskaffat en V-strom 650 som jag gärna vill använda mig av när jag kör upp men även under de körlektioner jag tänker ta. MEN har fått höra att den inte är "godkänd" att använda för uppkörning tung(obgr) MC?

Det finns nått som heter begränsad behörighet, kan jag använda min 650 till denna typ av kort då? Passar denna hoj in i "motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg" som finns att läsa på körkortsportalen? Någon som vet om min båge passar in, eller måste jag använda körskolans mc?

Att Begränsat övergår till tung efter 2 år antar även gäller om man är 40?
 
Om hojen din inte är strypt så är det rätt så kört då den lämnar en bra bit norr om 25kW...

De MC skolor jag pratat med har inte haft något intresse i att låta en köra något annat än deras hojar. Så om du ändå tänkt köra på körskola kan du likväl använda deras hojar och sedan hyra en sådan till uppkörningen. För du kommer inte få framföra din V-Strom på ett begränsat kort om du inte stryper den...
 
Tyvärr så har den för lite cc för att köra upp till obegränsad behörighet (och för mycket effekt för mellan(inte intressant men ändå))
Du behöver en mc med mer än 700cc för att kunna köra upp för tung beh. och då är det nog lättast att köra på körskolans cykel nu när du har en mindre.

På skolan jag gick fick man gärna köra sin egna hoj om man ville.
 
Tyvärr så har den för lite cc för att köra upp till obegränsad behörighet (och för mycket effekt för mellan(inte intressant men ändå))
Du behöver en mc med mer än 700cc för att kunna köra upp för tung beh. och då är det nog lättast att köra på körskolans cykel nu när du har en mindre.

På skolan jag gick fick man gärna köra sin egna hoj om man ville.



Ok, tack alla för informationen. Det får bli Körskolans Mc med andra ord
 
Du kommer att få obegränsad behörighet direkt eftersom du är över 21. Här finns all information som du behöver.

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Under förutsättning att du kör upp med ett fordon som uppfyller kraven som "provfordon" för obegränsat körkorkort d.v.s minst 700 cc och minst 35 Kw i dagsläget.
Dessa regler kommer troligtvis att ändras till 600 cc senast till 2013 kanske redan till nästa säsong. (EU gemensamma regler)
 
Under förutsättning att du kör upp med ett fordon som uppfyller kraven som "provfordon" för obegränsat körkorkort d.v.s minst 700 cc och minst 35 Kw i dagsläget.
Dessa regler kommer troligtvis att ändras till 600 cc senast till 2013 kanske redan till nästa säsong. (EU gemensamma regler)

Då får vi hoppas på nästa säsong. Ser inte ut som om jag hinner påbörja några lektioner/uppkörning innan iallafall ;)
 
Då får vi hoppas på nästa säsong. Ser inte ut som om jag hinner påbörja några lektioner/uppkörning innan iallafall ;)
Hoppas kan man ju. Men som CB_Tobbe sa så är det senast 2013 och eventuellt redan nästa år som reglerna böjar gälla. Det är ett par år sedan det togs fram, senast i januari ska de ha bestämt sig när det ska införas och senast 2013 ska det vara infört. Så det är ju fortfarande lite lotto när det blir. Antingen så vill de suga på karamellen så länge som möjligt eller så vill de visa sig beslutskraftiga och genomför det direkt.

Här kan du läsa mera om det: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=1601
Eller hr om du vill fördjupa dig ännu mera: http://www.svmc.se/upload/Tredje_KKdirektivet.pdf

V-Strom 650 är för övrigt en riktigt trevlig hoj. Den är som potatis, passar till det mesta. Bra för grusvägsåka, touring och rolig på kurviga asfaltsvägar. Om man inte ger sig ut på allt för små kostigar, förväntar sig en toppfart över 200kmh (jag har inte pressat en V-Strom 650 till över 185kmh mätarfart, men de ska klara av någon handfull kmh mer än så) eller försöker hänga på en guldvinge på pakethållaren att ha som reserv på semestern.
 
V-Strom 650 är för övrigt en riktigt trevlig hoj. Den är som potatis, passar till det mesta.

Hej

Måste bara få be om att hålla med :) Har nu haft min första körlektion på min V-strom och det gick bra allting, även zick-zack i krypfart, som du säger passar till allt ... stadig, inga överaskningar ... men den vill ha varv märkte jag ...
 
Last edited:

Lite intressant gällande mellanklassen.

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

Går det igenom så blir det alltså omöjligt att strypa ned en hoj med mer än 70 kW till begränsad? T ex en R6 ligger väl på 90+ kW och en Daytona 675 på 78 kW, för att inte nämna alla litershojar. Det blir alltså "snällare" hojar på begränsad behörighet oavsett strypning om jag förstått det hela rätt.
 
Hej

Måste bara få be om att hålla med :) Har nu haft min första körlektion på min V-strom och det gick bra allting, även zick-zack i krypfart, som du säger passar till allt ... stadig, inga överaskningar ... men den vill ha varv märkte jag ...

V-strom är en bra kompromiss och lättkörd, bifogar lite inspiration till "kortetträningen" med en bild från vår Norge-resa i våras, en V-strom 650 och en 1000. Lycka till!
 

Bifogat

  • 100_5515.jpg
    100_5515.jpg
    261.5 KB · Visningar: 79
Lite intressant gällande mellanklassen.



Går det igenom så blir det alltså omöjligt att strypa ned en hoj med mer än 70 kW till begränsad? T ex en R6 ligger väl på 90+ kW och en Daytona 675 på 78 kW, för att inte nämna alla litershojar. Det blir alltså "snällare" hojar på begränsad behörighet oavsett strypning om jag förstått det hela rätt.

Jag gissar att när tiden närmar sig, så kommer tillverkarna med "strypbara" varianter på 70 kW av dom i europa så populära 600 cc sporthojarna. För det finns väl ingen tillverkare som vill missa en ungdomsgrupp mellan 18 - 24 år som endast har möjlighet att ta A2 körkort som första "tunga" körkort.
 
V-strom är en bra kompromiss och lättkörd, bifogar lite inspiration till "kortetträningen" med en bild från vår Norge-resa i våras, en V-strom 650 och en 1000. Lycka till!

Oj där står min dröm :P
DL1000 på en härlig norsk fjällväg :Bugar
Ska bara skaffa körkort på min Fz750 först.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top