Våra barn kommer att fråga varför vi inte agerade?

lite intressant tråd...

jag tänker inte ge mig in i det hela , det slutar med att t-rex å jag avrättar varrandra på avenyn eller förbrödras i ett nytt antiparti mot allt. :lol

Tänk er ett senario, Usa skiter plötsligt i att vara världspolis.
Ger fan i att skydda sina oljeintressen i mellan östern.

Stänger sina gränser, utvisar de som kommer från i deras ögon, mellanöstern, arabstaterna och afrika.

De avsäger sig ett medlemskap i NATO. Klara er själva säger dom, vi har tröttnat. Satsar på ett massivt egetförsvar.

Afrika får klara sig själva. Sjukdommar och inbördeskrig härjar helt fritt.Mellan östern får explodera, Israel står plötsligt ensamt.
Ingen bryr sig i vad som händer i sandlådan eller i djungeln med alla sjukdommar, lika bra att en del av jordens problem sköts av naturens gång.

Europa står plötsligt själv utan fungerande gränsskydd, politiker som anser att bananens böjning är viktig..."Ironi"

Kina och Nordkorea, maktdemonstrerar.

En mycket stark regeringsbildning sker i det sönderslagna forna ryssland, ny stormaktstid ses som enda alternativet.......

Nu kommer våra barn att få något att prata om... :7peta

apropå barn:

"Flera av varandra oberoende källor bekräftar uppgifter om att det finns en affärsmässig verksamhet i Ryssland och forna Sovjetrepubliker av asylresor till Sverige. En viktig del är att utnyttja barnen för att kunna få asyl. Frågan är dock mycket känslig och ingen vill framträda med namn."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11108784.asp

och givetvis går det inte att kommentera denna nyhet.

tja, vad var det jag sa ligger nära tillhands.

tassen skrev:
Nu kommer våra barn att få något att prata om... :7peta

Över 40% av amerikanerna vill att USA slutar engagera sig utomlands och intar en mer neutral ställning.

Det är tyvärr inget skräckscenario du målar upp vad beträffar den biten.

ah17 skrev:
apropå barn:

"Flera av varandra oberoende källor bekräftar uppgifter om att det finns en affärsmässig verksamhet i Ryssland och forna Sovjetrepubliker av asylresor till Sverige. En viktig del är att utnyttja barnen för att kunna få asyl. Frågan är dock mycket känslig och ingen vill framträda med namn."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11108784.asp

och givetvis går det inte att kommentera denna nyhet.

tja, vad var det jag sa ligger nära tillhands.

Jag kan kommentera den.

Den är helt sann, tom en underdrift.

Mera info, vit heroin, som är en mycket förädlad variant av den bruna går via just forna ryssland från Afganistan. Men den fastnar där pga av att det finns en enorm efterfrågan. Vilket är tur för oss i norden.
Ryssarna under Afganistan kriget led brist på morfin för att lindra skador.
Man erbjöds vit heroin....
Kan den vara beroende framkallande tro...nu fick man en stor del av befolkningen att bli beroende av denna drog efter att soldaterna kommit hem.
Det bruna heroinet går via kurdistan där den förädlas så den går att använda.
Byts mot vapen från öststats tillverkningen. AK-47, AK74, mm.
Via Turkiet, forna östeuropa, till Holland. Därifrån dirtribueras detta vidare inom EU. Med politikernas goda inflytande. 200 miljarder dollar om året omsätts, tror fan att det är intressant med en liberal drogpolitik.

Vill man se det som händer i vår närhet eller inte....... :7peta

Jag måste hålla med Markus lite här. Det är det gamla vanliga, ett helt västland sätter kaffet i halsen för att USA skjuter en sårad irakier eller sätter teorrormisstänkta i förvar utan rättegång. Men blundar totalt för de mest avskyvärda grymheter på andra ställen.

USA är, sina stora brister till trots, ett av väldigt få länder som offrar liv och enormt mycket pengar för att slå mot barbariska och omänskligt grymma diktaturer.

Ni som undrar vad våra barn ska tycka om oss som inte gör något för Guantanamofångarna? Vad tror ni de ska tycka om oss när de får höra att vi låter Nordkoreanerna avrätta folk som har fel åsikter, och fängsla deras släktingar?

Zilversurfer skrev:
Hade det inte varit för USA, skulle vi alla prata Tyska.

Är det världens mest slitna klyscha?

