Vårt dagliga bröd

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:mattias OBS! Det här är inte kommunist- eller vegetarianpropaganda! OBS! :mattias

Läste en recension om en sådan där bilolyckefilm, dvs en film om något äckligt som man egentligen inte vill se men som man ändå tittar på. Av samma anledning som man spanar in i bilvrak, som om man blev lyckligare av at tse någon med intryckt näsa (i bästa fall).

Hur som helst, tänkte ladda ner den där filmen och lägga den i datorväskan så man vid något ensamt tillfälle på ett hotell någonstans kunde trösta sig med en timme misär eller så. Den fanns inte på Piratebay dock. Men, den finns på Youtube.

Jag såg de fyra första delarna, om några minuter styck. Det är i högsta grad intressant och i minsta grad trevligt. Det är väl förvisso inga nyheter direkt men det tåls att se, speciellt om man som jag älskar kött. Nytekniks gamla kosherslaktfilm framstår som synnerligen trevlig jämfört med vissa delar av den här filmen.

Som Café skrev om filmen, det här kanske är den bästa reklamfilmen för ekologisk mat som någonsin gjorts.

Den som vill titta bör söka på Our Daily Bread (2005).

:mattiasOBS! Det här är inte kommunist- eller vegetarianpropaganda! OBS! :mattias

http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/website.jart?rel=en
http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_260015.svd

Men för böfvelen Mackan, har du börjat umgås med dina nya grannar?

Djur består av kött, kött är gott, därför finns en köttindustri.

Om man packar många djur på liten yta, utfodrar dom med det billigaste som finns samt tillväxthormoner så blir djuren stora fort, djur som blir sjuka och dör är ren förlust, därför proppar man i dom medicin i förebyggande syfte.
Desto snabbare man kan slakta massor av djur i stora köttfabriker, desto lägre kostnader, lastbilstransporter av djur (levande, döda kräver dom kyltransport) är skitbilligt så det lönar sig att köra djuren till den köttfabrik som slaktar billigast.

Ska man slakta många djur fort gäller det att hålla tempot uppe, djur går fortare om man ger dom elstötar eller slår dom.

Helt enkelt marknadsekonomi, köp lite aktier i köttindustrinså ska du se att du bryr dig mindre.
Du handlar väl ändå dina köttråvaror av slaktaren i saluhallen?

Vad pöbeln på ICA får med sig hem till grillen skiter väl du i, så länge dina aktier stiger!

Djävla kommunistpropaganda :mad:

Jag vet. :(

Vad gäller djurskydd, om man ska vara allvarlig en kort stund nu, så är det synd att kommunisterna kidnappat den frågan. Det passar ett samhälle som Sovjet mycket bra att plåga djur, det låter logiskt. Ett fint, kristet, västerländskt samhälle borde dock kunna stå över sådant primitivt beteende.
Folk som kidnappar frågor är smarta, de skaffar exklusivitet på ett ämne och blir de enda som kan och kommer yttra sig. Genialiskt.

Djur ska ätas men de ska behandlas någorlunda väl.

Men, tillbaks till ämnet. I de filmer jag hann se så behandlades inte djuren illa, kanske med undantag för kejsarsnittet, och definitivt förresten med otyget att kastrera utan bedövning, men filmerna är välgjorda då det inte är tal, musik eller intervjuer utan bara suggestivt och monotont och det är det som gör dem sevärda. Enligt Café är till och med konstgödningen av champinjoner osmaklig, vilket jag gärna skulle se orsaken till.

Marknadsekonomi, ja det är intressant. Jag tentar min nationalekonomi om 9dgr och jag sitter just och läser vad som är de fyra undantagen på priseffektivitet:

Externalities
Economies of Scale
Income Distribution
Public Goods

Det här faller inte under något av dessa så då är det väl bara att bulta på. :gnissla

Men det är rätt, ville konsumenterna ha bra djurskydd skulle vi få det, med eller utan lagstiftning.

Men det är rätt, ville konsumenterna ha bra djurskydd skulle vi få det, med eller utan lagstiftning.

Helt klart. Men vad kan man göra annat än att försöka ekologiskt, kravmärkt och andra kommunistmärkta produkter.

Om det fanns någon riktig märkning för välbehandlade djur så är jag rätt övertygad om att de flesta skulle handla det och på så sätt få bort "fulköttet" från charkarna.

Vad gäller djurskydd, om man ska vara allvarlig en kort stund nu, så är det synd att kommunisterna kidnappat den frågan.

Eh, va? Vet inte vart ni fått att djurskydd skulle vara nån vänsterfråga. Visst, en stor del av dom som slänger grisblod på socitetsdamer i päls är husokupanter i palestinasjalar, men empati handlar inte om politisk ideologi. Efter ett besök på ett av Sveriges största slakterier har jag blivit mer uppmärksam på vad jag trycker i mej. Undviker Scan mfl men har inget emot gårdsslaktat, köper bara ägg från höns som fått flaxa ute etc. Jag är i det närmaste 100% säker på att detta inte beror på att jag drömmer om en planekonomisk utopi, utan på att jag faktist har möjligheten att välja.

