V-Max (igen)

7nne

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha V-max -98
Hejsan!
Jag har en liten fråga till angående V-Max.
Jag har en -98 och den är ju strypt från fabrik, kan man på ett enkelt sätt ta bort strypningen, eller måste man fixa med dynojet och greja?
Hur är den strypt?
Tacksam för svar.
/ 7nne

7nne skrev:
Hejsan!
Jag har en liten fråga till angående V-Max.
Jag har en -98 och den är ju strypt från fabrik, kan man på ett enkelt sätt ta bort strypningen, eller måste man fixa med dynojet och greja?
Hur är den strypt?
Tacksam för svar.
/ 7nne

Strypningen består av 1st bricka mellan förgasare o insug bara o lyfta av förgasarna ta bort brickorna, sätta ihop o gasa,behövs ej dynojet, däremot om du sätter på ett öppnare avgassystem så är det lämpligt o dynojetta.

Då hoppar han upp till 145 kusar alltså?
Låter toppen.
Tackar
/ 7nne

V-Twinner skrev:
Strypningen består av 1st bricka mellan förgasare o insug bara o lyfta av förgasarna ta bort brickorna, sätta ihop o gasa,behövs ej dynojet, däremot om du sätter på ett öppnare avgassystem så är det lämpligt o dynojetta.

En V-max (min -97:a iaf) går ju bara på två förgasare under 5000r/m, detta för att hastigheten på luftflödet innan bränslemunstyckena skall bli högre vid låga varv och ge bra bränsleblandning. Den förklaringen fick jag. Vid varvtal över 5000 går de två övriga förgasarna in och hjälper till med en hästspark som följd. Det som styr förloppet kallas V-boost och är en box vid insuget. På min var kablarna dit urdragna för att tillsammans med strypbrickor få ner effekten till 35KW. Brickorna tog mesta effekten, men kolla upp att det händer något markant vid 5000r/m. Det skiljer en del beroende på ursprungsland, min var från USA. På Yamaha i Sverige såldes likadana UTAN V-boost, men med dynojet. Effektskillnaden vet jag inget om, svenskhojarna var då utmärkande med en betydligt mindre diameter på ljuddämparnas utblås.
Om jag var du skulle nytt 4-2 system + dynojet monteras, sjysst ljud!!!
/Thomas

De svenska V-max som såldes strypta såldes bl.a. utan det s.k. boost-kitet. Jag minns inte vilka år det var, men på dem räcker det inte med att plocka bort några brickor utan då måste du köpa kitet.

Med lite tur är det bara urkopplat :död

Du kan ju höra med dessa människor: http://www.vmcs.org/
Jag tror de kan hjälpa dig...

Om du har en V-boost och den är inkopplad kommer det höras direkt när tändningen slås på. När V-boosten blir spänningssatt öppnar och stänger servomotorn dess spjäll. Det surrar till några sekunder nere vid luftfiltret.
/Thomas

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...