Varför ska det alltid framställas som att USA vann andra världskriget på egen hand?

MagnusK skrev:
Det är klart att händelser som får stor medialuppmärksamhet debateras hårdare för att fler får vetskapen om de händelserna men gör det dem mindre anmärkningsvärda?

Nej, men nu undrade jag varför det största människorättsproblemet på Kuba verkar vara att USA håller fångar där.

MagnusK skrev:
Tror du inte ...USA ...blir mer ifrågasatta när de bortser från de mänskliga rättigheterna ...

Jo, och det är det som jag tycker är konstigt. Speciellt eftersom gradskillnaden på vad de faktiskt gör jämfört med allehanda vildar och barbarer är häpnadsväckande.

MagnusK skrev:
Vad menar du med "er"?

Jag menade de som läser inlägget som har anledning att känna sig träffade.

MagnusK skrev:
Om jag har förstått dig rätt så är jag en vänsteranhängare...

Jag har aldrig läst dina inlägg tidigare så det är lite svårt för mig att svara på, men generellt kan jag säga att alla som inte dela rmin världsbild är antingen kommunister eller stenkastare. :rofl

MagnusK skrev:
Det finns mer folk än de som följer det stelbenta rött/blått vitt/svart tänket...

fy fan

Markus skrev:
Buhuhu, stackars terrorister.
Fattar inte hur det här kan vara det största utrikesengagemanget (som det verkar) hos stora delar av vänstern, kolla på resten av Kuba medans ni håller på. :tummenupp Men hälften av gnällspikarna stödjer väl Castro genom sitt medlemsskap i Svensk-Kubanska föreningen eller vad terrororganisationen nu heter.

fy fan

De bryter ju mot en grundläggande männsklig rättighet enligt FN! Man skall inte hållas fången utan att ha blivit dömd i en rättvis rättegång! :kocko

MiZou skrev:
jag håller med och har aldrig hävdat motsatsen, beklagar om jag har lämnat det tolkningsutrymmet tidigare...men jag blir bara så less på att många anser att vi är bäst i världen och att vi sällan, om aldrig gör fel, och det är ju ett enkelt sätt att slippa göra fel, att inte göra någonting...

men jag köper din poäng och har inte heller tyckt annorlunda innan...

Men vi gör ju fel... vi nickar och håller med, när vi borde säga emot!

tassen skrev:
Israel står plötsligt ensamt... :7peta

åhhh nej... stackare... vad jobbigt... hur skall jag sova på nätterna nu då??? :tummenupp

Varför är just en handhull terrorister på kuba så viktigt för dig? Den verkliga anledningen till kritiken är förstås att hatobjektet #1 här gör något som du kan sätta fingret på. Lägg din medmänskliga omtanke på människor som behöver den istället.

Blip skrev:
Snarare ryska. Ryssland slog tysklands arme medans jänkarna sopade bort resterna av den.

Var har du läst din Historia. Ryssland slog Tysklands armé på Rysskt Territorie, samt delar in i forna Öst Tyskland. Detta gjorde Ryska armén, då USA invaderade från väst, vilket innebar att Tyska armén mötte minimalt motstånd i öst. Ryssland var aldrig intresserade av att invadera alla länder i Europa med undantag av Sverige/Italien (som stod på Tyskarnas sida)/ + några andra länder.

Orkar inte skriva ett händelseförlopp för 2:a världskriget. Men om du har belägg för det du säger så, skriv gärna ett par rader till min PM.

ah17 skrev:
Ja vi har ju de så frekvent förekommande aftonbladshumanisterna.

Dvs allt till alla genast, men inte ur min ficka.

Tja lite mer nyanserad än så är att föredra

Markus skrev:
Jag har aldrig läst dina inlägg tidigare så det är lite svårt för mig att svara på, men generellt kan jag säga att alla som inte dela rmin världsbild är antingen kommunister eller stenkastare. :rofl

generellt kan jag säga att du har fel

Markus skrev:
Jo, och det är det som jag tycker är konstigt. Speciellt eftersom gradskillnaden på vad de faktiskt gör jämfört med allehanda vildar och barbarer är häpnadsväckande.

Ja USA är ju mycket värre! :mad:

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Var har du läst din Historia. Ryssland slog Tysklands armé på Rysskt Territorie, samt delar in i forna Öst Tyskland. Detta gjorde Ryska armén, då USA invaderade från väst, vilket innebar att Tyska armén mötte minimalt motstånd i öst.

