Våra barn kommer att fråga varför vi inte agerade?

Jag tror knappast mina barn kommer fråga varför vi inte agerade. Finns värre saker att oroa sig över. T ex om jag kommer ha råd med mcförsäkringen nästa år.

korvgubbe skrev:
....det här känns lite som när man gick i mellanstadiet och det var herre på täppan på de bautastora snöhögarna och endast de två största sexorna stod kvar överst..... nedanför satt vi pyttesmå fyror å tittade upp på titanernas kamp!

:D :fyllisar

Zilversurfer skrev:
Jag har inte tid att skriva så mkt då jag jobbar. Men det jag vill ha sagt och hävdar fortfarande - Om USA Inte hade blivit våra Alierade, så hade världen sett väldigt annorlunda ut. Sen skrev jag inte att Ryssarnma ville ha Sverige eller Italien!

USA har aldrig varit våra allierade eftersom vi under WW2 förhöll oss neutrala. USA var däremot i allians med t.ex. England och Canada.

Du har fått lite om bakfoten...Du blandar nog ihop Op Bagration med Op Barbosa. Ryssarnas förluster under Op Bagriation uppgick till nästan 180 000 döda, saknade eller sårade. Armégrupp Mitte hade praktiskt tagit förintats. 200 000 tyskar hade stupat och ytterligare 150 000 tagits som krigsfångar. Op Bagriaton varade mellan Juni 1944 - Jan 1945

Läst http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration nyligen?

McB skrev:
USA har aldrig varit våra allierade eftersom vi under WW2 förhöll oss neutrala. USA var däremot i allians med t.ex. England och Canada.

Läst http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration nyligen?

Det är väl klart som fan, var brukar du hämta information?? Eller du har ett uppslagsverk i huvudet och kommer ihåg allt du någonsin lärt sig.

All information måste dubbelkollas annars kommer det alltid någon besserwisser, och påstår något annat.

Ja, vi var neutrala - det vet jag nog, och behöver inte få den upplysningen.

Zilversurfer skrev:
Du har fått lite om bakfoten...Du blandar nog ihop Op Bagration med Op Barbosa. Ryssarnas förluster under Op Bagriation uppgick till nästan 180 000 döda, saknade eller sårade. Armégrupp Mitte hade praktiskt tagit förintats. 200 000 tyskar hade stupat och ytterligare 150 000 tagits som krigsfångar. Op Bagriaton varade mellan Juni 1944 - Jan 1945

Op Barbosa varade mellan 22:e Juni 1941 - 8.e maj 1945. Och krävde 27 miljoner liv Tyskar/Ryssar

Jag har inte tid att skriva så mkt då jag jobbar. Men det jag vill ha sagt och hävdar fortfarande - Om USA Inte hade blivit våra Alierade, så hade världen sett väldigt annorlunda ut. Sen skrev jag inte att Ryssarnma ville ha Sverige eller Italien!

Nej jag blandar inte ihop någonting. Den hette fö Operation Barbarossa

Siffrorna jag har för tyska förluster under Operation Bagration ligger på ca 300 000 stupade, 120 000 saknade eller tillfångatagna och 250 000 sårade. Siffrorna varierar lite upp eller ner beroende på vilket verk man konsulterar.

Kollar man i "Deutsche militärische Verluste im Zweiten Weltkrieg" av Rüdiger Overmans, som är en av de mest ansedda sammanställningarna så finner man att det sammanlagda antalet stupade tyskar på västfronten uppgår till
339 957 av dessa stupade 244 891 under 1944 Dvs man kan med fog påstå att Operation Bagration kostade tyskarna mer än vad de amerikanska/allierade operationerna i väst gjorde, eller åtminstone ligger på samma nivå.

Om du nu vet detta, varför skrev du då att tyskarna mötte "minimalt motstånd i öst"?

Var det några som mötte sämre förband än andra så var det snarare amerikanerna då många av de tyska förbanden 1944 var reservförband bestående av gamla, väldigt unga och dåligt utbildad personal. Även om detta givetvis inte är helt sant. Där fanns dugliga förband i väst också
som tex 21.Panzerdivision eller Fallschirmjägerförbanden, men de var undermåligt utrustade och motoriserade jämfört med de allierade som också hade ett massivt numerärt övertag både på marken och framförallt i luften där herraväldet var i det närmaste totalt.

Last edited:
Jag tänker även på Svenska Annika i Kaliforniskt fängelse sedan 20 - 25 år tillbaka -

hon har RÄTT enligt amerikansk lag att bli förflyttad till Sverige - men jävla Schwarxenegger som är governör sätter stopp för detta hela tiden med motiveringen att hon är en mördare.

Annikas enda fel var att hon satt i en bil o väntade på sin pojkvän (som för övrigt tog livet av sig i fängelset) när han var inne i en butik - & dödade 1-2 personer. Annika visste enligt den info´n som finns ute på nätet - INTE till vad som skulle ske inne i butiken.

K

Krigsdiskussioner! Sweet, perfekt fredagsunderhållning! :klappar :corn

Jag tror jag ska läsa om Anthony Beevors böcker om Stalingrad och Berlin, de var väldans bra.

Zilversurfer skrev:
Sen skrev jag inte att Ryssarnma ville ha Sverige eller Italien!

