v&h avgass. som blir gult

corsamannen

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
buell xb12r 04-05
Har ett en -03 road warrior med ett vance&hince propipe och ett powercomando III, har gått 400mil(grejerna sattes dit vid 100mil).
Hojen är körd med detta i bänk och ska vara inställd men röret blir gulare och gulare för varje gång man kör(blir missfärgat mitt på dämparen vid fästet).
Är den fel inställd och kan man begära ett nytt, antingen från firman jag köpte den , dom som gjorde inställningen eller v&h generalagent?

Väldigt tacksam för svar jocke

Det är väl ett rostfritt system med enkla rör (alltså inte dubbla väggar)? De blir såna.... Om den varit fel inställd och gått magert hade den blivit blåaktig närmare avgasportarna istället.

Polera med Autosol lr liknande så försvinner det för stunden.

Att det blir gult brukar betyda att det är just rätt inställt.

I KTM:ernas underbara värld så skall första krökarna bli blåa ,där efter skall röret bli gult.

Då är det som det skall.

Min X11:a fick också gula rör,du kan testa med Autosol och se om det hjälper lite,men det fula kommer att komma tillbaka.

Tips:

Autosol och en polertrissa(hittar du på Biltema för en 20:-) på excenterslip/trekantsslip så tar det ca 3 min att få fason på ett system.

På med autosol och kör med trissan,torka rent och efterpolera.

Långa farbron skrev:
Tips:

Autosol och en polertrissa(hittar du på Biltema för en 20:-) på excenterslip/trekantsslip så tar det ca 3 min att få fason på ett system.

:bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow

corsamannen skrev:
Har ett en -03 road warrior med ett vance&hince propipe och ett powercomando III, har gått 400mil(grejerna sattes dit vid 100mil).
Hojen är körd med detta i bänk och ska vara inställd men röret blir gulare och gulare för varje gång man kör(blir missfärgat mitt på dämparen vid fästet).
Är den fel inställd och kan man begära ett nytt, antingen från firman jag köpte den , dom som gjorde inställningen eller v&h generalagent?

Väldigt tacksam för svar jocke
Nej, det ska inte bli så på ett V&H. Antingen är blandningen fel inställd, eller så är det något fel inne i dämparen. Att få någon att ta ansvar för det blir nog svårt.

Använd aldrig Autosol på dessa pipor. Det krom som V&H använder blir repigt och matt då. Köp ett medel som heter "Blue Job" istället. http://www.bikeline.se/shop/show_one.asp?ID=182390

Va, går det alltså att polera bort blåneringen/anlöpningen som uppstått av värmeutvecklingen i avgasrören?!! Jag trodde att det satt permanent :va
Låter isf toppen, något att roa sig med i höst/vinter... :knullputssmiley
Mina originalburkar med katalysator i gav så stort motstånd så jag misstänker att värmen byggdes upp snabbare & med högre temperaturer än med de nuvarande burkarna (utan kat.), vilket fick till följd att avgasrören missfärgades mycket & snabbt (mörklila vid motorn).

TM skrev:
Va, går det alltså att polera bort blåneringen/anlöpningen som uppstått av värmeutvecklingen i avgasrören?!! Jag trodde att det satt permanent :va
Låter isf toppen, något att roa sig med i höst/vinter... :knullputssmiley
Mina originalburkar med katalysator i gav så stort motstånd så jag misstänker att värmen byggdes upp snabbare & med högre temperaturer än med de nuvarande burkarna (utan kat.), vilket fick till följd att avgasrören missfärgades mycket & snabbt (mörklila vid motorn).

Det som blir framme vid utblåsen rår du inte på med autosol,det blir bara renare.

Jo det är ju en sak (lila headers), tänkte mer på övriga delen av rören. Från början var alla rör blankpolerade för att sedan bli gyllene (riktigt snyggt faktiskt) och nu slutligen smutsbrunt gyllene & lite mattare (mindre snyggt).

Långa farbron skrev:
Tips:

Det fungerar bra men jag hittade ett lättare sätt av misstag. Jag tog fel på avfettning och fälgrengöring när jag skulle ta bort asfaltsstänk. Biltemas fälgrengöring för 29:- tar bort det gula på mitt rostfria avgassystem för hand på mindre än en minut i samband med vanlig tvätt. Spraya på vänta lite och tvätta av med blöt svamp. Sitter något använd scotchbrite och då kör jag med autosol nån gån för att få finish men inte varje gång jag tvättar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år