Værktøj til at presset stemplet tilbage i bromsåket

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg skifter mine bagerste bremseklodser nu for 2. gang. Jeg kan simpelt hen ikke presse stemplet tilbage i bremseåket.

1. gang jeg skiftede, var stemplet stramt, men jeg kunne presse med hænderne.

Nu har jeg prøvet med sådan en:
(med en gammel bremseklods imellem)
Men den rokker sig ikke én mm.

Kan det være rigtigt, at den er blevet så stram? MC'en har kørt 50.000 km og er 3 år gammel.

Jeg har set nogle bruge sådan et værktøj med skrue på til at presse stemplet tilbage. Hvad hedder sådan et, og kan man få deti Bilteme eller lign.?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jeg skifter mine bagerste bremseklodser nu for 2. gang. Jeg kan simpelt hen ikke presse stemplet tilbage i bremseåket.

1. gang jeg skiftede, var stemplet stramt, men jeg kunne presse med hænderne.

Nu har jeg prøvet med sådan en:
(med en gammel bremseklods imellem)
Men den rokker sig ikke én mm.

Kan det være rigtigt, at den er blevet så stram? MC'en har kørt 50.000 km og er 3 år gammel.

Jeg har set nogle bruge sådan et værktøj med skrue på til at presse stemplet tilbage. Hvad hedder sådan et, og kan man få deti Bilteme eller lign.?
Något är fel.
När bromsoket är rengjort, #-tätringarna är uttagna,
spåren rengjorda och
#-tätringarna infettade med bromscylindersilikonfett och monterade på plats igen
lite bromscylinderfett längst ner på bromskolvarna
så trycker jag sedan in bromskolvarna med fingrarna.

Fel ?
Spåren i bromscylindrarna rengjorda med tex avkapad tandborste ?
#-ringarna i rätt spår ? Det yttre en tunnare ring, det inre spåret en tjockare #-ring
Har #-kantringarna utsatt för Mineralolja typ 5-56 eller WD-40 ?
Då har dom svällt och det är bara beställa nya.
#-Tät-Ringarna är gjorda i ett gummi som bara tål bromsvätska och silikonfett.

Du skriver själv
1. gang jeg skiftede, var stemplet stramt, men jeg kunne presse med hænderne.
så något är fel nu.
det ska gå att presse med hænderne .....
 
Last edited:

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg rengør med bromsrengöring... sprayer på stemplet (piston), torkar med en ren klud. Bruger ikke børste eller andet. Kommer ikke fedt på stemplet

Så presser jeg ind med fingrene... der sker intet... og ja, det gjorde der for 1,5 år siden.

Jeg kører hele året... også om vinteren.

Du mener, at jeg bør skille kolvet ad og undersøge i stedet for at benytte:
?

Jeg bruger bremsefedt - men ikke til stemplet. Jeg kommer det på bremseklodser osv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jeg rengør med bromsrengöring... sprayer på stemplet (piston), torkar med en ren klud. Bruger ikke børste eller andet. Kommer ikke fedt på stemplet

Så presser jeg ind med fingrene... der sker intet... og ja, det gjorde der for 1,5 år siden.

Jeg kører hele året... også om vinteren.

Du mener, at jeg bør skille kolvet ad og undersøge i stedet for at benytte:
?

Jeg bruger bremsefedt - men ikke til stemplet. Jeg kommer det på bremseklodser osv.
Min uppfattning är att Bromsrengöring är för att rengöra bromskivor och bromsbelägg,
INTE för att använda i bromscylindrarna, inte för att spruta på #-tätringarna.
Jag gissar att #-tätringarna har svällt och det är därför du inte kan trycka in bromskolvarna.
Ta ut #-tätringarna och testa om du kan trycka in bromskolvarna.
Kan du det så vet du att det är #-tätringarna som svällt.
#-tätringarna tål enbart bromsvätska, vatten och silikonfett.
Och använder man vatten när man gör rent bromsoken måste givetvis allt vatten blåsas ut med tryckluft och torkas bort med rena trasor eller hushållspapper innan bromsoken sätts ihop igen.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Min uppfattning är att Bromsrengöring är för att rengöra bromskivor och bromsbelägg,
INTE för att använda i bromscylindrarna, inte för att spruta på #-tätringarna.
Jag gissar att #-tätringarna har svällt och det är därför du inte kan trycka in bromskolvarna.
Ta ut #-tätringarna och testa om du kan trycka in bromskolvarna.
Er du sikker?

"Spray Muc-Off Disc/Brake Cleaner directly into the caliper and onto the pistons and agitate any stubborn brake dust/dirt buildup"

fra


Måske skulle jeg prøve at pumpe stemplet lidt ud og så rense lidt mere og så prøve med det rigtige værktøj fra Biltema.

Jeg har begrænsede muligheder for at tage stemplet ud, da jeg mekker på gaden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Er du sikker?

"Spray Muc-Off Disc/Brake Cleaner directly into the caliper and onto the pistons and agitate any stubborn brake dust/dirt buildup"

fra


Måske skulle jeg prøve at pumpe stemplet lidt ud og så rense lidt mere og så prøve med det rigtige værktøj fra Biltema.

Jeg har begrænsede muligheder for at tage stemplet ud, da jeg mekker på gaden.
Jag förstår. Men efter gjort som du med bromsoken på hojen så har jag börjat med att
Tömma bromssystemet på bromsvätska, använder en
för att tömma bromsvätskebehållaren
sätter slangar på bromsnipplarna, lossar bromsnipplarna och suger av det som går med Pumpen från biltema.
tar loss bromsoken
och tar hem och
tar och sätter buntband på 3 kolvar och Fixa kökssvamp(Hemköp) framför den 4:e
trycker ut den 4:e kolven med tryckluft , tar ut #-ringarna med O-ringsverktyg, sätter verktyget mitt i #-ringen och lyfter ut det. Gör ren spåren med avsågad tandborste och gör rent i cylindrarna.
Torkar tortt med hushållspapper.
Gör ren kolven med kökssvamp.
Fettar in #-ringarna med silikonfett och sätter tillbaka. Sätter en tunn ring silikon längst ner på kolven och trycker in kolven med fingrarna.
Sätter buntband över kolven och tar ut nästa kolv för rengöring av kolv och cylinder.
Osv
En kolv i taget sammanlagt fram är det 8 kolvar och 8 cylindrar fram att göra rent.
Och sedan är det "bara" montera bromsoken med ny tätningsbricka vid bromsslangen.
Har du bara en slang från bromsoket ner till höger bromsok och sedan slang över stänkskärmen till vänster bromsok är det lättast få ut luften om du hänger upp vänster bromsok under höger styre med tex en rengjord fil eller 5 /6 / 7 mm träskiva mellan bromsbeläggen under avluftningen.
Går det inte trycka in bromskolvarna med fingrarna är det något fel .....
har #-ringarna svällt ?
Testa att innan du sätter tillbaka ringarna föra in bromskolven i cylindern.
Går det bra, ja då har ringarna svällt och du behöver nya #-ringar.
Tex här https://www.cmsnl.com


Anm.: Det här funkar OM du inte har ABS.
Har du ABS så vet jag inte hur man gör med avluftningen. För jag har inte ABS.
 
Last edited:

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Det kræver bare det rigtige værktøj.
 

Bifogat

  • brembo.jpg
    brembo.jpg
    237.4 KB · Visningar: 17
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top