Zilversurfer skrev:
Ryssland var aldrig intresserade av att invadera alla länder i Europa med undantag av Sverige/Italien (som stod på Tyskarnas sida)/ + några andra länder

Zilversurfer skrev:
Om USA Inte hade blivit våra Alierade,

Zilversurfer skrev:
Ja, vi var neutrala - det vet jag nog, och behöver inte få den upplysningen.

Svårt att diskutera med folk som inte kan bestämma sig.

Halogen skrev:
Krigsdiskussioner! Sweet, perfekt fredagsunderhållning! :klappar :corn

Jag tror jag ska läsa om Anthony Beevors böcker om Stalingrad och Berlin, de var väldans bra.

Vill du läsa något verkligt mästerligt om WW2, läs den här....http://www.amazon.com/gp/product/0965758435/103-7977166-1865433?v=glance&n=283155&s=books&v=glance

Jag knäböjer inför den boken.....trist på priset bara....

KristianAE86 skrev:
Annikas enda fel var att hon satt i en bil o väntade på sin pojkvän (som för övrigt tog livet av sig i fängelset) när han var inne i en butik - & dödade 1-2 personer. Annika visste enligt den info´n som finns ute på nätet - INTE till vad som skulle ske inne i butiken.

Du bör kanske vara kritisk mot infon som kommer från www.tahemannikaöstbergdirekct.nu....

Att hon var ett stackars offer är en myt. Hon är lika delaktig som Tony Olsson,Axelsson och Arklöv var i Malexander.

KristianAE86 skrev:
Jag tänker även på Svenska Annika i Kaliforniskt fängelse sedan 20 - 25 år tillbaka -

hon har RÄTT enligt amerikansk lag att bli förflyttad till Sverige - men jävla Schwarxenegger som är governör sätter stopp för detta hela tiden med motiveringen att hon är en mördare.

K

Det finns redan en tråd om henne på Sporthoj nånstans. I vilket fall får du henne att framstå som någon oskyldig stackare som bara råååkade komma i vägen. Nu var det väl knappast så, eller hur?

KristianAE86 skrev:
Jag tror du är misinformerad, som jag förstår det så visste hon mycket väl vad som försiggick inne i butiken och sen så misstänker jag även att hon märkte när de blev stoppade av en polis och han skjöt polisen. Sen så om jag inte minns fel så gav hon honom pistolen också vid något tillfälle men det kan bara vara att jag minns fel. Hon har ju också erkänt. Plus att hon var ju missbrukare och den allmänna inställningen på det här forumet är ju att man ska sitta på livstid om man har provat knark.

Sen undrar jag varför alla jävla vill ha "hem" hon till sverige när hon flyttade härifrån när hon var tre år gammal? Jävla tjurskit så folk har nånting att gorma över så att dom känner sig viktiga och humana.

Last edited:
Tja...bästa sättet att inte behöva sitta i Amerikanskt fängelse är att inte bli inblandad i mord.
Eller att bli klassad som terrorist.....

Ska fan sluta dricka Coca cola.

KristianAE86 skrev:

K

Hon var minst sagt delaktig... Tycker detta är en ganska bra kolumn med en del tänkvärda synpunkter:
http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&entry_id=18192

"Paret börjar med att råna en krögare. Annika hetsar offret och hotar honom genom att bland annat säga: ”Ge upp nu, annars kommer den här mannen att skjuta dig!” Strax därpå är krögaren mördad – skjuten till döds av Bob. "

"Annika distraherar polisen genom att rota i sin väska efter ett körkort som hon vet att hon inte har och i nästa stund skjuter Bob polisen i ryggen med tre skott. Annika ger Bob order om att gömma den döda kroppen i ett dike och flykten fortsätter i polisbilen.

"En häftig skottlossning utbryter och Annika hjälper Bob att ladda om ett av vapnen innan de tvingas att ge upp. "

I mina ögon är hon inte särskillt oskyldig... Och hon är heller inte dömd i någon bananrepublik.

KristianAE86 skrev:

K

Henne kan dom behålla.
Varför ska vi ta hit henne till sverige för ?
Jag vill inte sponsra med mina skattepengar till den där subban som medverkade i mord på poliser.

korvgubbe skrev:
Hon var minst sagt delaktig... Tycker detta är en ganska bra kolumn med en del tänkvärda synpunkter:
http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&entry_id=18192

"Paret börjar med att råna en krögare. Annika hetsar offret och hotar honom genom att bland annat säga: ”Ge upp nu, annars kommer den här mannen att skjuta dig!” Strax därpå är krögaren mördad – skjuten till döds av Bob. "

"Annika distraherar polisen genom att rota i sin väska efter ett körkort som hon vet att hon inte har och i nästa stund skjuter Bob polisen i ryggen med tre skott. Annika ger Bob order om att gömma den döda kroppen i ett dike och flykten fortsätter i polisbilen.

"En häftig skottlossning utbryter och Annika hjälper Bob att ladda om ett av vapnen innan de tvingas att ge upp. "

I mina ögon är hon inte särskillt oskyldig... Och hon är heller inte dömd i någon bananrepublik.

Ja Annicka sitter bra där hon sitter, även Kuba-svensken satt bra där han satt.

ah17 skrev:
Ja Annicka sitter bra där hon sitter, även Kuba-svensken satt bra där han satt.

Annicka anklagades för något, fick sin sak prövad i domstol framför en jury...

Fick kubasvensken det? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...