Om det fanns någon riktig märkning för välbehandlade djur så är jag rätt övertygad om att de flesta skulle handla det och på så sätt få bort "fulköttet" från charkarna.

Det tror inte jag, varenda sosse norpar en dansk fläskfilé utan att fundera över varför den bara kostar 60% av den svenska. Dansk fläskfilé, och allt griskött från Danmark förstås, har automatiskt en "Illa behandlad"-stämpel. Inledningssekvensen i Our Daily Bread skulle kunna vara filmad i Danmark men inte i Sverige. Men visst, vi klipper också pungen av våra kultingar utan bedövning.

Eh, va? Vet inte vart ni fått att djurskydd skulle vara nån vänsterfråga.

Vad jag vet är det bara kommunister i olika form som debatterar frågan.
Har aldrig sett en moderat motion om att förbättra djurskydd, ännu mindre en centerpartistisk. Nu är i och för sig (m) och (c) liberaler vilket automatiskt gör dem till kommunister så man kan säga att det bara är vissa kommunister som diskuterar detta. Eller något. :gnissla

Last edited:
Det krävs en del förklaring men så snart man förstått så är det glasklart. :)
Om du har tid nån gång får du gärna förklara, just nu låter det som om alla partier i riksdagen är kommunister per definition, så en vacker dag kan det hända att man får sin lön utbetald i form av begagnade bildäck? =)

Det krävs en del förklaring men så snart man förstått så är det glasklart. :)

Det påminner om min vän polacken, som inte är rasist, men ogillar araber!

Han definierar allt utom polacker och svenskar som araber, oavsett om dom kommer från Kina eller Frankrike :D

Därför är det väl en jävla tur att man själv gått och utfodrat köttet man äter så man vet precis vad som är i.

Edit: och inte äter fläskkött.

Jag är imponerad av att kossan kan stå upprätt fastän hon får kejsarsnitt.

Ja, och undrar om kalven blir handskar.
Att de tar med ett kejsarsnitt måste ju bero på något annat än av medicinska skäl.
Såg på hemsidan vilka företag han tackade, bland annt Belgian Blue någonting.
Man skulle ju kunna tro att de djuren inte kan föda själv.

Det är ju inte kossornas fel att de är gjorda av kött.

Precis, men det är vår plikt att utvinna så mycket energi som möjligt ur deras kött.

Om du har tid nån gång får du gärna förklara, just nu låter det som om alla partier i riksdagen är kommunister per definition, så en vacker dag kan det hända att man får sin lön utbetald i form av begagnade bildäck? =)

Jag tar det i en annan tråd någon gång, jag gillar seriositeten som än så länge lyckats upprätthållas i den här tråden. :)

Last edited:
det är vår plikt att utvinna så mycket energi som möjligt ur deras kött.

säger vem :va

(får ringa Hitler och säga att de slösade med en mängd energi :näsblod )

är det vår plikt att öka köttkonsumtionen som man gjort de senaste 30 åren?

Men man önskar ju att kött/djurhanteringen blev lite bättre. Det är ju inte kossornas fel att de är gjorda av kött.

Ja men med den hanteringen så vill man inte sponsra så det fortsätter + aptiten försvinner.

Last edited:
Ähh, klart man ska äta kött, det är sen gammalt.
Jag brukar peta bort grönsakerna från min tallrik, så det stör mig inte om veganerna/vegetarianerna petar bort köttbiten från sin.

Men visst, jag köper bara svenskt kött (inte för att det är någon garanti, men jag inbillar mig att genomsnittskossan i sverige har det bättre än genomsnittskossan någon annanstans), gärna så lokalproducerat som möjligt, och helst direkt av bonden (vilket ligger i gråzonen av vad som är lagligt)

"KRAV" "Svanar" och "EKO" märkningar har det gått inflation i, och dom säger mig absolut inget annat än att butiken tar mer betalt för varan, så sånt skiter jag i.

"KRAV" "Svanar" och "EKO" märkningar har det gått inflation i, och dom säger mig absolut inget annat än att butiken tar mer betalt för varan, så sånt skiter jag i.
Det är ju just sådant tänkande som gör att vi inte lyckas skaffa bättre förhållande för djuren. KRAV är en utmärkt märkning anser jag, köper så mycket ekologiskt som möjligt. Men så kvalar jag förmodligen in under kategorin socialliberal också, Markus favoriter.

Det är ju just sådant tänkande som gör att vi inte lyckas skaffa bättre förhållande för djuren. KRAV är en utmärkt märkning anser jag, köper så mycket ekologiskt som möjligt. Men så kvalar jag förmodligen in under kategorin socialliberal också, Markus favoriter.

Jag siktar också på KRAV produkter men jag är inte kommunist. Så det går ju, uppenbart, att kombinera att handla "rätt" och att vara smart.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!