V-Gurra vs Oscar på Anderstorp

Har ni koll på buller kraven så ingen skyller på det den aktuella dagen? :(
 
ZZR1100 skrev:
Har ni koll på buller kraven så ingen skyller på det den aktuella dagen? :(
Bullergräns heter det, det finns inget krav att man måste bullra, Oscars 250R kommer att moddas så den klarar gränsen.
 
Webspy skrev:
ikke !

olika IP.

Men gurra snurra har några alteregon enl. mcb med samma trötta åsikter !

V-G o gurra snurra är inte samma person !
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Tack för senast förresten ..... kändes bra och sitta bakpå dig på gixxern ...... tajt .....

Jag tror nästan vi får ha ett typ av bevis att V-Gullan finns. Han skulle kanske kunna ta kontakt med racearrangören "Numbereighteen" och snacka lite med han.
Han får oxå gärna ringa mig för jag har en polare som har en busa till salu .....
 
Datumet kan komma att ändras beroende på osäkerhet om ERF-tävlingen den 21/5 ska flyttas till den 28/5. Isåfall blir det banåka den 21/5 istället, med duellen mellan Pjoscar och V-gullan :banana
 
GSXR1100R skrev:
Bullergräns heter det, det finns inget krav att man måste bullra, Oscars 250R kommer att moddas så den klarar gränsen.

Du får ursäkta min kompis ZZR1100 för felaktigt ordval, men på banan kallar VI det för bullerkrav. (Krav som måste uppfyllas) Dumma smålänningar? :fatta! Hursomhelst säger :mattias att kravet för att man ska få köra är att man klarar 95dBA vid förbifart. Vi har sett massor med folk som trycker i en massa skit i pipan, tejpar(!) fast ölburkar o sånt, gummislangar.... :huvet

Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o han skrev ju att han skulle åka något annat.
 
Last edited:
Bollox skrev:
Du får ursäkta min kompis ZZR1100 för felaktigt ordval, men på banan kallar VI det för bullerkrav. (Krav som måste uppfyllas) Dumma smålänningar? :fatta! Hursomhelst säger :mattias att kravet för att man ska få köra är att man klarar 95dBA vid förbifart. Vi har sett massor med folk som trycker i en massa skit i pipan, tejpar(!) fast ölburkar o sånt, gummislangar.... :huvet

Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o hans skrev ju att han skulle åka något annat.
Vad oscar skriver spelar ingen roll. Jag fixar en tid när båda kan, inget problem.
 
Bollox skrev:
Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o han skrev ju att han skulle åka något annat.
Vid vilket varvtal mäter man en sådan liten motor? på min Kawa 750 så mäter man vid 7K, mindre motor/slaglängd är ökat varvtal eller?
 
GSXR1100R skrev:
Vid vilket varvtal mäter man en sådan liten motor? på min Kawa 750 så mäter man vid 7K, mindre motor/slaglängd är ökat varvtal eller?

Varvtalet har ingen som helst betydelse. :mattias Det mäts vid förbifart. Alltså du kan varva vad du vill. Och du, det duger inte att smygköra förbi mätpunkten för då flyttas mätaren. Mätningen är inte till för att göra livet surt för oss som kör. Det är så att ägaren av banan måste betala otroliga böter för överskriden ljudnivå, och kan hamna i domstol igen. Allt kan leda till att det inte får köras något överhuvudtaget på banan. Ni skulle bara veta vilket gnäll det är från dom som bor runtikring anläggningen... :kocko Så sjukt att det saknas like! :mad:
 
Bollox skrev:
Varvtalet har ingen som helst betydelse. :mattias Det mäts vid förbifart. Alltså du kan varva vad du vill. Och du, det duger inte att smygköra förbi mätpunkten för då flyttas mätaren. Mätningen är inte till för att göra livet surt för oss som kör. Det är så att ägaren av banan måste betala otroliga böter för överskriden ljudnivå, och kan hamna i domstol igen. Allt kan leda till att det inte får köras något överhuvudtaget på banan. Ni skulle bara veta vilket gnäll det är från dom som bor runtikring anläggningen... :kocko Så sjukt att det saknas like! :mad:
Ok på BE brukar dom mäta redan i depån, stillastående 45 grader bakom ljuddämparen, men Anderstorp är extremt sägs det.
 
Bullergränser som körs på de flesta banorna är väll

STATISK mätning
103 dB enl samma regelverk som Bilprovningen

Förbipassering
95 dB på 10 meter avstånd från fordon, fullgas acceleration förbi mikrofon.
Mikrofonen brukar oftast placeras mitt på rakan, men kan flyttas lite som banägaren tycker.
 
amullo skrev:
Bullergränser som körs på de flesta banorna är väll

STATISK mätning
103 dB enl samma regelverk som Bilprovningen

Förbipassering
95 dB på 10 meter avstånd från fordon, fullgas acceleration förbi mikrofon.
Mikrofonen brukar oftast placeras mitt på rakan, men kan flyttas lite som banägaren tycker.
Ja det verkar vettigt, men bullergränsen är nog det minsta problemet i denna tråd, ingen av kombatanterna har någon hoj ännu, trots detta så låter V-Gurras inlägg som 170 decibel när han väl loggar in.

:lol
 
Förresten...

:rolleyes: Dom flesta har mer än tillräckligt med effekt i sina cyklar att det går o skrämma livet ur sig ändå, även om man skulle åka med en cykel helt i originalskick...

Det var väl det som ledde till att den här trådan kom till från början. Kurvhastighet... :tummenupp

Spela roll om det kanske går 5 km långsammare på rakan... :tungan
 
GSXR1100R skrev:
Ja det verkar vettigt, men bullergränsen är nog det minsta problemet i denna tråd, ingen av kombatanterna har någon hoj ännu, trots detta så låter V-Gurras inlägg som 170 decibel när han väl loggar in.

:lol

:hihi Japp... Du har så rätt så!

Och näeh... bullret är inget problem... Det var väl tänkt som en liten upplysning så man inte åker dit i onödan o sen inte får köra. För det vore jävligt trist...
 
Back
Top