Vårrustning förgasare

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Då var det dax att få igång hojen, hade lite problem med den i förra säsongen som jag tänkte fixa nu.
Hojen är en ZX7R med dynojet kit.

Vid soppatorsk, vrider jag om till reserv och får då vänta i flera minuter innan den vill starta.
Efter varje tur hör jag ett tjutande från tanklocket.
Vid hårt pådrag vid låga varv börjar hojen bluddra och dör om jag inte frikopplar!

Det senaste är det absolut värsta, jag måste alltså smyga iväg innan jag kan gasa på. Någon som vet vad detta kan bero på?
Har hört att just Dynojet grejerna kan bråka på den här hojen.

Gissar mej till att det har nåt med bränslet o göra, så jag tänkte ivarjefall byta luft/bensin/olje filter och göra rent förgasarna.
Har aldrig pillat med nån förgasare tidigare så jag kan behöva lite hjälp :)
Rev och började rengöringen i dag. Den ena gummidamasken var ditsatt snett så den är klämd i ena kanten, behöver jag byta eller är det bara sätta dit den som den var? Vad mer e bra att kolla innan jag monterar ihop?

Sen kommer det svåra med att synkronisera och justera allt. Funderar på om jag ska lämna in den på bänkning eller köpa egna synkroniserings verktyg. Har inte riktigt fattat vad som skiljer i praktiken förutom pappret med hk.

Dynojet kan ge lite problem om det blivit nött. Men kolla så att avluftningsventilen vid tanklocket är tillräckligt öppet så det inte skapar något undertryck i tanken.

Ungefär vad jag kan bidra med :)

Tjo bro,

om den börjar tjaffsa när soppan börjar ta slut så är det stor risk att du har lite vatten i tanken.

töm tanken och flotörhuset på fuggarna.

lycka till!

RK

Gjorde d förra året men d hjälpte inte, så nu letar jag skit i stället.
Attack: ska kolla in det, hur ser man om grejerna är slitna?
Nålarna som man skruvar på var lite brun/brända men spetsiga.

Tjena!

Strular den ännu? Trist att höra. Är det på vintersoppan som den tvekar vid pådrag från låga varv? Nya gummimembran + trottel hittar du här Vilka nålar har du skruvat på som var brunbrända? :va

Det här är strul från förra året, har inte start den i år. Bluddret fanns i bland men det blev värre efter att jag tömt bensinen eller så gasade jag bara mer efter det :P
Nålarna som var brunbrända sitter utanför flottörhuset, dom man ska räkna antalet varv man skruvar ut/in. Nån som kan upplysa om vad dom olika grejorna gör?
Ska glida förbi lelles o se om dom har i lager, annars beställer jag från Göteborg, tack för länken.

Om det kan vara till någon hjälp så gjorde den aldrig så när jag hade den. Alltså bluddrade när man slog på från lågvarv utan drog jämnt och fint genom hela registret. Vad grejorna gör har du i manualen om jag inte minns fel. Skanna in förgasarritningen och lägg upp den här annars, det hjälper nog en del vid förklaring. Jag skulle gjort det men har inte kvar PDF:en tyvärr.

Edit: Och byt bränslefilter för skråen!! Kom på att det var med på en gör-det-sen-lista som glömts.

Last edited:
Bra länk, braigasen sidan hade oxå en del information och felsökningstips. Ska byta ut den här delen
16126 16126-1319 VALVE,VACUUM Länk
Soppa och luftfilter likaså, sen tänkte jag se till att allt är rent och fräscht hela vägen från tanklocket ner till motorn. Då kan jag testa hojen igen och börja felsöka inställningar.

Passade på att kolla stiften oxå. Ena tändkabeln gick av när jag skulle ta ut stiften så den får jag oxå byta. Dom är lite svarta men inte igenkläggade och den startar normalt.

Står så här i changos länk "Går motorn fett (får för mycket bensin i förhållande till luft) blir stiftet svart och i värsta fall kletigt av sot och svårstartad." vad tror ni?

Har försökt hitta en trottel med membran i dag, bra i gasen har inga oem prylar o lelles vill ha 1300kr! leveranstid okänd...
Nån som har några länktips helst inom eu?

Vad är det för gasare som du har? Har trottlar och membran, beggade, till BST 34 och BST 36. Nålarnas skick garanteras ej. Säljer dock helst hela bryggorna för halva pengen du fått pris på dvs 600 plus frakt.

Kan det vara något kanske?

Har du kollat på skrotarna?
Spinnin Wheel i tumba har t.ex rätt mkt bryggor och har haft en skrotad brorsa till din hoj.

Har kollat med Spinnin Wheel och dom ville ha 800kr för en begagnad...
Har mailat Flenninge skrot oxå, vilka fler finns?
Har kontaktat det här företaget oxå http://www.nrp-carbs.co.uk/
Dom säljer nytillverkade membran för ca 300kr inkl frakt, dock gjorda av något annat material(tål 10% etanol) och man ska montera dom själv på trotteln...
Dom säger att det inte påverkar prestandan så det lutar åt en sån.

På det du skrev i trådstarten låter det som avluftningen är täppt, dvs att du får undertryck i tanken = dåligt soppaflöde... Prova att köra med lite öppnat tanklock

Vad behöver göras rent för att fixa eventuellt undertryck?
Har nu beställt ett nytt trottelmembran.

Avluftningen som går vid tanklocket på ett eller annat sätt. Om det pyser mkt när du öppnar tanklocket eller om hojen går bättre med öppet tanklock så har du detta problem.
Vad behöver göras rent för att fixa eventuellt undertryck?
Har nu beställt ett nytt trottelmembran.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph