Vårservice, oljebyte m.m. Suzuki gsx750f -89

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Har precis blivit stolt ägare av en gammal suzuki gsx750f -89 som första hoj.

Tänkte att jag skulle köra lite upprustning inför säsongen här så jag har lite frågor och tar gärna emot lite tips.

1.
Tänkte börja med att byta olja och filer. Filter får det nog bli ett vanligt EKONOMIFILTER från Lelles mc. Bra/ dåligt?
Sen val av olja har jag läst runt och hört lite om att folk bruka använda sig av 15w/50 oljor till denna typ av mc. Ska man köra på en sån?
Hojen kommer köras relativt lungt (säger jag nu) så nån större press kommer den väll inte utsättas för.

2.

Tänkte även byta bromsvätskan och då undrar jag om det bara är att tappa ut den gamla via en nippel och sen hälla på ny uppe i "boxen" vid handtaget, lufta och köra? Måste man lufta både fram och bak är är det kombinerade system?.

3. Till sist nya stift. Kan man köra på ett par vanliga från ok/q8? Kollade på lelles mc och dom skulle ta 170kr per stift och det måste väll vara någon form av special/ effektstift eller liknande? låter lite dyrt för min smak. Något annat man bör tänka på när man byter?

Mycket frågor är det men eftersom jag har hört att detta är Sveriges vassaste mc forum så hoppas jag att ni kan hjälpa mig.

mvh

Andreas

Finns verktyg som gör att du fyller på från nippeln. Har inte provat men folk som har säger att det är riktigt smidigt.

1: Ja, märkesfiltren kostar vansinnigt mycket, antagligen är det samma tillverkare av både pirat och orginal. Kolla med Biltema också. Jag hade en 750F -99 en gång i tiden, och den mådde mycket riktigt bättre av 15W50-olja än 10W40. Luftkylningen gör att motorn kan bli bra varm.

2: Det bästa är att tömma hela systemet, torka rent i bromsvätskebehållarna och sen fylla på nytt och fräscht. Då är all gammal skit borta och du minskar risken för problem. Lufta i alla nipplar du har, ibland får man även lossa banjobulten vid bromspumparna (hand/fot) för att få bort luften som hamnar där. Enklast är att trycka in vätskan nerifrån. Bla Apoteket har sprutor för sånt, kanske tom Biltema numer.

3: Det låter vrickat dyrt! Sist jag köpte till mina hojar kostade det 200 för fyra. Antagligen ville Lelles lura på dig Iridiumstift. Men jag är skeptisk till att ens OKQ8 skulle ha stift som passar din hoj... :va

Tjenare,

Tack för bra svar.

Då kör jag på en 15w/50 olja.

Vadå du menar att jag ska trycka in olja vid nippeln med någon form av spruta? Har du tips på någon bra bromsvätska och vad kostar den?`Hur mycket går det i systemet?

Kanske missade ang stiften. Dom kanske menade 170kr för alla fyra. Ska undersöka saken men då går ok/q8 bort iaf.

Tjenare,

Tack för bra svar.

Då kör jag på en 15w/50 olja.

Vadå du menar att jag ska trycka in olja vid nippeln med någon form av spruta? Har du tips på någon bra bromsvätska och vad kostar den?`Hur mycket går det i systemet?

Kanske missade ang stiften. Dom kanske menade 170kr för alla fyra. Ska undersöka saken men då går ok/q8 bort iaf.
Det brukar kunna vara jävligt jobbigt att pumpa ner vätskan med bromspunkten, och man får ju mängder med luft i hela systemet. Istället tar man en spruta och en mjuk slangstump och sätter den på luftningsnippeln och fyller på vätskan nerifrån istället, på trycks luften undan, upp ur systemet och det är dels enkelt att lufta det sista och det går väldigt fort :tummenupp

Jag brukar köra DOT5.1, Motul RBF600 oftast, kostar dryga hundringen. En flaska räcker till många byten, även om man egentligen ska slänga en bruten förpackning. Men iom att den är tät och jag byter rätt ofta så får dom hänga med ett tag :rolleyes:

Har inte kommit underfund med hur man citerar ännu så det får bli på dettä sätt:

