V-Max (igen)

7nne

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha V-max -98
Hejsan!
Jag har en liten fråga till angående V-Max.
Jag har en -98 och den är ju strypt från fabrik, kan man på ett enkelt sätt ta bort strypningen, eller måste man fixa med dynojet och greja?
Hur är den strypt?
Tacksam för svar.
/ 7nne
 
7nne skrev:
Hejsan!
Jag har en liten fråga till angående V-Max.
Jag har en -98 och den är ju strypt från fabrik, kan man på ett enkelt sätt ta bort strypningen, eller måste man fixa med dynojet och greja?
Hur är den strypt?
Tacksam för svar.
/ 7nne

Strypningen består av 1st bricka mellan förgasare o insug bara o lyfta av förgasarna ta bort brickorna, sätta ihop o gasa,behövs ej dynojet, däremot om du sätter på ett öppnare avgassystem så är det lämpligt o dynojetta.
 
Då hoppar han upp till 145 kusar alltså?
Låter toppen.
Tackar
/ 7nne


V-Twinner skrev:
Strypningen består av 1st bricka mellan förgasare o insug bara o lyfta av förgasarna ta bort brickorna, sätta ihop o gasa,behövs ej dynojet, däremot om du sätter på ett öppnare avgassystem så är det lämpligt o dynojetta.
 
En V-max (min -97:a iaf) går ju bara på två förgasare under 5000r/m, detta för att hastigheten på luftflödet innan bränslemunstyckena skall bli högre vid låga varv och ge bra bränsleblandning. Den förklaringen fick jag. Vid varvtal över 5000 går de två övriga förgasarna in och hjälper till med en hästspark som följd. Det som styr förloppet kallas V-boost och är en box vid insuget. På min var kablarna dit urdragna för att tillsammans med strypbrickor få ner effekten till 35KW. Brickorna tog mesta effekten, men kolla upp att det händer något markant vid 5000r/m. Det skiljer en del beroende på ursprungsland, min var från USA. På Yamaha i Sverige såldes likadana UTAN V-boost, men med dynojet. Effektskillnaden vet jag inget om, svenskhojarna var då utmärkande med en betydligt mindre diameter på ljuddämparnas utblås.
Om jag var du skulle nytt 4-2 system + dynojet monteras, sjysst ljud!!!
/Thomas
 
De svenska V-max som såldes strypta såldes bl.a. utan det s.k. boost-kitet. Jag minns inte vilka år det var, men på dem räcker det inte med att plocka bort några brickor utan då måste du köpa kitet.

Med lite tur är det bara urkopplat :död

Du kan ju höra med dessa människor: http://www.vmcs.org/
Jag tror de kan hjälpa dig...
 
Om du har en V-boost och den är inkopplad kommer det höras direkt när tändningen slås på. När V-boosten blir spänningssatt öppnar och stänger servomotorn dess spjäll. Det surrar till några sekunder nere vid luftfiltret.
/Thomas
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top