V-motorer

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jag funderar på att ge mig på ett bygge framigenom och funderar lite smått på en skapligt kul men ändå ganska billig motor man skulle kunna använda..
Det finns ju en del offroadhojar å liknande med V-motorer och såna hojar brukar ju kunna vara ganska billiga när de får ett par år på nacken.. Finns det nån sån som är luftkyld? Det blir ju lite snyggare om man slipper kylaren då jag har tänkt mig nån typ av antikt rejsstuk på hojen..
Jag har även funderat på nån äldre Ducatimotor men då lägger det väl iväg i pris antar jag....

Tips någon?

enda jag kom att tänka på var ducce 900ss-motor.. den är iaf luftkyld.

Yamaha XV750 XV1000 är luftkylda

ozeo skrev:
2610853 köp en sån här..
1000 kubik billig o säkert driftsäker..
är väl tyvärr kardan orginal så jag vet inte om de går o lösa :)
http://www.blocket.se/vi/9496446.htm?ca=4_s

Dom har ingen kardan, inkapslad kedja i fettbad
Har haft en sådan TR1 , Förgasarna hoppade loss hela tiden :huvet
XV750 och XV1000 har kardan "Custommodellen"

max350 skrev:
2610875 Dom har ingen kardan, inkapslad kedja i fettbad
Har haft en sådan TR1 , Förgasarna hoppade loss hela tiden :huvet
XV750 och XV1000 har kardan "Custommodellen"
coolt..nu ska jag ha en sån till nästa projekt :tummenupp
tycker den ser ut som kardan o har därför tvekat.

Man har ju funderat på en MotoGuzzi och vrida den "rätt" också men det blir väl en hel del jobb med ett sånt projekt..

Tr1-motorer har man ju också tittat på lite men min åsikt är att de är ganska fula faktiskt men det kanske man kan ha överseende med..
Jag kollade lite på blocket, det fanns inte så gott om donatorhojar till salu och den billigaste kostade kring 17000:-..

Last edited:
Ubbejävel skrev:
2610348 Jag funderar på att ge mig på ett bygge framigenom och funderar lite smått på en skapligt kul men ändå ganska billig motor man skulle kunna använda..

Tips någon?

Vad ska du bygga?
Harley-liknande chopper eller sporthoj eller jätte-enduro?

Skulle jag bygga en Harley-liknande chopper skulle jag försöka hitta en smälld Intruder eller Kawa-custom, då dom har mest harleyliknande motorer.
Nu skulle jag aldrig försöka bygga harleylikt, det känns lite patetiskt, då är det roligare med udda byggen på paralelltwinnar, radfyror eller andra motorer som avviker från choppernormen.

Sporthoj med V-twin, då skulle jag leta motor ur en smälld sådan.

Jösse skrev:
2611294 Hondas gammla 750 offroad den med helt röd motor,cylindrar, toppar.
Kommer inte på vad den heter nu.
Honda XRV 750 Africa Twin? :va
Men den är inte särskilt helröd. Dessutom är den vattenkyld och övervärderad på begagnatmarknaden. Man får kanske räkna med 25000kr för en Africa Twin av någon tidig årsmodell som gått över 8000mil.

Honda har ju XL 600 V Transalp också (de nyare är 650). Men även den är vattenkyld och bara ett par tusenlappar billigare än en Africa Twin.

Cagiva Elefant är en annan stor offroad med v-twin. Jag tror att den är luftkyld, men de brukar inte vara billiga.

Kort sagt så finns det rätt så ont om stora offroader med luftkyld v-twin. Vill man dessutom ha den billigt så blir det en ännu svårare ekvation att få ihop.

Att vända en Guzzi "rätt" blir både jobbigt och dyrt. Eftersom att en Guzzi har växellådan rakt bakom vevaxeln och dessutom är kardandriven såå...
Men det har gjorts. Det är någon italienare som brukar pyssla med det har jag för mig att jag läste något om i ett nummer av MCM. Jag har i samma hedniska blaska (men något annat nummer) sett en H-D med motorn tvärställd som på en Guzzi. :näsblod

Har du kollat med MC-skrotar om det inte finns någon sån som har en gammal Ducati 900SS eller liknande ståendes?

GuW skrev:
2611292 Vad ska du bygga?
Harley-liknande chopper eller sporthoj eller jätte-enduro?

Skulle jag bygga en Harley-liknande chopper skulle jag försöka hitta en smälld Intruder eller Kawa-custom, då dom har mest harleyliknande motorer.
Nu skulle jag aldrig försöka bygga harleylikt, det känns lite patetiskt, då är det roligare med udda byggen på paralelltwinnar, radfyror eller andra motorer som avviker från choppernormen.

Sporthoj med V-twin, då skulle jag leta motor ur en smälld sådan.
Som jag skrev så ska det bli lite antikt rejsstuk på den typ dirttrack och det är inte meningen att det ska se ut som att jag hellre velat ha en Harley. Harley har ju aldrig någonsin haft ensamrätt på V-motorer, de var väl knappast först med det heller och var de det så går det säkert att hitta nån som var först med radfyra också och sen börja skälla på alla andra som kör med det..
Och jodå, jag har allt tittat lite på Triumphs och Nortons paralelltwinnar också, intressant och snygga motorer faktiskt men man letar ju alltid efter saker som ingen har tänkt på tidigare :)
Om jag hade letat efter en motor ur en Japansk customhoj så skulle jag nog hellre valt Yamahamotorer tex från en Wildstar, de är snyggast och samtliga är luftkylda, lite för dyra för mitt projekt bara..

Ducati låter intressant...

Last edited:
En frän grej bara, Yamaha plankade av nisse hedlunds tusenkubiks twin när dom gjorde xv 750/tr1 modellerna! Så det ligger lite svenskt tänkande bakom den spisen egentligen! :tummenupp

ozeo skrev:
2612147 ett litet tips som jag tänkte behålla själv, om du inte sett den.

http://www.blocket.se/vi/9501306.htm?ca=4_s
har legat ett tag så de kanske finns lite prutmån :)
Jodå jag har sett den :-)

stranglefoot skrev:
2612152 En frän grej bara, Yamaha plankade av nisse hedlunds tusenkubiks twin när dom gjorde xv 750/tr1 modellerna! Så det ligger lite svenskt tänkande bakom den spisen egentligen! :tummenupp
Ja det har jag också hört.. Lite kul faktiskt.. :-)
En Hedlundmotor skulle verkligen sitta som en fläskläpp men såna har de ju vett att ta betalt för.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back