"Det brukar kunna vara jävligt jobbigt att pumpa ner vätskan med bromspunkten, och man får ju mängder med luft i hela systemet. Istället tar man en spruta och en mjuk slangstump och sätter den på luftningsnippeln och fyller på vätskan nerifrån istället, på trycks luften undan, upp ur systemet och det är dels enkelt att lufta det sista och det går väldigt fort"

Då undrar jag med Bromspunkten menar du lådan som sitter vid bromshand. på styret? Ska den locket vara avskruvat under processen som på bil? Men när det gäller luftningen sen: luftar jag bara på nipplarna fram och bak eller på fler ställen för att få ur all luft?

Har inte kommit underfund med hur man citerar ännu så det får bli på dettä sätt:

Då undrar jag med Bromspunkten menar du lådan som sitter vid bromshand. på styret? Ska den locket vara avskruvat under processen som på bil? Men när det gäller luftningen sen: luftar jag bara på nipplarna fram och bak eller på fler ställen för att få ur all luft?

Om du klickar på snabbsvarsknappen finns det en ruta mellan rutan där du skriver och skicka-knappen du kan klicka i för att citera :)

Lådan som sitter vid bromsgreppet är den som innehåller bromsvätskan, och ja, locket ska vara av när du fyller på och luftar.
Nix, som jag skrev så bör du lufta vid banjobultarna också, dvs som vanligt, tryck på grepp/pedal och sen lossar du bulten så att det pyser, kommer det bara vätska utan bubbel och pys är det luftfritt :tummenupp

Okej tack.

Det här med tändstift då. Är det svårt att byta? Måste jag riva bort tank osv? Du kanske inte vet exakt hur min cykel ser ut men.

Lelles verkar ju vara rätt dyra på stift. finns det något annat bra ställe som säljer?

Okej tack.

Det här med tändstift då. Är det svårt att byta? Måste jag riva bort tank osv? Du kanske inte vet exakt hur min cykel ser ut men.

Lelles verkar ju vara rätt dyra på stift. finns det något annat bra ställe som säljer?
Oftast får man ta bort tank, luftburk och ibland fuggar för att få loss luftburken, förutsatt att den sitter ovanpå motorn :) Minimum brukar vara tank iaf. Men har man inte tummen på handryggen är det iaf snabbt gjort. Det kluriga kan vara att man måste ha en smalare tändstiftsnyckel än man har till bilen.

Jag kollade på lite bilder på såna precis, och en vild gissning är att du måste lossa minst en sidokåpa för att komma åt också. Men det är inte raketforskning det heller :)

Den påminner vääääääldigt mycket om 96'ans, och en sån har jag provkört åt en polare vid ett hojköp för måååånga år sen. Trevlig hoj har jag för mig :)

Okej TACK så mycket för alla tips. Blir till att sätta igång här när det blir lite finare väder.

Jepp det är fina hojar dom rackarna det är det.

Hehe en fråga till du som verkar ha kolla på det mesta.
Är ute efter en verkstadshandbok/ manual. Har inte hittat rätt här på forumet lr nätet. Jag vill ha en i typ pdf format så man slipper köpa boken

Okej TACK så mycket för alla tips. Blir till att sätta igång här när det blir lite finare väder.

Jepp det är fina hojar dom rackarna det är det.

Hehe en fråga till du som verkar ha kolla på det mesta.
Är ute efter en verkstadshandbok/ manual. Har inte hittat rätt här på forumet lr nätet. Jag vill ha en i typ pdf format så man slipper köpa boken
Det ska finnas en tråd med en massa manualer i här nånstans, annars är det nog google som är din vän...

Jag har en 1994...

Ja tanken måste bort vid Stiftbyte, jag sätter i standard NGK stift, funkar kanon
Jag kör just nu på Penzoil, 15/50, mineral faktiskt, det mår min moppe bäst av, det låter så i alla fall.

Jag brukar ha en son till hjälp när jag byter bromsvätska, han får pumpa och jag skruvar på nipplarna och fyller på vätska i koppen när det behövs. Tryck inte in hantaget för djupt för då kan du paja packningar i huvudcylindern...

Lycka till

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...