Mötte tyskarna minimalt motstånd i Öst? Ett häpnadsväckande påstående.... Alla andra krig i historien bleknar i jämförelse med denna titanernas kamp på Östfronten. Vid krigets slut hade 3.5 miljoner tyska och 13 miljoner sovjetiska soldater stupat längs denna front. Jämför man med detta så var kriget i väst bara skärmytslingar.

Bara Operation Bagration, när i princip hela den tyska Armégrupp Mitt förintades av sovjetiska styrkor, medförde större förluster för tyskarna än vad de västallierade åsamkade dem tillsammans....

Du har nog läst för mycket västpropaganda, lustigt är att i USA sändes för något år sedan en TV-serie med namnet "The Unknown War", vad den handlade om? Jo kriget på Östfronten under WW2...

Zilversurfer skrev:
Ryssland var aldrig intresserade av att invadera alla länder i Europa med undantag av Sverige/Italien (som stod på Tyskarnas sida)/ + några andra länder.

Var får du ifrån att Sovjet ville invadera Sverige och Italien? Och när under kriget ville de det? Tyskarna ville fö inte ockupera alla länder i Europa, det de primärt sökte var expansion österut, på Polens och/Sovjetunionens bekostnad.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Ok, GB hjälpte till!!

Ja okej, jag ger mig, såhär gick det givetvis till...

"A guy named Hitler started the war but the Americans formed Easy Company and
when it was shipped over to the English the Nazis didn't dare invade England
and then Easy was dropped over Norman Die and Guarnere killed all the Nazis
there and Speirs took care of the rest and Winters destroyed all their guns
and then they kicked them out of Carentan and France the Nazis weren't happy
so Easy had to drop on Holland and kicked them outta there too after a fight
over a dyke and then the Nazis tried to take Basstone in the Ardents but
Easy stopped them except for Lt Dike who freaked out but Easy kicked the
Nazis outta Beljum too before going to Naziland and Hitler's summer house to
kill Hitler but he wasn't home so they drank all his booze and when the
Japanese heard about Easy they surrendered and then Easy got to go home
after winning the war the end."

Chris Ash skrev:
Mötte tyskarna minimalt motstånd i Öst? Ett häpnadsväckande påstående.... Alla andra krig i historien bleknar i jämförelse med denna titanernas kamp på Östfronten. Vid krigets slut hade 3.5 miljoner tyska och 13 miljoner sovjetiska soldater stupat längs denna front. Jämför man med detta så var kriget i väst bara skärmytslingar.

Bara Operation Bagration, när i princip hela den tyska Armégrupp Mitt förintades av sovjetiska styrkor, medförde större förluster för tyskarna än vad de västallierade åsamkade dem tillsammans....

Du har nog läst för mycket västpropaganda, lustigt är att i USA sändes för något år sedan en TV-serie med namnet "The Unknown War", vad den handlade om? Jo kriget på Östfronten under WW2...

Var får du ifrån att Sovjet ville invadera Sverige och Italien? Och när under kriget ville de det? Tyskarna ville fö inte ockupera alla länder i Europa, det de primärt sökte var expansion österut, på Polens och/Sovjetunionens bekostnad.

Du har fått lite om bakfoten...Du blandar nog ihop Op Bagration med Op Barbosa. Ryssarnas förluster under Op Bagriation uppgick till nästan 180 000 döda, saknade eller sårade. Armégrupp Mitte hade praktiskt tagit förintats. 200 000 tyskar hade stupat och ytterligare 150 000 tagits som krigsfångar. Op Bagriaton varade mellan Juni 1944 - Jan 1945

Op Barbosa varade mellan 22:e Juni 1941 - 8.e maj 1945. Och krävde 27 miljoner liv Tyskar/Ryssar

Jag har inte tid att skriva så mkt då jag jobbar. Men det jag vill ha sagt och hävdar fortfarande - Om USA Inte hade blivit våra Alierade, så hade världen sett väldigt annorlunda ut. Sen skrev jag inte att Ryssarnma ville ha Sverige eller Italien!

Last edited:
honkiie skrev:
Ojoj, någon ifrågasätter Chrissy angående krig. Det här blir spännande.

....det här känns lite som när man gick i mellanstadiet och det var herre på täppan på de bautastora snöhögarna och endast de två största sexorna stod kvar överst..... nedanför satt vi pyttesmå fyror å tittade upp på titanernas kamp!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra